La desigualdad entre mujeres y hombres, en el pasado y en el presenteUn estudio preliminar sobre su percepción y conocimiento en el alumnado de Historia
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1989-9289
Year of publication: 2018
Issue Title: Historias en la Música y Músicas en la Historia
Issue: 9
Pages: 365-391
Type: Article
More publications in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia
Abstract
The traditional androcentrism of historical studies has generated a biased image of the past and reinforces social inequality between men and women. This research study aims to tackle the perceptions and knowledge of History students about several issues related to inequality between the sexes. By means of the elaboration and implementation of a questionnaire based on a Likert rating scale, the reactions of the students are analysed. These address sexual inequality in the past, in the present and also assess the Degree contents regarding women´s representation in them. Among others, aspects like the conceptions about women´s domination by men in different past societies, matriarchy, patriarchy, the concept of gender or the aims of feminism are approached. In some cases, the student´s responses reveal encouraging attitudes and degrees of knowledge. On the other hand, despite the important changes developed in university diplomas in the last years, the results also show the need to deepen and further develop historical knowledge on inequality between the sexes. Regarding the responses, more differences are observed between courses than between female and male students. This study insists on the importance of overcoming false stereotypes about feminism, which support its rejection and impede its identification with its historical claim: equality between men and women.
Bibliographic References
- Bachofen, J. J. (1861). Das Mutterrecht: eine Untersuchung über die Gynaikokratie der alten Welt nach ihrer religiösen und rechtlichen Natur. Stuttgart: Verlag von Krais und Hoffmann.
- Ballarín Domingo, P., Gallego Méndez, M. T., Martínez Benlloch, I. (1995). Los estudios de las mujeres en las universidades españolas, 1975-1991. Libro blanco. Madrid: Instituto de la Mujer.
- Bates, L. (2014). Everyday sexism. London: Simon & Schuster.
- Bernárdez Rodal, A. (2017). Los estudios universitarios feministas y con perspectiva de género en España (2010-15). Revista de Comunicación de la SEECI, 21(42), pp. 45-61. doi: .
- Bosch, E., Ferrer, V. A., Alzamora, A. (2006). El laberinto patriarcal. Reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las mujeres. Barcelona: Anthropos.
- Cobo Bedia, R. (1995). Género. En C. Amorós (Dir.), Diez palabras clave sobre mujer (pp. 55-83). Estella: Verbo Divino.
- Conkey, M. W. (1991). Original narratives. The political economy of gender in Archaeology. En M. Di Leonardo (Ed.), Gender at the crossroads of knowledge: Feminist anthropology in the postmodern era (pp. 102-139). Berkeley-Oxford: University of California Press.
- Conkey, M. W. (2003). Has feminism changed archaeology? Signs, 3, pp. 867-880. doi: .
- Conkey, M. W., Spector, J. D. (1984). Archaeology and the study of gender. En Michael Schiffer (Ed.), Advances in Archaeological method and theory (pp. 1-38). New York: Academic Press.
- De Miguel Álvarez, A. (1995). Feminismos. En C. Amorós (Dir.), Diez palabras clave sobre mujer (pp. 217-255). Estella: Verbo Divino.
- Díaz-Andreu García, M. (2005). Género y arqueología: una nueva síntesis. En Margarita Sánchez Romero (Ed.), Arqueología y género (pp. 13-51). Granada: Universidad de Granada.
- Digby, T. (Ed.) (1998). Men doing feminism. New York: Routledge.
- Engels, F. (1884). Der Ursprung der Familie, des Privateigenthums und des Staats. Hottingen-Zürich: Verlag des Schweizerischen Volksbuchhandlung.
- Fabila Echauri, A. M., Minami, H., Izquierdo Sandoval, M. J. (2013). La escala de Likert en la evaluación docente: acercamiento a sus características y principios metodológicos. Perspectivas docentes, 50, pp. 31-40.
- Farrell, A. D, Rabinowitz, J. A., Wallander, J. L., Curran, J. P. (1985). An evaluation of two formats for the intermediate-level assessment of social skills. Behavioral Assessment, 7(2), pp. 155-171.
- García Jiménez, M.ª, Cala Carrillo, M.ª J., Trigo Sánchez, M.ª E. (2016). Conocimiento y actitudes hacia el feminismo. Femeris, 1(1-2), pp. 95-112. doi: .
- George, D., Mallery, P. (2003). Spss for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Boston: Allyn & Bacon.
- Hartmann, H. (1996). Un matrimonio mal avenido: hacia una unión más progresiva entre marxismo y feminismo. Papers de la Fundació Rafael Campalans, 88, pp. 1-32.
- Hernando Gonzalo, A. (2005). Mujeres y Prehistoria. En torno a la cuestión del origen del patriarcado. En M. Sánchez Romero (Ed.), Arqueología y género (pp. 73-108). Granada: Universidad de Granada.
- Lerner, G. (1990). La creación del patriarcado. Barcelona: Crítica.
- Lombo Montañés, A., Catalán Gabarre, T., Palacios Algueró, S., Parrilla-Bel, J. (2014). El Paleolítico en los dibujos animados: el universo de ficción prehistórica. El Futuro del Pasado, 5, pp. 31-50.
