Ubicuidad dualBase para la efectividad del Vrcinema como herramienta prosocial. Análisis de Hunger in L.A.Y After Solitary

  1. Francisco-Julián Martínez-Cano 1
  2. Begoña Ivars-Nicolás 1
  3. Alba-María Martínez-Sala 2
  1. 1 Universidad Miguel Hernández, Elche, España
  2. 2 Universidad de Alicante, Alicante, España
Journal:
Perspectivas de la comunicación

ISSN: 0718-4867

Year of publication: 2020

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 155-176

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-48672020000100155 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Perspectivas de la comunicación

Sustainable development goals

Abstract

The audiovisual medium has served as a transmitter of values throughout its history. From militant cinema to videoactivism, audiovisual productions have been agents that generate awareness in the viewer, and currently offer new possibilities through the evolution of the media ecosystem and the emergence of virtual reality (VR). Among them, dual ubiquity, key in the generation of empathy in the viewer, since it is capable of transporting the audience to other realities. Therefore, what impact can virtual reality have on the field of contemporary audiovisual activism? To deepen this issue, a bibliographic review of the references has been carried out, as well as on recent research that addresses this issue. Once this first phase is completed, we design a virtual reality film analysis model that updates the immersive triangle (Cortés-Selva, 2015), based on the variables established by Archer and Finger (2018) and Domínguez-Martín (2015), with which two productions of Emblematic Group, one of the main producers of the field of non-fiction with RV, have been analyzed. Finally, the results show some of the common features identified as necessary to produce an emotional impact on the audience, essential for their effectiveness as tools of social transformation.

Bibliographic References

  • ARCHER, D. y FINGER, K. (2018): Walking in Another's Virtual Shoes: Do 360-Degree Video News Stories Generate Empathy in Viewers? Tow Center for Digital Journalism, Columbia University
  • BARROSO, J. A. G., LAZO, C. M. y COVACHO, E. H. (2012): Comunicación, ubicuidad y aprendizajes. Trabajo presentado en el IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Universidad de La Laguna, Tenerife.
  • BAZIN, A. (1966): ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
  • BRAUTOVIĆ, M., JOHN, R., y POTREBICA, M. (2017): Immersiveness of news: how croatian students experienced 360-video news. En International conference on augmented reality, virtual reality and computer graphics (pp. 263-269). Springer, Cham.
  • CORTÉS-SELVA, L. (2015): Viaje al centro de la inmersión cinematográfica, del cine primitivo al VRCinema. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 31 (4), pp. 352-371.
  • DOMÍNGUEZ-MARTÍN, E. (2015): Periodismo inmersivo o cómo la realidad virtual y el videojuego influyen en la interfaz e interactividad del relato de actualidad. El profesional de la información, 24 (4), pp. 413-423.
  • EDGE, D. y MUCCIOLO, L. (productores) (2017): Last Days of Solitary [serie documental]. USA: Frontline.
  • EMBLEMATIC GROUP (2019): Disponible en: https://emblematicgroup.com/about/
  • EMMELHAINZ, I. (2016): Cine militante: del internacionalismo a la política sensible neoliberal. Secuencias: revista de historia del cine.
  • GALÁN, M. (2012a): Cine militante y videoactivismo: los discursos audiovisuales de los movimientos sociales. En I Congreso Internacional de la Red Iberoamericana de Narrativas Audiovisuales (Red INAV). Málaga-Sevilla, 23-25 de mayo de 2012. Editores: Virginia Guarinos, María Jesús Ruiz (pp. 1122-1133). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • GALÁN, M. (2012b): El fotograma disidente: del cine militante al videoactivismo. Cambios históricos, políticos y culturales en el cine y la televisión.
  • GARCÍA-MERÁS, L. (2007): El cine de la disidencia. La producción militante antifranquista (1967-1981). Desencuentros, no. 4, pp. 16-41.
  • GENETTE, G. (1972): Discurso del relato. Ensayo de método. Figuras III.
  • HUNICKE, R., LEBLANC, M., y ZUBEK, R. (2004): MDA: A formal approach to game design and game research. En Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI, 4 (1), pp. 1722.
  • ISLAS-CARMONA, O. (2008): El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra clave, 11 (1), pp. 2.
  • JOST, F., y GAUDREAULT, A. (2010): El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
  • MCROBERTS, J. (2018): Are we there yet? Media content and sense of presence in non-fiction virtual reality. Studies in Documentary Film, 12 (2), pp. 101-118.
  • MESTMAN, M. (2001): La exhibición del cine militante. Teoría y práctica en el Grupo Cine Liberación. En Sel, S. (Compilador), La comunicación mediatizada: hegemonías, alternatividades y soberanías. Buenos Aires: Clacso.
  • NASH, K. (2018). Virtual reality witness: exploring the ethics of mediated presence. Studies in Documentary Film, 12 (2), pp. 119-131.
  • PEÑA, N., WEIL, P., LLOBERA, J., GIANNOPOULOS, E., POMÉS, A., SPANLANG, B. y SLATER, M. (2010): Immersive journalism: immersive virtual reality for the first-person experience of news. Presence: Teleoperators and virtual environments, 19 (4), pp. 291-301.
  • REINHARD, C. D. y DERVIN, B. (2012): Comparing situated sense-making processes in virtual worlds: Application of Dervin’s Sense-Making Methodology to media reception situations. Convergence, 18 (1), pp. 27-48.
  • SHIN, D. (2018): Empathy and embodied experience in virtual environment: To what extent can virtual, reality stimulate empathy and embodied experience? Computers in Human Behavior, v. 78, pp. 64-73.
  • SOLANAS, F. E. y GETINO, O. (1973): Cine, cultura y descolonización. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
  • SONTAG, S. (2003): Devant la douleur des autres. C. Bourgois.
  • TADDONIO, P. (2017): Last Days of Solitary. After Solitary. Frontline. Disponible en: https://to.pbs.org/2RE21E5
  • TODOROV, T. (1966): Las categorías del relato. AA. VV. (1974): Análisis estructural del relato. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.