Interdisciplinariedad y TICNuevas metodologías docentes aplicadas a la enseñanza superior

  1. Isabel María Gómez Trigueros 1
  2. Mónica Ruiz Bañuls 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Ano de publicación: 2018

Número: 52

Páxinas: 67-80

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Resumo

This research is part of the teaching innovation project REDES, funded by the University ofAlicante, and aimed at students in Primary Grade Teachers. From the combination of literary,geographical and technological resources, there have been developed curriculum contentsfor two core subjects: "Teaching Social Sciences" and "Literature for Primary". This is aninvestigation of mixed type (quantitative and qualitative), with an online questionnaire anddirect observation in the classroom asanalytical instruments. The results confirm theeducational value of interdisciplinary experiences with ICT as an innovative methodologyin teacher ́straining.

Referencias bibliográficas

  • Ackerman, P. L. (1988). Determinants of individual differences during skill acquisition: Cognitive abilities and information processing. Journal of experimental psychology: General, 117(3), 288.
  • Azorín (1909). España. Hombres y paisajes. Madrid: Librería de Francisco Beltrán.
  • Azorín (1995). La ruta de Don Quijote (Viajero por la Mancha). Madrid: Cátedra.
  • Baroja, P. (2004). Camino de perfección. Madrid: Alianza.
  • Berlín Declaration (2003). Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities. Berlin.
  • Cardona, F. X. H. (2002). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia (Vol. 169). Graó.
  • Cely Rodríguez, A., & Moreno Lache, N. (2006). La literatura: una estrategia para la enseñanza y comprensión de la geografía en la escuela. Geoenseñanza, 11(2), 249-260.
  • Cohen, L., & Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Dogan, M. (1994). Disgregación de las Ciencias Sociales y recomposición de las especialidades. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 139, 37-53.
  • Field, M. (1994). Assessing Interdisciplinary Learning. New Directions for Teaching and Learning, 58, 69-84.
  • Gómez Trigueros, I. Mª. (2011). Las tecnologías de la Información y la Comunicación en la enseñanza de la Geografía. El caso de Google Earth (memoria para la obtención del Diploma de Estudios Avanzados). Universidad de Alicante. Alicante.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research
  • paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33, 14-26.
  • Kaplowitz, M.D., Hadlock, T.D., & Levine, R. (2004). A comparison of Weand mail survey response rates. Public Opinion Quarterly, 68, 94-101.
  • Lorente-Guzmán, D., Cutanda García, E. M., Fernández Diego, M., & González Ladrón de Guevara, F. (2009). Utilización de herramientas tecnológicas colaborativas en el sector de la formación. El caso de los centros públicos de enseñanza secundaria. Economía industrial, 374, 139-147.
  • Macdonald, R., et al. (1995). Nuevas perspectivas sobre la evaluación. París: UNESCO.
  • Marín Ibánez, R. (1975). La interdisciplinariedad y la enseñanza en equipo. Valencia: Universidad Politécnica.
  • Martínez Lirola, M. (2007). El nuevo papel del profesor universitario de lenguas extranjeras en el proceso de convergencia europea y su relación con la interacción, la tutoría y el aprendizaje autónomo. Porta Linguarum, 7, 31-43
  • Martínez Pisón, E. (2009). Miradas sobre el paisaje. Biblioteca Nueva.
  • Méndez García, M. (2012). Los pilares metodológicos de la educación superior en la universidad europea. CIAN-Revista De Historia De Las Universidades, 15(1), 46-60. Recuperado de http://hosting01.uc3m.es/Erevistas/index.php/CIAN/article/view/1541/656
  • Moreno Lache. N., Cely, A. (2010). Cotidianeidad y enseñanza geográfica. La Educación geográfica en el contexto de la enseñanza de las ciencias sociales. Revista Uni-pluri/versidad, 10.
  • Nunes, E.D. (2002). Interdisciplinariedad: conjugar saberes. Saúde em Debate, 26, 249-258.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw Hill.
  • OCDE (1972). L’interdisciplinarité. Problemes d’enseignement et de recherche dans les universités. Paris: OCDE.
  • Ortega Cantero, N. (1987). Geografía y Cultura. Alianza. Madrid.
  • Pavón López, M. (2011). Curso: Escenarios espaciales en las novelas: geografía y literatura. Investigaciones Geográficas, 75, 138-141.
  • Rea, L.M., & Parker, R.A. (2005). Designing and conducting survey research: A comprehensive guide. San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Restrepo, I. (2004). Tendencias mundiales en la gestión de recursos hídricos: desafíos para la ingeniería del agua. Ingeniería y competitividad, 6, 63-70.
  • Romano, F. (2014). La Geografía en la Literatura. Buenos Aires: Editora R y C.
  • Ruiz Ruiz, E., Castaño Pombo, N., Boronat Mundina, J. (1999). Reflexiones sobre el enfoque interdisciplinar y su proyección práctica en la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2, 270-276.
  • Sánchez Ilabaca, J. (2003). Integración curricular de las TICs. Concepto y modelos. Revista Enfoques Educacionales, 5(1), 51-65.
  • Sevillano, M. L. (Coord.) (2002). Nuevas Tecnologías, Medios de Comunicación y Educación. Formación inicial y permanente del profesorado. Madrid: Editorial CCS.
  • Smirnov, S. (1983). L'Approche interdisciplinaire dans la science d'aujourd'hui: fondements ontologiques et épistémologiques, formes et fonctions. Paris: Presses de l’Unesco.
  • Tiessen, H. (2008). Environmental Science and Society. The Bologna Centre Journal of International Affairs (Recuperado de: http://www.jhubc.it/bcjournal/index.cfm).
  • Torres Santome, J. (1996). Globalización e interdisciplinariedad: El currículum integrado. Madrid: Morata.
  • Valencia Carvajal, S., & Cardona Orrego, C., & Hernández González, M.M., & Pulgarín Silva, R. (2012). Proyecto: Enseñar el espacio geográfico a través de la literatura como medio didáctico. Estudio de caso la ciudad de Medellín. Colección Pequeños Proyectos. Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, CIEP, Grupo DIDES, CODI. http://hdl.handle.net/123456789/278