Promoviendo la educación para la ciudadanía global y la multimodalidad a través del uso de mangas en la enseñanza universitaria del inglésun estudio empírico
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1989-0796
Datum der Publikation: 2024
Nummer: 32
Seiten: 67-85
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas
Zusammenfassung
Global Citizenship Education (GCED) allows not only to contribute to the social transformation of students, but also to promote their comprehensive learning. As a consequence, this article presents different multimodal activities based on the use of two manga comics on different global issues that allow students to promote social skills such as cooperation and communication while achieving effective multimodal learning in an English as a foreign language subject from a Master’s degree. For this reason, a qualitative-descriptive methodological model is followed, characterized by a questionnaire and a rubric that students filled out anonymously in order to know their opinions about some aspects of their teaching-learning process. The rubric was also completed by the teacher. The results reveal that, thanks to the manga materials employed, the majority of students eventually reached that degree of global and multimodal citizenship.
Bibliographische Referenzen
- Baldry, A. y Thibault, P. (2006). Multimodal transcription and text analysis . Equinox.
- Bisquerra, R., y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
- Boni, A. y Calabuig, C. (2017). Education for global citizenship at Universities. Journal of Studies in International Education, 21(1), 22-38. https://doi.org/10.1177/1028315315602926
- Boni, A., Lopez-Fogues, A. y Walker, M. (2016). Higher education and the post-2015 agenda: A contribution from the human development approach. Journal of Global Ethics, 12(1), 17-28. https://doi.org/10.1080/17449626.2016.1148757
- Bowcher, W.L. (Ed.) (2012). Multimodal texts from around the world: Cultural and linguistic insights. Palgrave.
- Brenner, R. E. (2007). Understanding Manga and Anime. Libraries Unlimited.
- Consejo de Europa (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. (CEFR). Companion volumen. Council of Europe Publishing. Recuperado de www.coe.int/lang-cefr
- García Sanz, M. P. (2014). La evaluación de competencias en educación superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 87-106. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861
- Kress, G. y van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse. Routledge.
- Kress, G. y van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design . 2a ed. Routledge.
- Kress, G. y van Leeuwen, T. (2021). Reading images. The grammar of visual design. 3a ed. Routledge.
- Martínez Lirola, M. (2017). La importancia del análisis crítico del discurso y la gramática visual para analizar textos. Propuesta de actividades prácticas enmarcadas en la educación para el desarrollo, la educación con perspectiva de género y la educación para la paz. Comares.
- Martínez Lirola, M. (2022). El análisis crítico del discurso y la pedagogía crítica: explorando sus relaciones y sus aplicaciones didácticas. Comares.
- Obata, T. y Ōba, T. (2003). Death Note. VIZ Media.
- Ortiz Medina, J. M., Arismendi Gómez, F. A., y Londoño Ceballos, P. A. (2022). Enseñar lenguas extranjeras en la U-diversidad: explorando caminos hacia la decolonialidad y la interculturalidad crítica. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(3), 663-683. https://doi. org/10.17533/udea.ikala.v27n3a05
- Painter, C. (2018). Multimodal analysis of picturebooks. En B. Kümmerling-Meibauer (Ed.), The Routledge companion to picturebooks (pp. 420-428). Routledge.
- Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula. Convivencia, salud e igualdad . Andavira.
- Tallón, R. y Sikora, M. (2011). Conciencia en acción. Eneagrama, inteligencia emocional y cambio . Traducción de N. Steinbrun. Alquimia.
- Top Manga. (2023). En MyAnimeList. Recuperado de https://myanimelist.net/topmanga.php
- Triviño Cabrera, L. (2018). Principios Metodológicos de la Multimodalidad para la formación del profesorado de Ciencias Sociales. REIDICS Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 3, 71-86.
- Kuroda, K. y Maekawa, K. (2006). Phoenix Wright: Ace Attorney. Ballantine Books.
- Zammit, K. (2019). Pedagogy, curriculum and assessment. Multimodal practices that engage students with and in learning. En H. De Silva Joyce y S. Feez (Eds.), Multimodality across classrooms. Learning about and through different modalities (pp. 49-65). Routledge.