Estudi de cas sobre perspectives de gènere en els debats virtuals

  1. Gras Martí, Albert
  2. Mora Torres, Elizabeth
  3. López M., Miguel Leonardo
Journal:
Feminismo/s
  1. Espinar Ruiz, Eva (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Year of publication: 2009

Issue Title: Género y nuevas tecnologías de la información y la comunicación

Issue: 14

Pages: 71-86

Type: Article

DOI: 10.14198/FEM.2009.14.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Feminismo/s

Abstract

Environments for learning management, such as the virtual classroom Moodle de tic@'t, are effective tools for teaching innovation. Virtual spaces facilitate interaction, and in particular the discussions, among studens of all ages and with different educational or professional experiences. In this case study on gender in virtual debates, we see that women move easier in virtual environment and their participations in dicussion forums are better structured. Women communicate better online, more easily and with a better documentary support. They are more effective in organizing and planning their study. Basic skills of self and time management appear to be underdeveloped in the case of young men, especially in comparison with women.

Bibliographic References

  • Agosto, Denise E. «A study of girl’s and young women’s electronic information design and content preferences». Tesis Doctoral, Douglass College, USA, 2002. <http://girlstech.douglass.rutgers.edt/gt_summary.html>, consultat el 15-06-2009.
  • Anderson, David M. i Haddad, Carol J. «Gender, Voice and Learning in Online Course Environments». JALN, vol. 9, nº 1 (2005). <http://www.sloan-c.org/ publications/jaln/v9n1/v9n1_anderson.asp>, consultat el 12-04-2009.
  • Boada, Oswaldo, T. et al. «Estrategias de formación en TIC del profesorado de un centro: experiencias piloto para un Departamento de Recursos Tecnológicos». Quaderns Digitals, nº 39 (2005). <http://pulsar.ehu.es/pulsar/documentacion /publicacion_pulsar.2005-06-21.6545349213/es>, consultat el 23-03-2007.
  • Campbell, N. «Online learning for preservice teachers». Compùters in NZ Schools, (1997), pp. 21-24. <http://www.waikato.ac.nz/education>, consultat el 02-05-2008.
  • Dahlberg, Lincoln. «The Internet and Democratic Discourse: Exploring The Prospects of Online Deliberative Forums Extending the Public Sphere, Information». Communication & Society, vol. 4 (2001), pp. 615 – 633.
  • Davidson-Shivers, Gayle, Morris, Samantha i Sriwongkol, Tuangrat. «Gender differences: are they diminished in online discussions?». International Journal on e-learning, vol. 2, nº 1 (2003), pp. 29-36. <http://dl.aace.org/11551>, consultat el 02-02-2009.
  • Fraser, Barry J. i Tobin, Kenneth G. (Eds.). International Handbook of Science Education. Londres, Kluber Academic Publishers, 1998.
  • Gfrerer, M. i Pauschenwein, J. «Is the change from traditional teaching me¬thods to ICT-based methods going to attract more female students to study engineering? An analyse of ICT-based lectures at the Technikum Joanneum». International Seminar of SEFI Working Groups in ICT and Women in Enginee¬ring, Oulu, Finlandia, 16-17 de mayo de 2002. , consultat el 19-09-2009.
  • Gras-Martí, Albert i Cano-Villalba, Marisa. «Física i Ensenyament, Un entorn virtual per a l’ensenyament / aprenentatge». Eines, nº 18 (2000), pp. 61-66. <http://www.ua.es/dfa/agm/recerca-sci.html>, consultat el 15-08-2008.
  • Gras-Martí, Albert i Cano-Villalba, Marisa. «Debats i tutories com a eines d’aprenentatge per a alumnes de ciències: anàlisi de la integració curricular de recursos del campus virtual». Enseñanza de las Ciencias, vol. 23, nº 2 (2005), pp. 167-180.
  • Gras-Martí, Albert, Cano-Villalba, Marisa i Cano, Carlos. «Cursos de TIC per al professorat: anàlisi comparatiu de les modalitats presencial, semipresencial i no presencial». REEC, vol. 3, nº 1 (2004), pp. 1-25 <http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen3/Numero1/Art3.pdf>, consultat el 12-03-2009.
  • Gras-Martí, Albert et al. «La evaluación, como ejemplo de integración de las TIC en la enseñanza». Comunicación y pedagogía, nº 190 (2003), pp. 46-49.
  • Gras-Martí, Albert et al. «Revision of prerequisites: ICT tools». AEQ-Academic Exchange Quarterly, vol. 7, nº 3 (2003). <http://rapidintellect.com/AEQweb/ redpast.htm>, consultat el 25-06-2006.
  • Huffaker, David A. i Calvert, Sandra L. «Gender, identity, and language use in teenage blogs». Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 10, nº 2 (2005), <http://jcmc.indiana.edu/vol10/issue2/huffaker.html>, consultat el 12-01-06.
  • Lijnse, P. L. «Didactics of science: the forgotten dimension of science education research». En R. Millar, J. Leach i J. Osborne (Eds.), Improving science education. The contribution of research. Buckingham, Open University Press, 2000, pp. 308-326.
  • LimYuen Lie, Lisa-Angelique i Cheong, Emil. «How Do Male and Female Stu¬dents Approach Learning at NUS?». CDTL Brief, vol. 7, nº. 1 (2004). <http://www.cdtl.nus.edu.sg/brief/v7n1/default.asp>, consultat el 19-10-2009.
  • Mcanally-Salas, Lewis i Armijo deVega, Carolina. «La estructura de un curso en línea y el uso de las dimensiones del aprendizaje como modelo instruccional». Revista Iberoamericana de Educación (2001), <http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/McAnally.PDF>, consultat el 1-09-2008.
  • Mcsporran, Mae i Young, Stuart. «Does Gender Matter in Online Learning?». 4th Annual LTSN-ICS Conference, NUI Galway, 2001. <http://hyperdisc.uni¬tec.ac. nz/research/ALTJpaper_9.pdf>, consultat el 8-06-2009.
  • Milachay, Vicente Y. i Gras-Martí, Albert. «Instalación y gestión de plataformas virtuales para el desarrollo de Proyectos Escolares de Ciencia Internacionales». En J. Mendoza i M.A. Fernández (coords.) Educación, Enerxía e Desenvolvemento Sostible. Santiago de Compostela, ICE Universidade de Santiago de Compostela, Colección Informes e Propostas nº 18, 2006, pp. 407-424.
  • Mora, Elizabeth. «Anàlisi de les enquestes finals de cursos tic@’t-CED». (En vies de publicació).
  • Richardson, Helen J i French, Sheila. «Education on line: What’s in it for Wo¬men?» En E. Balka i R. Smith (eds). Women Work and Computerization: Charting a course for the future.Vancouver, BC, 2000, pp. 212-216.
  • Rubio, Mª Cruz. «La imagen virtual de la mujer. De los estereotipos tradicionales al ciberfeminismo». Feminismos/s, nº 2 (2003), pp. 167-182.
  • Sadler-Smith, Eugene. «Approaches to Studying: age, gender and academic performance». Educational Studies, vol. 22 (1996), pp. 367-379.
  • Severiens, Sabine E., Ten Dam, Geert T. N. «Gender differences in learning styles: A narrative review and quantitative meta-analysis». Higher Education, vol. 27, nº 4 (2004), pp. 487–501.