Public Libraries as Shapers of a Youth Canon

  1. Baldaquí Escandell, Josep Maria
  2. Lluch, Gemma
Revista:
BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

ISSN: 1575-5886

Any de publicació: 2024

Número: 52

Tipus: Article

Altres publicacions en: BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

Resum

Partim de la hipòtesi que la biblioteca és una institució fonamental en la creació del cànon literari juvenil. Per a ratificar-la, analitzem el procés de construcció d’aquest cànon analitzant els títols que se seleccionen des de la biblioteca, com es trien i qui ho fa. La metodologia utilitzada ha sigut l’elaboració de dues enquestes i l’anàlisi de 209 respostes de biblioteques públiques d’Espanya i 162 dels seus clubs de lectura, 19 de literatura juvenil. Les dades identifiquen, classifiquen, analitzen i comparen els títols d’obres seleccionades a les biblioteques públiques: d’una banda, els llibres que l’usuari tria en préstec i, per una altra, aquells que es llegeixen en els clubs de lectura. En el cas del club de lectura, hi ha una mediació que descrivim i analitzem a partir de les respostes de les enquestes. Els resultats demostren la importància de la mediació realitzada pels bibliotecaris i els responsables dels clubs per a aconseguir que els usuaris facin lectures diverses i de qualitat.

Referències bibliogràfiques

  • Almeida, Patrícia de. 2019. “Del procés de tria a la prescripció de lectures literàries a La biblioteca.” BiD : Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació 42. https://doi.org/10.1344/BiD2019.42.19.
  • Azuara González, César, and Neus Castellano Tudela. 2019. “Més enllà dels algorismes: accions de prescripció lectora a la biblioteca Xavier Benguerel.” BiD Textos Universitaris de Biblioteconomia i Do-cumentación 42. https://doi.org/10.1344/BiD2019.42.10.
  • Gómez Díaz, Raquel, and Araceli García Rodríguez. 2022. “Twenty Years of Illustration Awards for Children’s and Young Adults’ Books in Spain”. Revista General de Información y Documentación 32 (1): 181–95. https://doi.org/10.5209/rgid.81201.
  • Greenlee, Adele A., Dianne L. Monson, and Barbara Taylor. 1996. “The Lure of Series Books: Does It Affect Appreciation for Recommended Literature? On JSTOR”. The Reading Teacher 50 (3): 2016–2225.
  • Lluch, Gemma. 2023. “El canon literario no académico: propuesta metodológica para su estudio”. Revista de Literatura 85 (170): 349–70. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2023.02.014.
  • Lluch, Gemma, and Aranzazu Sanz-Tejada. 2021. Analizar relato #LIJ. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Merga, Margaret Kristin, and Saiyidi Mat Roni. 2017. “Choosing Strategies of Children and the Im-pact of Age and Gender on Library Use: Insights for Librarians”. Journal of Library Administration 57 (6): 607–30. https://doi.org/10.1080/01930826.2017.1340774.
  • Propp, Vladimir. 1972. Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.
  • Vogler, Christopher. 2022. El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dra-maturgos y novelistas. Barcelona: Robinbooks.