Análisis del conocimiento didáctico del contenido en el profesorado actual de Educación Física

  1. Úbeda-Cuquerella, Alicia 1
  2. Baena-Morales, Salvador 1
  3. García-Martínez, Salvador 1
  4. Ferriz-Valero, Alberto 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Transformar

ISSN: 2735-6302

Year of publication: 2022

Issue Title: Revista Transformar Diciembre 2022

Volume: 3

Issue: 4

Pages: 46-64

Type: Article

More publications in: Transformar

Abstract

This paper describes an investigation on the didactic knowledge of the content in order to evaluate the level of training of Physical Education teachers in Valencia and Catalonia. In this sense, the different factors such as the pedagogical and disciplinary knowledge they have to carry out the teaching action with the students, as well as the strategies and mastery they have will be evaluated. In this way, to analyse whether it influences the level of teaching and learning of the students, which aspects are favourable and which should be improved in the teaching staff in the area of Physical Education. In order to carry out this research, a Likert-type scale study was presented to 100 Physical Education teachers by means of a questionnaire developed using six dimensions consisting of Pedagogical Knowledge, Knowledge of the area, Knowledge of teaching strategies, Knowledge of Evaluation, Knowledge of the Curriculum and Mastery of the class. The results indicate that the total CDC of the study is high, with respect to a maximum score of 5, and therefore allow us to analyse teacher training and the different factors that influence the process.

Bibliographic References

  • Almonacid-Fierro, A., Feu, S., & Vizuete Carrizosa, M. (2018). Validation of a questionnaire to measure didactic knowledge of content in physical education teachers. Retos-nuevas tendencias en educacion fisica deporte y recreacion, (34), 132-137
  • Arnon, S., & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers. Teachers and Teaching: theory and practice, 13(5), 441-464. doi: 10.1080/13540600701561653
  • Benekos, P.J. (2016). How to be a good teacher: passion, person, and pedagogy. Journal of Criminal Justice Education, 27(2), 225-237. doi: 10.1080/10511253.2015.1128703
  • Castejón Oliva, F. & Giménez Fuentes-Guerra, F. (2017). Conocimiento del contenido y conocimiento pedagógico del contenido de educación física en educación secundaria. Retos, (32), 146-151
  • Fraile, A. (1992). Alternativa a la formación permanente en Educación Física. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15, 97-107
  • Hernández, A. Morales, V. & Triguero, J. (2013). Propiedades psicométricas de un cuestionario para estudiar el Flow Contextual. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 8(2), 253-279
  • Kelchtermans, G., & Deketelaere, A. (2016). The emotional dimension in becoming a teacher. In J. Loughran & M. L. Hamilton (Eds.), International handbook of teacher education (pp. 429–461). Singapore: Springer.
  • Kirk, D. (2008). Los futuros de la Educación Física: la importancia de la cultura física y de la «idea de la idea» de Educación Física. En AA. VV. Actas V Congreso Asociación Española de Ciencias del Deporte. León: Universidad de León (CD-R).
  • Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-97. doi: 10.1016/ j.tate.2003.10.002
  • Madrid, D. (2005c): “La edad del profesorado en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la lengua extranjera”, en Martínez Dueñas, J. L; Pérez Basanta, C.; McLaren, N. y Quereda, L.: Towards an understanding of the English Language: Past, Present and Future. Studies in Honour of Fernando Serrano. Granada: Editorial Universidad de Granada, pp. 519-530.
  • Marcelo, C. (1995). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona (España): PPU.
  • Murphy, P. K., Delli, L.A.M., & Edwards,M.N.(2004).The good teacher and the good teaching: comparing beliefs of second- grade students, preservice teachers, and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69-92. doi: 10.3200/ JEXE.72.2.69-92
  • Nogueda, I. (1995). Enseñanza del deporte y Educación Física. Perfiles educativos, 68. Salguero, A. R. C. (2010). El deporte como elemento educativo indispensable en el área de Educación Física. EmásF: revista digital de educación física, (4), 23-36.
  • Salinas, F. & Viciana, F. (2006). La formación permanente del profesorado de educación física. Un campo habitado en los últimos años. Lecturas: Educación física y deportes, 103. ttp://www.efdeportes.com/efd103/formac.htm
  • Sánchez Bañuelos, F. (1996) La actividad física orientada hacia la salud. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Sinclair, A. (2005) Body and Management Pedagogy. Gender, Work and Organization, 12(1), 89-104.
  • Suckel, M., Campos, D., Sáez, G. & Rodríguez, G. (2019). Educational trajectories of primary school teachers in training and the construction of pedagogical wisdom. Revista de estudios y experiencias en educación. 18(36), 117-133. https://doi.org/ 10.21703/rexe.20191836suckel14
  • Viciana, J. (2001) Planificación en la educación física. Granada: Reprografía Digital Granada.
  • Villalón, M. (2016). Alfabetización Inicial: Claves de acceso al aprendizaje de la lectura y la escritura desde los primeros meses de vida (2.a ed.). Ediciones Universidad Católica.