The intercultural sensitivity of Chilean teachers serving an immigrant population in schools

  1. Karla Morales 1
  2. Susan V. Sanhueza Henríquez 1
  3. Miguel Friz Carrillo 2
  4. Paula Riquelme Bravo 3
  1. 1 Universidad Católica del Maule
    info

    Universidad Católica del Maule

    Talca, Chile

    ROR https://ror.org/04vdpck27

  2. 2 Universidad del Bío-Bío
    info

    Universidad del Bío-Bío

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/04dndfk38

  3. 3 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

Revista:
NAER: Journal of New Approaches in Educational Research

ISSN: 2254-7339

Año de publicación: 2017

Volumen: 6

Número: 1

Páginas: 71-77

Tipo: Artículo

DOI: 10.7821/NAER.2016.8.173 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: NAER: Journal of New Approaches in Educational Research

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The objective of this article is to evaluate the intercultural sensitivity of teachers working in culturally diverse classrooms, and to analyse differences in intercultural sensitivity based on the gender, age, training (advanced training courses), and intercultural experience of the teachers. A quantitative approach with a comparative descriptive design was chosen. The Intercultural Sensitivity Scale was used, composed of 24 statements, which were responded to by 50 teachers. The results show that teachers possess moderate intercultural sensitivity and that the highest rated competencies are trust and attention to communication.

Información de financiación

The article is part of Proyectos FONDECYT N° 1140864 Desarrollo de la Competencia Comunicativa Intercultural (CCI) en estudiantes universitarios de las regiones del Maule, Bío-Bío y La Araucanía and ANILLOS SOC 1401 Inmigrantes en el sistema educacional de Chile. Representaciones de género, lengua, territorialidad y exclusión social, funded by the Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica de Chile.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, M., & Martínez, C. (2011). Educación multicultural y bienestar social del profesorado. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 3(3), 32-37.
  • Alvites, L., & Jiménez, A. (2011). Niños y niñas migrantes, desafío pendiente. Synergies Chili, 7, 121-136.
  • Barra, N. (2007). El desafío de la diversidad cultural para Chile (Technical Report). Arlington, Massachusetts: Intercultural Center for Research in Education.
  • Calatayud, M. A. (2006). Formación en educación intercultural: la voz del profesorado. Aula Abierta, 88, 73-84.
  • Cardona, M. C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. Madrid: EOS.
  • Chen, G., & Starosta, W. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 2(1), 27-54.
  • Chiner, E., Cardona, M. C., & Gómez, J. (2015). Teachers’ beliefs about diversity: an analysis from a personal and professional perspective. Journal of New Approaches in Educational Research, 4(1), 18-23. doi:10.7821/naer.2015.1.113
  • Díaz-Aguado, M. (2006). Educación intercultural y aprendizaje cooperative. Madrid: Pirámide.
  • García, J. (2005). Educación Intercultural: Análisis y propuestas. Revista de Educación, 336(1), 89-109.
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Fundamentos de metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • McCroskey, J., & Neuliep, J. (1997). The development of intercultural and interethnic communication apprehension scales. Communication Research Reports, 14(2), 145-156. doi:10.1080/08824099709388656
  • Medina, A., & Domínguez, C. (2006). La formación del profesorado ante los nuevos retos de la interculturalidad. In A. Medina, A. Rodríguez & A. Ibáñez (Eds.), Interculturalidad. Formación del profesorado y educación (pp. 13-27). Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Medina, A., Rodríguez, A., & Ibáñez, A. (2004) Interculturalidad: formación del profesorado y Educación. Madrid: Pearson Educación.
  • Ministerio de Educación (2014). Estadística oficial de matrícula alumnado extranjero en establecimientos municipales de Chile (Technical Report). Santiago: Línea 600.
  • Ministerio del Interior de Chile (2015). Informe de estadísticas de inmigración en Chile (Technical Report). Santiago de Chile.
  • Norambuena, C. (2013). Amenazas sin fronteras: nuevas periferias en la circulación de personas. Cuadernos de Historia, 39, 147-168. doi:10.4067/S071912432013000200006
  • Osma, J., Crespo, E., & Fermoselle, E. (2010). Evaluación de la sensibilidad intercultural en la Universitat Jaume I: datos preliminares sobre una muestra de jóvenes estudiantes. Castellón: Universitat Jaume I.
  • Quintriqueo, S., Quilaqueo, D., Lepe, P., Riquelme, E., Gutiérrez, M., & Peña, F. (2014). Formación del profesorado en educación intercultural en América Latina. El caso de Chile. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(17), 201-217.
  • Sanhueza, S. (2010). Sensibilidad intercultural: un estudio exploratorio con alumnado de educación primaria y secundaria en la provincia de alicante. (Doctoral dissertation). University of Alicante, Alicante.
  • Sanhueza, S., & Cardona, M.C. (2009). Sensibilidad Intercultural de alumnado escolarizado en aulas culturalmente diversas. Revista de Investigación Educativa RIE, 27(1), 247-262.
  • Sanhueza, S., Cardona, M.C., & Friz, M. (2015). Understanding elementary and secondary students representation of cultural differences as reflected in the process of intercultural communication in school contexts. Nordic Psychology, 67(1), 65-86 doi:10.1080/19012276.2014.997785
  • Sanhueza, S., Granada, M., & Bravo, L. (2012). Actitudes del profesorado de Chile y Costa Rica hacia la inclusión educativa. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 884899. doi:10.1590/S0100-15742012000300013
  • Sanhueza, S., Quintriqueo, S., & Friz, M. (2014). Estudio exploratorio sobre las actitudes y comportamiento del profesorado de Chile en contextos de escolarización de alumnado inmigrante. Revista Electrónica de Investigación Educativa REDIE, 16(3), 38-57.
  • Sanhueza, S., Paukner, F., San Martín, V., & Friz, M. (2012). Dimensiones de la competencia comunicativa intercultural (CCI) y sus implicaciones para la práctica educative. FOLIOS, 36, 131-151. doi: 10.17227/01234870.36folios131.151
  • Stefoni, C. (2011). Perfil migratorio de Chile (Technical Report). Argentina: Organización Internacional para las Migraciones.
  • Vásquez, O., Fernández, M., & Álvarez, P. (2014). La aportación de los grados al desarrollo de la sensibilidad y competencia intercultural. Perspectiva comparada entre Trabajo Social y Psicología. Cuadernos de Trabajo Social, 27(2), 307317.
  • Vilà, R. (2005). La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el primer ciclo de la ESO (Doctoral Dissertation). University of Barcelona, Barcelona.
  • Vilà, R. (2010). La competencia comunicativa intercultural en alumnos de Enseñanza Secundaria de Catalunya. Revista Electrónica de investigación y didáctica, 3, 88-108.