Educación literaria, herramientas digitales y ODSAnálisis de percepciones entre el alumnado universitario en formación

  1. Ruiz-Bañuls, Mónica 1
  2. Ballester-Pardo, Ignacio 1
  3. Martínez-Carratalá , Francisco Antonio 1
  1. 1 Universidad de Alicante
Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2024

Issue Title: Formación inicial de la Docencia y Educación Lingüística: factores de cambio social en el Horizonte 2030

Issue: 45

Pages: 97-116

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

Amidst the transformative initiatives set forth by the Agenda 2030, literature, along with other cultural expressions, assumes a pivotal role. This research seeks to scrutinize the perceptions of university students undergoing teacher training regarding the roles of literary education and digital tools in achieving the Sustainable Development Goals (SDGs). Employing a descriptive cross-sectional methodology, the quantitative analysis is presented through descriptive statistics derived from a customized questionnaire administered to 237 students. The questionnaire consists of sixteen items rated on a ten-point Likert scale. The instrument demonstrated satisfactory reliability (? = .749) and is delineated into three factors based on confirmatory factor analysis, affirming its robustness as an analytical tool. The findings underscore the significance students place on comprehending the SDGs in their prospective roles as educators fostering social consciousness and civic responsibility. Nevertheless, they also reveal a limited self-awareness regarding proficiency in digital resources linked to literary education that could amplify critical reading through the lenses of sustainability and social consciousness."

