Satisfacción del cuidado enfermero en los pacientes con diabetes mellitus tipo 2Matamoros, Tamaulipas, México

  1. Avila Alpirez, Hermelinda
  2. Rizo Baeza, Mercedes
  3. Flores Peña, Yolanda
Revista:
Cultura de los cuidados: Revista de Enfermería y Humanidades

ISSN: 1138-1728

Año de publicación: 2007

Número: 22

Páginas: 80-86

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/CUID.2007.22.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Cultura de los cuidados: Revista de Enfermería y Humanidades

Resumen

Introduction. Developing a qualitative description of experiences and satisfaction before nursing care of patients suffering from DMT2, within the Internal Medical Ward, NHS Matamoros Tamaulipas (Mexico) Methodology. The present study emerges from the qualitative and the phenomenological pattern so allowing the understanding of experiences lived by real people - in this particular case - of people affected by DMT2. The sample studied was of 8 subjects, selectively proposed trying to obtain the highest variability, thus maximizing the diversity of the studied phenomenon. The technical data collection of information used was a semi-structured guided interview. Outcomes. The patient is satisfied when perceiving the vocational service and well-meaning on the nurse's part. The degree of satisfaction is perceived as "a limited field of acceptance", expressed as: "well... at least..." as a reference to the context. The satisfaction factors are conceptualized by the patient according to how the nurse "backs", "helps", "heals", "reassures" the patient with his/her presence. The diabetic patient visualizes, perceives the non satisfaction factors as that nursing care provided by the nurse in terms of "exclusively professional" duties. Patients do establish differences between exclusive "medical provider" and "love provider".

Referencias bibliográficas

  • Barthes, R. (1993), La aventura semiológica, Barcelona, Editorial Paidós
  • Encuesta Nacional de Salud [ENSA],(2000) Tomo dos la salud de los adultos Instituto Nacional de Salud Publica
  • Eriksen, L .P. (1988) Patient Satisfaction: An Indicator of Nursing Care Quality Journal of Nursing Measurement,Vol. 18,No 7, Springer Publishing Company pp 31-35
  • Eriksen, L .P. (1995) Patient Satisfaction With Nursing Care: Concept Clarification Journal of Nursing Measurement,Vol. 3,No 1, Springer Publishing Company pp 59-76.
  • Flores, P.,Y (2004) Histórico Escolar y proyecto de investigación Tesis de Doctorado Universidad de Sao Paulo, Brasil.
  • Frenk, J (1994). Hacia la reforma del sistema de Salud: Una propuesta Estratégica, Económica y Salud, documento para análisis y la convergencia. México: Fundación Mexicana para la salud , serie 12.
  • Landeros, O. E. (2000). El Panorama Epidemiológico de la Diabetes Mellitus. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológico 8, (14), p.p 56-59
  • Leininger, (1998). Análisis Comparativo de las Conceptualizaciones y Teorías del Cuidado. IMAGE: journal of Nursing Scholarship vol. 23, No 2, Summer, 1991, pp. 119-126.
  • Martínez, J., H (1988). Sistema de auditoria médica hospitalaria. Rev Cubana Adm Salud; 14(1):p.p 55-72
  • Minayo,S. M.(1994) O desafio do conhecimento:pesquisa cualitativa em saude.7a. ed.São Paulo:Hucitec-Abrasco pp269.
  • Morse MJ, Bottorff J, Neander W y Solberg S (1991). Comparative Análisis of Conceptualización y Teoría del Cuidado Journal of Nursing Scholarship (Vol 23 No.2 pp119126
  • Plan Nacional de Salud [PNS],2001-2006.Informe oficial de México
  • Sanmamed, S.,F (1995) Introducción a la Investigación Cualitativa Formación Medica Continuada en la Atención Primaria Vol. (2) 1 23- 28
  • Secretaria de Salud (2000). Norma Oficial Mexicana NOM015-SSA2-1994.Para la prevención, tratamiento y control de la diabetes mellitus en la atención primaria para quedar como norma oficial Mexicana NOM-015-SSA2-1994. Recuperado el 06 de Julio del 2005 de, http://www.codamedver.gob.mx/ NOMs.htm
  • Secretaria de Salud. (1987). Reglamento de la ley general de salud en materia de investigación. Recuperado el 08 de Junio del 2004 de, http://www.cij.gob.mx/conocenos/transparencia/rlgsmis.pdf
  • Susie, L.P (1987). Toward a theory of patient satisfaction Ser . Med Printed in Grat Britain pp 577-582
  • Greimas, A. J. (1993). La semiótica del texto, Barcelona, Editorial Paidós
  • Ware, J., Jr. Davies., A,P & Snyder, M.(1978)A taxonomy de patient satisfaction. Health _ Medical Care Services Review,1(1),1-15