La mejora de la competencia comunicativa docente mediante propuestas dramáticas teatrales: Un estudio cualitativo
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1665-0557
Año de publicación: 2023
Número: 36
Páginas: 130-149
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista panamericana de pedagogía
Resumen
Didactic communication is a key element in the management of educational and peda-gogical processes that take place in the classroom. This allows to organize effective and effi-cient learning environments in the classroom and promotes environments of communicative exchange with students that generate interest, thought and emotion for education. In the educational stages related to childhood, it is especially relevant to guide the construction of knowledge and the acquisition of skills and abilities. However, it is still subtly promoted in university spaces; and the attempts to train teachers in communicative competence are reduced, in general, to the practice of oral presentations, far removed from the school com-municative reality. Multisensory theater pedagogy is another way of learning to communi-cate in the classroom. The main objective of this research is to analyze the development of learning situations based on theater pedagogy as a teaching strategy that improves didactic communication in teaching-learning processes from the narratives of teachers and teachers. The results indicate that it is a valuable pedagogical tool for the development of communi-cation and pedagogical skills in teachers in general, and for those who are being trained in particular
Referencias bibliográficas
- Álvarez, C. (2017). ¿Es interactiva la enseñanza en la Educación Superior? La perspec-tiva del alumnado. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 97-112. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6075
- Acosta, D. L., Rodríguez, J. C., y Caso, J. (2019). Aspects that employers value when hi-ring a graduate of Higher Education. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(37). http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191837acosta5
- Bakic-Tomic, L., Dvorski, J., & Kirinic, A. (2015). Elements of Teacher Communication Competence: An examination of Skills and Knowledge to Communicate. Interna-tional Journalof Research in Education and Science, 1(2), 157-166. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1105191.pdf
- Balaguer, M. C., Pujol, M., y Graell, M. (2018). Desarrollo del pensamiento crítico a través de la competencia comunicativa en la Educación Superior. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 54-61. https://doi.org/10.24310/innoe-duca.2018.v4i1.3592
- Becerra, M. T. (2017). La habilidad de hablar en público. Una experiencia formati-va con estudiantes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de For-mación del Profesorado, 20(3), 117-129. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/2170/217052050009.pdf
- Bosch, E. (2019). «Metaclases» para la Didáctica de la Educación Visual y Plástica. Re-vista de Investigación en Didácticas Específicas, 6, 7-21. https://doi.org/10.1344/did.2019.6.7-21
- Boud, D. (2020). Challenging in reforming Higher Education assessment: a perspective from afar. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1), 1-14. https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17088
- Borda, M. I. (2015). Dramatización infantil: Una propuesta de reconstrucción del cono-cimiento experiencial. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2), 247-258. https://doi.org/10.18239/ensayos.v30i2.791
- Bueno i Torrens, D. (2017). Neurociencia para educadores. Barcelona: Octaedro.
- Cabeza, M. A. (2018). Arte-lier. Estrategias lúdico-pedagógicas basadas en el arte, experiencias sensoriales y expresión para el aprendizaje en primera infancia. Red Ibe-roamericana de Pedagogía, 7(12), 106-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articu-lo?codigo=6728825
- Cardona, J. (2016). Formación en competencias comunicativas de los maestros de Educación Infantil. Enseñanza y Teaching, 34(2), 109-130. https://doi.org/10.14201/et201634219130
- Carmona, A. N. (2018). Práctica Docente Teatral: Un espacio en (des) construcción. Revista Foro de Educación Musical, Artes y Pedagogía, 3(4), 47-72. http://www.revistaforo.com.ar/ojs/index.php/rf/article/view/52
- Carrion, E. (2019). El uso del juego y la metodología cooperativa en la Educación Supe-rior: Una alternativa para la enseñanza creativa. Arsteduca, 23, 70-97. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2019.23.4
- Cayo, L. E., Viera, A. R., Cajas, I. E., y Hidalgo, R. S. (2018). La docencia y sus competen-cias en la Educación Superior. Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 2(2), 419-450. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.419-450
- Domingo, J., Gallego, J. L., y Rodríguez, A. (2013). Percepción del profesorado sobre la competencia comunicativa en estudiantes de Magisterio. Perfiles Educativos, XXXV(142), 54-74. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71849-X
- Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
- Fernández, A. (2020). Entornos de aprendizaje para el desarrollo pro-fesional docente. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 169-191. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13145
- García-Huidobro, M. V. (2015). Pedagogía teatral: metodología activa en el aula. Ediciones UC: Venezuela.
