Estudi de cas sobre perspectives de gènere en els debats virtuals

  1. Gras Martí, Albert
  2. Mora Torres, Elizabeth
  3. López M., Miguel Leonardo
Revista:
Feminismo/s
  1. Espinar Ruiz, Eva (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Año de publicación: 2009

Título del ejemplar: Género y nuevas tecnologías de la información y la comunicación

Número: 14

Páginas: 71-86

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/FEM.2009.14.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Feminismo/s

Resumen

Una eina eficaç per a la innovació docent són els entorns de gestió d'aprenentatges, com ara l'aula virtual Moodle de tic@'t. Els espais virtuals faciliten la interacció, i en particular els debats, entre alumnes de totes les edats i amb diferents experiències educatives o professionals. En aquest estudi de cas sobre la perspectiva de gènere en debats virtuals, comprovem que les dones es mouen amb més facilitat per entorns virtuals, en ensenyaments no presencials, i les seues participacions en fòrums de debat estan més ben estructurades. Les dones es comuniquen millor en línia, amb major facilitat i millor suport documental, i són més capaços d'organitzar-se i de planificar el seu estudi. Les habilitats bàsiques d'autoregulació i de maneig dels temps sembla que estan poc desenvolupades en el cas dels homes joves, especialment en comparació amb les dones.

Referencias bibliográficas

  • Agosto, Denise E. «A study of girl’s and young women’s electronic information design and content preferences». Tesis Doctoral, Douglass College, USA, 2002. <http://girlstech.douglass.rutgers.edt/gt_summary.html>, consultat el 15-06-2009.
  • Anderson, David M. i Haddad, Carol J. «Gender, Voice and Learning in Online Course Environments». JALN, vol. 9, nº 1 (2005). <http://www.sloan-c.org/ publications/jaln/v9n1/v9n1_anderson.asp>, consultat el 12-04-2009.
  • Boada, Oswaldo, T. et al. «Estrategias de formación en TIC del profesorado de un centro: experiencias piloto para un Departamento de Recursos Tecnológicos». Quaderns Digitals, nº 39 (2005). <http://pulsar.ehu.es/pulsar/documentacion /publicacion_pulsar.2005-06-21.6545349213/es>, consultat el 23-03-2007.
  • Campbell, N. «Online learning for preservice teachers». Compùters in NZ Schools, (1997), pp. 21-24. <http://www.waikato.ac.nz/education>, consultat el 02-05-2008.
  • Dahlberg, Lincoln. «The Internet and Democratic Discourse: Exploring The Prospects of Online Deliberative Forums Extending the Public Sphere, Information». Communication & Society, vol. 4 (2001), pp. 615 – 633.
  • Davidson-Shivers, Gayle, Morris, Samantha i Sriwongkol, Tuangrat. «Gender differences: are they diminished in online discussions?». International Journal on e-learning, vol. 2, nº 1 (2003), pp. 29-36. <http://dl.aace.org/11551>, consultat el 02-02-2009.
  • Fraser, Barry J. i Tobin, Kenneth G. (Eds.). International Handbook of Science Education. Londres, Kluber Academic Publishers, 1998.
  • Gfrerer, M. i Pauschenwein, J. «Is the change from traditional teaching me¬thods to ICT-based methods going to attract more female students to study engineering? An analyse of ICT-based lectures at the Technikum Joanneum». International Seminar of SEFI Working Groups in ICT and Women in Enginee¬ring, Oulu, Finlandia, 16-17 de mayo de 2002. , consultat el 19-09-2009.
  • Gras-Martí, Albert i Cano-Villalba, Marisa. «Física i Ensenyament, Un entorn virtual per a l’ensenyament / aprenentatge». Eines, nº 18 (2000), pp. 61-66. <http://www.ua.es/dfa/agm/recerca-sci.html>, consultat el 15-08-2008.
  • Gras-Martí, Albert i Cano-Villalba, Marisa. «Debats i tutories com a eines d’aprenentatge per a alumnes de ciències: anàlisi de la integració curricular de recursos del campus virtual». Enseñanza de las Ciencias, vol. 23, nº 2 (2005), pp. 167-180.
  • Gras-Martí, Albert, Cano-Villalba, Marisa i Cano, Carlos. «Cursos de TIC per al professorat: anàlisi comparatiu de les modalitats presencial, semipresencial i no presencial». REEC, vol. 3, nº 1 (2004), pp. 1-25 <http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen3/Numero1/Art3.pdf>, consultat el 12-03-2009.
  • Gras-Martí, Albert et al. «La evaluación, como ejemplo de integración de las TIC en la enseñanza». Comunicación y pedagogía, nº 190 (2003), pp. 46-49.
  • Gras-Martí, Albert et al. «Revision of prerequisites: ICT tools». AEQ-Academic Exchange Quarterly, vol. 7, nº 3 (2003). <http://rapidintellect.com/AEQweb/ redpast.htm>, consultat el 25-06-2006.
  • Huffaker, David A. i Calvert, Sandra L. «Gender, identity, and language use in teenage blogs». Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 10, nº 2 (2005), <http://jcmc.indiana.edu/vol10/issue2/huffaker.html>, consultat el 12-01-06.
  • Lijnse, P. L. «Didactics of science: the forgotten dimension of science education research». En R. Millar, J. Leach i J. Osborne (Eds.), Improving science education. The contribution of research. Buckingham, Open University Press, 2000, pp. 308-326.
  • LimYuen Lie, Lisa-Angelique i Cheong, Emil. «How Do Male and Female Stu¬dents Approach Learning at NUS?». CDTL Brief, vol. 7, nº. 1 (2004). <http://www.cdtl.nus.edu.sg/brief/v7n1/default.asp>, consultat el 19-10-2009.
  • Mcanally-Salas, Lewis i Armijo deVega, Carolina. «La estructura de un curso en línea y el uso de las dimensiones del aprendizaje como modelo instruccional». Revista Iberoamericana de Educación (2001), <http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/McAnally.PDF>, consultat el 1-09-2008.
  • Mcsporran, Mae i Young, Stuart. «Does Gender Matter in Online Learning?». 4th Annual LTSN-ICS Conference, NUI Galway, 2001. <http://hyperdisc.uni¬tec.ac. nz/research/ALTJpaper_9.pdf>, consultat el 8-06-2009.
  • Milachay, Vicente Y. i Gras-Martí, Albert. «Instalación y gestión de plataformas virtuales para el desarrollo de Proyectos Escolares de Ciencia Internacionales». En J. Mendoza i M.A. Fernández (coords.) Educación, Enerxía e Desenvolvemento Sostible. Santiago de Compostela, ICE Universidade de Santiago de Compostela, Colección Informes e Propostas nº 18, 2006, pp. 407-424.
  • Mora, Elizabeth. «Anàlisi de les enquestes finals de cursos tic@’t-CED». (En vies de publicació).
  • Richardson, Helen J i French, Sheila. «Education on line: What’s in it for Wo¬men?» En E. Balka i R. Smith (eds). Women Work and Computerization: Charting a course for the future.Vancouver, BC, 2000, pp. 212-216.
  • Rubio, Mª Cruz. «La imagen virtual de la mujer. De los estereotipos tradicionales al ciberfeminismo». Feminismos/s, nº 2 (2003), pp. 167-182.
  • Sadler-Smith, Eugene. «Approaches to Studying: age, gender and academic performance». Educational Studies, vol. 22 (1996), pp. 367-379.
  • Severiens, Sabine E., Ten Dam, Geert T. N. «Gender differences in learning styles: A narrative review and quantitative meta-analysis». Higher Education, vol. 27, nº 4 (2004), pp. 487–501.