Bibliographic References

  • Albacete, J. (2020). La educación literaria y ambiental en un mundo cambiante. Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/98672#
  • Alonso, T. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la pedagogía. Revista Complutense de Educación, 32(2), 249-259. https://doi.org/10.5209/rced.68338
  • Aperribay-Bermejo, M.; Encinas, M. C. e Ibarluzea, M. (2023). Leer para un mundo mejor. Literatura infantil y juvenil y Objetivos de Desarrollo Sostenible. Tirant Humanidades.
  • Araneo, P. (2023). Exploring education for sustainable development (ESD) course content in higher education; a multiple case study including what students say they like. Environmental Education Research, s. n. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2280438
  • Babbie, E. R. (2001). The Practice of Social Research. Thomsom Learning.
  • Ballester, J. (1999). L'educació literària. Universitat de València.
  • Bisquerra, R. y Alzina, R. B. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Block, J. (2020). Teaching for a living democracy. Teachers College Press.
  • Borra?s, L. (Ed.) (2005). Textualidades electro?nicas. Nuevos escenarios para la literatura. Universitat Oberta de Catalunya.
  • Burke, G. y Cutter-Mackenzie, A. (2010) What’s there, what if, what then, and what can we do? An immersive and embodied experience of environment and place through children’s literature. Environmental Education Research, 16(3-4), 311-330. https://doi.org/10.1080/13504621003715361
  • Campagnaro, M. y Goga, N. (2021). Green Dialogues and Digital Collaboration on Nonfiction Children’s Literature. Journal of Literary Education, 4, 96-114. https://doi.org/10.7203/JLE.4.21019
  • Campagnaro, M. y Goga, N. (2022). Material Green Entanglements: Research on Student Teachers' Aesthetic and Ecocritical Engagement with Picturebooks of Their Own Choice. International Research in Children's Literature, 15(3), 308-322. https://doi.org/10.3366/ircl.2022.0469
  • Campos-Fígares, M. y García-Rivera, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. Ocnos, 16(2), 95-106. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511
  • Cerrillo, P. C. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria: Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Octaedro.
  • Ciudad-Camacho, I. (2022). Conciencia medioambiental, ecocrítica y literatura infantil. Enfoques y formatos dentro de la educación literaria. En E. Larrañaga y S. Yubero (Comps.). Promoción lectora y perspectivas socioeducativas de la literatura (pp. 102-119). Dykinson.
  • Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la Literatura a la educación literaria. Comunicación, lenguaje y educación, 3(9), 21-32. https://doi.org/10.1080/02147033.1991.10820954
  • Colomer, T. (1996). La evolución de la enseñanza literaria. Aspectos didácticos de Lengua y Literatura, 8, 127-171.
  • Comber, B. (2021). Thinking spatially: a springboard to new possibilities. Australian Geographer, 52(1), 19-23. https://doi.org/10.1080/00049182.2020.1862735
  • Costa, F. (2022). Os Contributos da Gestão do Conhecimento para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Universidade de Coimbra. https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/104176
  • Cutter-Mackenzie, A., Payne, P. G. y Reid, A. (2010). Experiencing environment and place through children’s literature. Environmental Education Research, 16(3-4), 253-264. https://doi.org/10.1080/13504622.2010.488916
  • De la Rosa, D., Giménez, P. y De la Calle, C. (2019). Educación para el Desarrollo Sostenible: el papel de la Universidad en la Agenda 2030. Prisma Social, 25, 179-202. https://revistaprismasocial.es/article/view/2709
  • Del Olmo, M. T. y Villarrubia, M. (2023). Una experiencia formativa en recursos de ELE: plurilingüismo, multiculturalidad y ODS en Educación Infantil y Primaria. En R. Martínez y F. Sirignano (Eds.). Educación, investigación e innovación en red (pp. 207-221). McGraw-Hill.
  • Domene-Benito, R. (2022). Literatura infantil y juvenil y ODS: selección de lecturas en lengua inglesa en Educación Primaria. En E. Larrañaga y S. Yubero (Comps.). Promoción lectora y perspectivas socioeducativas de la literatura (pp. 87-101). Dykinson.
  • Fernández, R. (Coord.) (2021). La enseñanza de la Literatura Hispanoamericana. Nuevas líneas de investigación e innovación didáctica. Universidad de Almería.
  • Fuster-Guillén, D. E., Serrato-Cherres, A., Gonzales, R., Goicochea, N. F. y Guillén, P. E. (2020). Uso de redes sociales en el desarrollo de estrategias de lectura crítica hipertextual en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 8(1), e432. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.432
  • Gaard, G. (2009). Children’s environmental literature: from ecocriticism to ecopedagogy. Neohelicon, 36, 321–334. https://doi.org/10.1007/s11059-009-0003-7
  • Garrard, G. (2007). Ecocriticism and Education for Sustainability. Pedagogy, 7(3), 359–83. https://doi.org/10.1215/15314200-2007-005
  • Garrard, G. (2010). Problems and Prospects in Ecocritical Pedagogy. Environmental Education Research, 16(2), 233–45. https://doi.org/10.1080/13504621003624704
