Relación entre inteligencia emocional y notas de las áreas instrumentales en un grupo de tercero de primaria

  1. Vicent Alfaro Mateu 1
  2. Joaquin Bastias Manresa 1
  3. Francisco José Salinas Hernández 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2016

Issue Title: Team building. Retos y ventajas de su aplicación en el contexto educativo

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 149-155

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.19.3.267301 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Sustainable development goals

Abstract

The purpose of this research is to know if there is correlation between instrumental areas, Spanish language and Mathematics, and Emotional Intelligence in a group of third grade students of a particular school. BarOn’s Test EQ-­‐i YV was adapted and applied for twenty-­‐six students who took part in it. The correlation analysis techniques through SPSS program will make possible to verify whether or not there is correlation between student’s emotional intelligence, the different aspects of it and instrumental areas. The results found no correlation between Maths and Spanish language and the total of the questionnaire "E". The correlation between the instrumental areas, Spanish Language and Mathematics is highly significant. In the same way, the total outcomes of questionnaire "E " correlates positively with partial questionnaire “A”, “B”, “C” and “D” highlighting that there is a high correlation between intrapersonal factor (“B”) and adaptability factor (“D”). In conclusion, a direct correlation between the students’ marks and the results of the Emotional Intelligence Test does not exist.

Bibliographic References

  • Albert Pla, D., Gilar Corbí, R. y Castejón Costa, J.L. Inteligencia general, Inteligencia Emocional y Habilidades sociales como predictores del rendimiento en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Investigación e innovación Educativa. En Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., Palomera, R., Ruiz-Aranda, D., Salguero, J.M. y Cabello, R. (Coord.) (2009).
  • Avances en el estudio de la Inteligencia Emocional: I Congreso Internacional de la Inteligencia Emocional. Santander: fundación.
  • Gilar Corbí, R., Miñano Pérez, P. y Castejón Costa, J.L. (2008). Inteligencia Emocional y Empatía: su influencia en la Competencia Social en Educación Secundaría Obligatoria. SUMMA Psicológica UST, 5 (1), 21-32.
  • Ferragut, M., Fierro Bardají, A. (2012). Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista latinoamericana de psicología, 44 (3), pp. 95-104.
  • Martín Jorge, M. L. y Mora Mérida, J. A. (2004). Relación entre Inteligencia Emocional y personalidad en sus distintas concepciones teóricas. En Fernández-Berrocal, P. Et all. (2009). Avances en el estudio de la Inteligencia Emocional: I Congreso Internacional de la Inteligencia Emocional. P 91-97, Santander: fundación.
  • Extremera Pacheco, N. y Fernandez-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2).