Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora de estudiantes de Educación Primaria

  1. Raúl Gutiérrez 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Zeitschrift:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 21

Nummer: 2

Seiten: 303-320

Art: Artikel

DOI: 10.1387/REVPSICODIDACT.15017 WoS: WOS:000377941400007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista de psicodidáctica

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Reading is an essential factor for success at school that requires certain skills and strategies of great complexity rarely taught in schools. Verbalization of comprehension strategies can be considered an effective measure in learning to read. The purpose of this study was to analyze the effect of a program of teaching reading strategies implemented through interactive dialogic reading groups in the learning of reading comprehension. A quasi-experimental comparison with pretest and posttest design between groups was used. A sample of 355 participants aged between 8 and 9 years aged was used. The results weigh the potential value of the program and support the development of teaching models that integrate dialogic reading practices as they facilitate learning of reading comprehension.

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar, C., Alonso, M.J., Padrós, M., Pulido, M.A., Lectura dialógica y transformación en las comunidades de aprendizaje (2010) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67 (1-24), pp. 31-44
  • Agustí, M., Ballart, M., García, M., Aprender a leer con la lectura compartida: Otra lectura es posible (2014) Aula de Innovación Educativa, 231, pp. 39-43
  • Calero, A., (2011) Cómo mejorar la comprensión lectora: Estrategias para lograr lectores competentes, , Madrid: Wolters Kluwer
  • Cano, F., García, A., Justicia, F., García-Berbén, A.B., Enfoques de aprendizaje y comprensión lectora: El papel de las preguntas de los estudiantes y del conocimiento previo (2014) Revista de Psicodidáctica, 19 (2), pp. 247-265
  • Catalá, G., Catalá, M., Molina, E., Monclús, R., (2001) Evaluación de la comprensión lectora, , Barcelona: Graó
  • Cazden, C., Richmond Road: A multilingual/multicultural primary school in Auckland, New Zealand (1989) Language and Education, 3, pp. 143-166
  • Coulson, D., Harvey, M., Scaffolding student reflection for experience-based learning: A framework (2013) Teaching in Higher Education, 18 (4), pp. 401-413
  • Cuadro, A., Costa, D., Trías, D., Ponce de León, P., (2009) Evaluación del nivel lector. Test de eficacia lectora (TECLE), , Montevideo: Prensa médica latinoamericana
  • Durukan, E., Effects of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) technique on reading-writing skills (2011) Educational Research and Reviews, 6 (1), pp. 102-109
  • Galve, J.L., (2005) BECOLE. Batería de evaluación cognitiva de la lectura y la escritura, , Madrid: EOS
  • Goikoetxea, E., Martínez, N., Los beneficios de la lectura compartida de libros. Breve revisión (2015) Educación XX1, 18, pp. 303-324
  • Gutiérrez-Braojos, C., Salmerón, H., Estrategias de comprensión lectora: Enseñanza y evaluación en educación primaria (2012) Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16 (1), pp. 183-202
  • Kendeou, P., Van den Broek, P., White, M.J., Lynch, J.S., Predicting reading comprehension in early elementary school: The independent contributions of oral language and decoding skills (2009) Journal of Educational Psychology, 101, pp. 765-778
  • (2013) PISA 2012 Results: What students know and can do. Student performance in mathematics, reading and science (Vol. 1), , http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm, Recuperado de
  • Olivares, F., Fidalgo, R., Torrance, M., Diferencias en la auto-eficacia lectora entre cursos en la escolaridad y en función del género (2016) Revista de Psicodidáctica, 21 (1), pp. 45-63
  • Puente, A., Jiménez, V., Alvarado, J.M., (2009) Escala de conciencia lectora (ESCOLA). Evaluación e intervención psicoeducativa de procesos y variables metacognitivas durante la lectura, , Madrid: EOS
  • Ripoll, J.C., (2014) Investigaciones sobre Lectura, 2, pp. 44-52
  • Ripoll, J.C., Aguado, G., La mejora de la comprensión lectora en español: Un meta-análisis (2014) Revista de Psicodidáctica, 19 (1), pp. 27-44
  • Solé, I., (1992) Estrategias de lectura, , Barcelona: Graó
  • Stevens, R.J., Slavin, R.E., Farnish, A.M., The effects of cooperative learning and direct instruction in reading comprehension strategies on main idea identification (1991) Journal of Educational Psychology, 83 (1), pp. 8-16
  • Uttero, D.A., Activating comprehension through cooperative learning (1988) Reading Teacher, 41 (4), pp. 390-395