  • Goga, N. (2017). A feeling of nature in contemporary Norwegian picturebooks. Encyclopaideia, 21(49), 81-97. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7605
  • Goga, N. y Pujol-Valls, M. (2020). Ecocritical Engagement with Picturebook through Literature Conversations about Beatrice Alemagne’s On a Magical Do-Nothing Day. Sustainability, 12(18), 7653. https://doi.org/10.3390/su12187653
  • Gómez-Trigueros, I.M., Ponsoda, S., y Díez, R. (2021). Towards an Insertion of Technologies: The Need to Train in Digital Teaching Competence. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 10(3), 64-87. http://doi.org/10.17583/rimcis.8652
  • González, C. (2019). Integración didáctica de las TIC para la educación literaria en la formación inicial docente. Revista Espacios, 40(17). https://www.revistaespacios.com/a19v40n17/a19v40n17p03.pdf
  • Gonza?lez, E. (2003). Hacia un Decenio de la Educacio?n para el Desarrollo Sustentable. Revista Agua y Desarrollo Sustentable, 1(5), 16-19.
  • Heredia, H. y Amar, V. M. (2018). Twitter y fomento lector: dinamizando la lectura en el aula. Lenguaje y textos, 48, 59-70. https://doi.org/10.4995/lyt.2019.10119
  • Isah, S. y Ekpah, R. (2017). Language, Literature and Education for Sustainable Development. Journal of The Linguistic Association of Nigeria, 20(2). https://www.jolan.com.ng/index.php/home/article/view/113
  • Kougias, K., Sardianou, E. y Saiti, A. (2023). Attitudes and Perceptions on Education for Sustainable Development. Circular Economy and Sustainability, 3, 425–445. https://doi.org/10.1007/s43615-022-00174-w
  • LOMLOE (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado (BOE), (340), 17 de diciembre. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Lo?pez, A. y Encabo, E. (2000). Repensando la competencia literaria: hacia una orientacio?n axiolo?gica. Puertas a la lectura, 9, 89-94.
  • López, A. y Encabo, E. (2016). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Síntesis.
  • Lorente, S., Canales, I. y Murillo-Pardo, B. (2023). Dar un paso: un programa multidisciplinar para desarrollar competencias en sostenibilidad en futuros maestros/as de la Universidad de Zaragoza. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 5(2), 2301. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2023.v5.i2.2301
  • Llorens R. F. (2007). Área de Literatura Infantil y Juvenil de la "Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes". Lenguaje y Textos, 25, 281-284.
  • Llorens, R. F., Ruiz-Bañuls, M. y Rovira-Collado, J. (Eds.) (2022). Educación literaria y América Latina. Retos en la formación lectora. Visor Libros.
  • Martínez-Carratalá, F. A. (2023). Álbumes sin palabras iberoamericanos para la alfabetización climática: espacios para el dialogo con los objetivos de desarrollo sostenible. En M. Ruiz-Bañuls, S. Miras y R. F. Llorens (Coords.). Desfronterizando lecturas: Propuestas exocanónicas para el aula (pp. 165-185). Aula Magna.
  • Martínez-Carratalá, F. A; Miras, S.; Pardo-Ballester, I., Martín, A. y Santos, D. (2023). Aproximación a los Objetivos de Desarrollo Sostenible a partir del libro álbum en el profesorado en formación en Educación infantil. En R. Satorre (Ed.). Nuevos formatos para el aprendizaje informal, ¿útiles para el formal? (pp. 88-97). Octaedro.
  • Martínez-Carratalá, F. A., Rovira-Collado, J. y Miras, S. (2023) Estrategias de composición del espacio visual en el álbum para la reflexión ecocrítica. Pangeas. Revista Interdisciplinar de Ecocrítica, 5, 29–44. https://doi.org/10.14198/PANGEAS.24665
  • Martínez-Carratalá, F. A. y Rovira-Collado, J. (2023). Economía circular y sostenible en la Literatura Infantil y Juvenil a través de narrativas visuales. En M. Aperribay-Bermejo, M.C. Encinas y M. Ibarluzea (Eds.). Leer para un mundo mejor. Literatura Infantil y Juvenil y Objetivos de Desarrollo Sostenible (pp. 119-135). Tirant Humanidades.
  • Massey, G. y Bradford, C. (2011). Children as Ecocitizens: Ecocriticism and Environmental Texts. In K. Mallan y C. Bradford (Eds.). Contemporary Children’s Literature and Film: Engaging with Theory (pp. 109-126). Palgrave Macmillan.
  • Mendoza, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Aljibe.
  • Muthukrishnan, R. (2019). Using Picture Books to Enhance Ecoliteracy of First-Grade Students. The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(2), 19-41.
  • Myren-Svelstad, P.E. (2020). Sustainable Literary Competence: Connecting Literature Education to Education for Sustainability. Humanities, 9, 141. https://doi.org/10.3390/h9040141
  • Myren-Svelstad, P.E. (2023). Exploring Poetry in Dialogue: Learning as Sustainable Development in the Literary Classroom, ISLE: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, isad003. https://doi.org/10.1093/isle/isad003
  • Nascimento, I. A. Medeiros, V., Santos, A. M. y Dantas, A. C. (2022). Literatura em Diálogo com os Objetivos do Desenvolmento Sustentável (ODS): Relato de experiência. Revista Extensão & Sociedade, 13(1), 115–128. https://doi.org/10.21680/2178-6054.2022v13n1ID27248
  • New London Group (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60–92. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u
  • ONU (2014). Resolución 68/970. Informe del Grupo de Trabajo Abierto de la Asamblea General sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible (A/RES/68/970). https://undocs.org/pdf?symbol=es/A/68/970/Add.1
