Los modelos 3D de rastros y huellas de fauna como propuesta de innovación docente en Educación Infantil, Primaria y Secundaria

  1. Belda, Antonio
  2. Fenollar Pavón, Sara
  3. Jordán-Núñez, Jorge
  4. Micó-Vicent, Bàrbara
  5. López-Rodríguez, Daniel
Journal:
Isurus

ISSN: 1888-9441

Year of publication: 2024

Issue: 16

Pages: 76-85

Type: Article

More publications in: Isurus

Abstract

The use of a collection of 3D models of tracks, footprints and signs of different groups of animals has been used in order to improve the process of study and identification of living organisms, which is part of the contents of the corresponding laboratory practices. in the subject of Biology within the subjects “Disciplinary Training Complements in Biology and Geology (12002)” of the Master’s Degree in Compulsory Secondary Education and Baccalaureate Teaching, Vocational Training and Language Teaching, and Scientific Education for Early Childhood Education (17017 ) and primary (17558) of the Faculty of Education, which are taught at the University of Alicante. Thus, the use of biological collections is a didactic and accessible resource, which allows interaction between students-students and students-teachers, thanks to the fact that the manipulation of the specimens allows the learning process to be implemented.

Bibliographic References

  • BELDA, A.; GARMENDIA, I.; RODRÍGUEZ, M.C.; OLTRA M.A.; GUILLEM, A.; FENOLLAR, S. (2021). Actualización y ampliación de contenidos y digitalización del material de prácticas de laboratorio en la asignatura Complementos de Formación Disciplinar en Biología y Geología. En: Satorre, R.; Menargues, A.; Díez R.; Pellin, N. Memorias del Programa de Redes- I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2020-21. Pp: 581-597.
  • BELDA, A.; GARMENDIA-LÓPEZ, I.; RODRÍGUEZ- HERNÁNDEZ, M.C.; OLTRA-CÁ- MARA, M.A.; FENOLLAR-PAVÓN, S. (2020). Actualización y digitalización del material de prácticas de laboratorio en la asignatura “Complementos de Formación Disciplinar en Biología y Geología”. En: Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2019-20. Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) de la Universidad de Alicante. Pp. 515-522.
  • CAPPUCCINO, J. G. Y SHERMAN, N. 1999. Microbiology. A laboratory manual. 5th. Edition. Addison Wesley Longman, Inc. U. S. A. 560 pp.
  • GARCÍA-PEÑALVO, F.J., CONDE, M.A., ALIER, M. & CASANY, M.J. (2011). Opening Learning Management Systems to Personal Learning Environments. Journal of Universal Computer Science, 17(9), pp. 1222-1240.
  • González, M. (2021). Prácticas de laboratorio y de aula. Narcea Ediciones; N.º 1 edición. 100 pp.
  • HUBER, G.L. (2008). Active Learning and Methods of teaching. Revista de Educación, 2008 (Nº Extraordinario), 59-81.
  • MANGAS, V. J., MARTÍNEZ, P. & OLTRA, M. A. (2004). La educación científica: los experimentos de Van Helmont y Priestley. Geotemas, 7, pp. 297-300.
  • MAYOR, A. & SARJEANT, W. (2001) The folklore of footprints in stone: From classical antiquity to the present, Ichnos, 8:2, 143-163, DOI: 10.1080/10420940109380182
  • OECD (2011). Skills for Innovation and Research. Paris: OECD Publishing.
  • RIVERO, A.; FERNÁNDEZ, J. Y RODRÍGUEZ, F. (2013). ¿Para qué sirven las setas? Diseño de una unidad didáctica en biología para aprender investigando. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 74, pp. 38-48.
  • ROBERTSON, J. (2017). Educar fuera del aula: Trucos y recursos para ayudar a los docentes a enseñar al aire libre (Vol. 18). Ediciones SM España.
  • RODRÍGUEZ, M. C.; GARMENDIA, I.; GALÁN, F.; OLTRA, M. A.; MANGAS, V. J. (2018). Dinámicas de potenciación del aprendizaje práctico de fisiología vegetal. En: Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2017-18. Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) de la Universidad de Alicante. Pp. 569-574.
  • SALINAS, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1 (1), pp. 1-16.
  • SANZ, M. C. D., & OZANO-VALENCIA, P. J. L. (2022). Desarrollo didáctico de la asignatura de Biogeografía dentro del Grado de Geografía y Ordenación del Territorio de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Didáctica Geográfica, (23), 49-82.
  • SOROL, C.B.; FLORES, S.A.; YBARRA, L.R.; SERRANO, M. J.; ACOSTA, K. B.; KUSMELUK, C. E.; GONCALVEZ, A. L.; GIORGIO, M. (2019). Prácticas de biología. Colección Cuadernos de Cátedra. Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales. Argentina. 110 pp.