- Garzón, N. (2019). Didáctica del teatro escolar: Cómo desarrollar las artes escénicas en la escuela. Venezuela: Ediciones Madriguera.
- Garrote, D., Jiménez-Fernández, S., y Martínez-Heredia, N. (2019). El trabajo cooperativo como herramienta formativa en los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 41-58. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.003
- Huber, G. L. y Gürtler, L. (2012). AQUAD 7. Manual del programa para analizar datos cua-litativos (1. Es. 2003, Tübingen: Ingeborg Huber Verlag). Tübingen: Günter Huber. Retrieved from www.aquad.de [11/09/2020]
- Kana, K. (2015). Investigation of Pre-service Teacher’s Communication Skills. The Inter-national Journal of Educational Researchers, 6(3), 34-42. http://ijer.eab.org.tr/media/volume6/issue3/f_kana.pdf
- Larruzea-Urkixo, N., Cardeñoso, O., y Idoiaga, N. (2020). El alumnado de Grado de Edu-cación ante las tareas universitarias. Educación XXI: Revista de la Facultad de Educa-ción, 23(1), 197-201. https://doi.org/10.5944/educxx1.23453
- L’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. ¿Cómo educar en un mundo frenético e hiperexigente?Barcelona: Plataforma Editorial.
- Losada, S., y García, M. A. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente univer-sitaria. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 371-388. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7728
- Marchant, T., Milicic, N., y Soto, P. (2020). Educación socioemocional. Descripción y eva-luación de un programa de capacitación de profesores. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 185-203. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.008
- Miranda-Calderón, L. A. (2020). Theatrical pedagogy and exploration of reality: An ex-pressive approach that causes awareness in teacher training. Revista Electrónica Edu-care, 24(2), 437-458. http://doi.org/10.15359/ree.24-2.21
- Padierna, J. C., y González, E. V. (2013). La metodología experiencial en la Educación Superior. Itinerario Educativo: Revista de la Facultad de Educación, 27(62), 151-168. ht-tps://doi.org/10.21500/01212753.1496
- Pérez, E. (2018). El desarrollo de la competencia comunicación oral. En A. Eizaguirre, M. J. Bezanilla, y A. M. García (Coords.). Innovación Docente en Educación Superior: Buenas prácticas que nos inspiran (pp. 157-170). España: Pearson.
- Reche, E., Martín, M. A., y Vilches, M. J. (2016). La competencia literaria y comunicativa en la formación inicial del docente. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 138-144. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2035
- Romero, M. R., Castejón, F. J., López, V. M., y Fraile, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Revista Cien-tífica Iberoamericana de Comunicación y Educación, XXV(52), 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
- Rodríguez, A., Ayllón, M. F., Gallego, J. L., & Gómez, I. A. (2017). The Communication Skills of Future Teachers during their Initial Training. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(1), 88-120. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2017.2200
- Rojas, R. A. (2020). Escuela y praxis pedagógica. Vínculo transforma-dor de licenciados y maestros. Educación y Calidad, 39, 165-175. https://doi.org/10.36737/01230425.N39.2020.2342
- Sandoval-Poveda, A., González-Rojas, V., y Madriz-Bermúdez, L. (2020). Retos y oportunidades: Teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de ha-bilidades sociales. Innovaciones Educativas, 22(32), 65-77. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2821
- Trujillo, E., Ceballos, E. M., Trujillo, M. C., y Moral, C. (2020). El papel de las emociones en el aula de Educación Infantil. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 226-244. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8675
- Sabariego, M., Sánchez, A., y Cano, A. B. (2019). Pensamiento reflexivo en la Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 30(3), 813-830. https://doi.org/10.5209/rced.59048
- Shulman, L. S. (2016). Educational innovation with open eyes and no excuses: The cha-llenges and opportunities of learning from experience. Revista de Gestión de la Innovación, 1(1), 13-28. http://200.91.9.165/index.php/regies/article/view/16/38
- Soler, R. (2012). ¿Es el lenguaje de los docentes creativo? Análisis de sus expresiones más frecuentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 10(3), 88-104. https://www.researchgate.net/publication/256980296
- Tejada, J. (2020). El prácticum en Educación Superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105-121. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13036
- Vieites, M. F. (2014). Educación teatral. Una propuesta de sistematización. Teoría de la Educación, 26(1), 77-101. https://doi.org/10.14201/teoredu201426177101
- Villa, A. (2020). Aprendizaje basado en competencias. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 19-46. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13015