  • ONU (2015). Resolución 70/1. Transformar nuestro mundo: la agenda 2030 para el desarrollo sostenible (A/RES/70/01). https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
  • Op de Beeck, N. (2018). Children’s ecoliterature and the new nature study. Children’s Literature in Education, 49(1), 73–85. https://doi.org/10.1007/s10583-018-9347-9
  • Orr, D. W. (1992). Ecological Literacy: Education and the Transition to a Posmodern World. Sunny Press.
  • Pérez-García, C. (2022). Humanidades digitales y educación literaria oportunidades y retos. Tonos digital: revista de estudios filológicos, 42. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2954
  • Pinto, J. P. (2015). Propuesta metodolo?gica para la planificacio?n estrate?gica prospectiva de un instituto de educacio?n superior de defensa en el Ecuador. En G. Baena (Ed.). Planeacio?n. Prospectiva estrate?gica. Teori?as, metodologi?as y buenas pra?cticas en Ame?rica Latina (pp. 411-435). Universidad Nacional Auto?noma de Me?xico.
  • Pujol, M. y Graell, M. (2023). Children's rights and citizenship values in a book selection for young readers. Revista Complutense de Educación, 34(2), 243-252. https://doi.org/10.5209/rced.77265
  • Pujol, M. y Graell, M. (2023). Propuesta de análisis de los derechos del niño y los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la LIJ sobre guerra. En M. Aperribay-Bermejo, M.C. Encinas e M. Ibarluzea, M. (Eds.). Leer para un mundo mejor. Literatura Infantil y Juvenil y Objetivos de Desarrollo Sostenible (pp. 138-156). Tirant Humanidades.
  • Quiles, M. C. y Martínez, A. (Coords.) (2020). Ecología y lecturas del agua. Investigación interdisciplinar y transversal en didáctica de la lengua y la literatura. Universidad de Jaén.
  • Quiles, M. C. y Sánchez, R. (2017). Educación medioambiental a través de la LIJ. Claves para la formación del profesorado en los grados de magisterio. RIFOP: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 31(90-3), 65-77.
  • Ramos, R. y Ramos, A. M. (2014). Cruce de lecturas y ecoalfabetización en libros pop-up para la infancia. Ocnos, 12, 7-24. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.12.01
  • Romero, M. F., Florido B. y Heredia, H. (2023). Cartografía de libros ilustrados de no ficción y ODS para un Horizonte 2030. Revista Colombiana de Educación, 89, 231-251. https://doi.org/10.17227/rce.num89-17430
  • Romero, M. F. y Trigo E. (2015). Herramientas para el éxito. Cuadernos de Pedagogía, 458, 16-21.
  • Romero, M. F. y Trigo, E. (2019). Desarrollos actuales y perspectivas de futuro en la Didáctica de la Lengua y la Literatura. (2019). Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 30, 1-10. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/3388
  • Ros, S. (2022). In a heartbeat: ODS y escritura creativa en Educación Primaria. Tabanque. Revista Pedagógica, 34(1), 137–148. https://doi.org/10.24197/trp.1.2022.137-148
  • Roth, C. E. (1992). Environmental Literacy: It´s Roots, Evolution, and Direction in the 1990s. ERIC / CSMEE Publications.
  • Rovira-Collado, J. e Ivanova, M. D. (2019). Educación literaria y LIJ 2.0 ante la internet de la imagen: bookstagramers, booktubers y otras redes de lectura. e-SEDLL, 1, 99-118. https://bit.ly/3wmUk7p
  • Rovira-Collado, J., Ruiz-Bañuls, M. y Gómez-Trigueros, I. M. (2022). Interdisciplinariedad, multimodalidad y TIC en el diseño de constelaciones literarias para la formación lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e05, 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e05.4115
  • Ruiz-Bañuls, M., Miras, S. y Llorens, R. F. (Coords.) (2023). Desfronterizando lecturas: Propuestas exocanónicas para el aula. Aula Magna.
  • Ryman, C. K. (2021). Listening to Heartbeat: the pulse of ecofeminism in a picturebook. Environmental Education Research, 27(6), 879-893. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1879733
  • Sevara, B. y Abdunazarova, I. (2020). Methodological basis of introducing Innovative Technologies to the process of Literary Education. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 1(01), 76–84. Retrieved from https://mentaljournal-jspu.uz/index.php/mesmj/article/view/32
  • Tashakkori, A. y Teddlie, C. (Eds.). (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. Sage.
  • Toril, R. (2021). Verde que te leo verde. Literatura infantil, medio ambiente y ODS. Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico / Centro de Documentación del Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM). https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/verde-quete-leo-verde21.html
  • UNESCO (2017). Educación para los objetivos del desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
  • Vamvalis, M. (2023). “We’re fighting for our lives”: Centering affective, collective and systemic approaches to climate justice education as a youth mental health imperative. Research in Education, 117(1), 88-112. https://doi.org/10.1177/00345237231160090
  • Zayas, F. (2011a). La educación literaria. Cuatro secuencias didácticas. Octaedro.
  • Zayas, F. (2011b). Educación literaria y TIC. Aula de Innovación educativa, 200, 32-34.