- López Medina, M.ª J. (2008). El trabajo de las mujeres en las unidades domésticas campesinas del Sureste peninsular durante el Alto Imperio romano. En T. Escoriza Mateu, M. J. López Medina, A. Navarro Ortega (Eds.), Mujeres y arqueología. Nuevas aportaciones desde el materialismo histórico (pp. 199-252). Sevilla: Junta de Andalucía.
- Lozano Rubio, S. (2010). El hombre es la medida de todas las cosas. El tópico androcéntrico en Arqueología y las alternativas metodológicas feministas. Estrat Crític, 5(3), pp. 18-29.
- Martínez López, C. (2017). Legitimar la historia de las mujeres: logros, déficits y retos de las sociedades democráticas. En H. Gallego Franco, M. Moreno Seco (Eds.), Cómo enseñamos la Historia (de las mujeres). Homenaje a Amparo Pedregal (pp. 19-48). Madrid: Icaria-AEHIM.
- Martínez Simancas, S. (2004). La imagen del feminismo y las feministas en la sociedad actual. Recuperado el 25 de marzo de 2017, de .
- Mies, M. (1986). Patriarchy and Accumulation on a World Scale: Women in the International Division of Labour. London: Zed Press.
- Molina Petit, C. (1994). Dialéctica feminista de la Ilustración. Barcelona: Anthropos.
- Molina Petit, C. (2003). Género y poder desde sus metáforas. Apuntes para una topografía del patriarcado. En S. Tubert (Ed.), Del sexo al género. Los equívocos de un concepto (pp. 123-159). Madrid: Cátedra.
- Moreno, M. (2014a). Historia de las Mujeres y de Género en los estudios de Grado. Recuperado el 4 de agosto de 2017, de .
- Moreno, M. (2014b). Historia de las Mujeres y de Género en los estudios de Posgrado. Recuperado el 4 de agosto de 2017, de .
- Morgan, L. H. (1877). Ancient Society. New York: Henry Holt & Company.
- Moser, S. (1993). Gender stereotyping in pictorial reconstructions of human origins. En H. Du Cros, L. Smith (Eds.), Women in archaeology: a feminist critique (pp. 75-92). Canberra: Australian National University.
- Namakforoosh, M. N. (2000). Metodología de la investigación. México: Limusa.
- Ortiz Gómez, T., Martínez López, C., Segura Graíño, C., Quiñones, O., Duart Soler, F. P., Merino Sevilla, J., Ventura Franch, A. (1999). Universidad y feminismo en España (II). Situación de los Estudios de las Mujeres en los años 90. Granada: Universidad de Granada.
- Pomeroy, S. B. (1975). Goddesses, Whores, Wives, and Slaves: Women in Classical Antiquity. New York: Schocken Books.
- Puleo García, A. (1995). Patriarcado. En C. Amorós Puente (Dir.), Diez palabras clave sobre mujer (pp. 21-54). Estella: Verbo Divino.
- Puleo García, A. (2013). El concepto de género como hermenéutica de la sospecha: De la biología a la filosofía moral y política. Arbor, 189(763), pp. 1-10. doi: .
- Querol Fernández, M.ª Á. (2005). Las mujeres en los relatos sobre los orígenes de la humanidad. En I. Morant Deusa (Dir.), Historia de las mujeres en España y América latina I. De la Prehistoria a la Edad Media (pp. 27-77). Madrid: Cátedra.
- Querol Fernández, M.ª Á. (2014). Museos y Mujeres: la desigualdad en Arqueología. ArqueoWeb, 15, pp. 270-280.
- Ramos Palomo, M.ª D. (2017). La docencia de la historia de las mujeres en las universidades públicas españolas. Entre el suelo pegajoso y el techo de cristal. En H. Gallego Franco, M. Moreno Seco (Eds.), Cómo enseñamos la Historia (de las mujeres). Homenaje a Amparo Pedregal (pp. 75-98). Madrid: Icaria-AEHIM.
- Rodríguez Herranz, R., Serrano Muñoz, L. (2005). El concepto de matriarcado: una revisión crítica. Arqueoweb, 7(2).
- Roy, R. E., Weibust, K. S., Miller, C. T. (2007). Effects of stereotypes about feminists on feminist self-identification. Psychology of Women Quarterly, 31(2), pp. 146-156. doi: .
- Santa Cruz, I. (1992). Sobre el concepto de igualdad: algunas observaciones. Isegoría, 6, pp. 145-152.
- Scott, J. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En M. Nash, J. Amelang (Eds.), Historia y género: las mujeres en la Europa moderna y contemporánea (pp. 23-56). Valencia: Edicions Alfons el Magnànim.
- Sierra Bravo, R. (2001). Técnicas de Investigación Social: teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.
- Stanley, L., Wise, S. (1983). Breaking out: Feminist consciousness and feminist research. London: Routledge.
- Tubert, S. (2003). La crisis del concepto de género. En Silvia Tubert (Ed.) Del sexo al género. Los equívocos de un concepto (pp. 7-37). Madrid: Cátedra.