Implications of the digital divideA systematic review of its impact in the educational field

  1. Sebastián Miras 1
  2. Mónica Ruiz-Bañuls 1
  3. Isabel María Gómez-Trigueros 1
  4. Copelia Mateo-Guillen 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Año de publicación: 2023

Volumen: 13

Número: 3

Páginas: 936-950

Tipo: Artículo

DOI: 10.3926/JOTSE.2249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: JOTSE

Resumen

Previous research has shown the consolidation of the digital divide as an object of study over the last two decades. The pandemic caused by COVID-19 has multiplied the consequences of digital exclusion, as well as the number of studies examining its effects in the educational field. Based on this current educational reality, we approach a proposal that examines in depth the existing literature on the digital divide in the educational context by using the systematic review as a research methodology. We present an analysis of relevant studies published in the last three years with the aim of answering the following questions: How did the digital divide affected e-learning and ICT implementation during the pandemic? ; what methods were used to assess it? ; and what are the proposals to counteract its presence?. The results obtained in our study confirm the use of systematic reviewing which synthesize and accumulate the results of different primary studies. These results also serve to identify research gaps that point, in our case, towards future lines of work on the causes, persistence and interventions to mitigate the expansion of the digital divide in today's educational landscape.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, J.F. (2019). Nativos Digitales y brecha digital: una visión comparativa en el uso de las TIC. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 6(11), 203-223. https://doi.org/10.24137/raeic.6.11.12
  • Anyika, V.O., Anikelechi, I.G., & Thobejane, T.D. (2021). The Impact of Covid-19 on Nigerian Education System. Journal of Intellectual Disability - Diagnosis and Treatment, 9(2), 222-227. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2021.09.02.9
  • Astudillo, M.P. (2021). ICT in higher education to solvent a health crisis. Etic@net. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(2), 451-472. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.21780
  • Barrientos-Báez, A., García, Á.P., & Caldevilla-Domínguez, D. (2021). Technological digital literacy: volunteer training. Investigaciones sobre lectura, 15, 95-129. https://doi.org/10.24310/isl.vi15.12560
  • Burgess, S., & Sievertsen, H. (2020). Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education. VoxEu CEPR. Available at: https://tinyurl.com/suy8auxv
  • Cabero-Almenara, J., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9, 16-30. Available at: https://tinyurl.com/yvzmcp82
  • Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Tecnología, Ciencia y Educación, 1, 19-27. https://doi.org/10.51302/tce.2015.27
  • Cabero, J., & Barroso, J. (2015). Nuevos retos en tecnología educativa. Síntesis.
  • Calderon, D.C. (2019). Una aproximacion a la evolucion de la brecha digital entre la poblacion joven en Espana (2006-2015). Revista Espanola de Sociologia, 28(1), 27-44. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.16
  • Canon, R., Grande, M., & Canton, I. (2016). Brecha digital: Impacto en el desarrollo social y personal. Factores asociados. Tendencias Pedagogicas, 28, 115-132. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.009
  • Castañeda, L. (2019). Debates regarding Technology and Education: contemporary pathways and pending conversations. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 29-39. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.23020
  • Castaño, C., & Webster, J. (2016). Género, ciencia y tecnologías de la información. Editorial UOC.
  • De Benito-Castanedo, J. (2017). Analisis bibliografico sobre la brecha digital y la alfabetizacion en nuevas tecnologias. Revista Electronica Educare, 21(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9
  • Domínguez, G., Jaén, A., & Ceballos, M.J. (2017). Educar la virtualidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 187-199. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.13
  • Dragulanescu, N.G. (2002). Review Social impact of the digital divide in a central-eastern European country. Internacional Information & Library, 34(2), 139-151. https://doi.org/10.1080/10572317.2002.10762570
  • Fernandez-Mellizo, M., & Manzano, D. (2018). Analisis de las diferencias en la competencia digital de los alumnos espanoles. Papers: Revista de Sociologia, 103(2), 175-198. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2369
  • Flórez, M., Aguilar, A.J., Peña, H., Yurley, K., Salazar, J.P., Pinillos, J.A. et al. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Revista Espacios, 38, 39-46. Available at: https://tinyurl.com/vfujnfbp
  • Frei-Landau, R., & Avidov-Ungar, O. (2022). Educational equity amidst COVID-19: Exploring the online learning challenges of Bedouin and Jewish Female Preservice Teachers in Israel. Teaching and Teacher Education, 111. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103523
  • Gan, I., & Sun, R. (2022). Digital Barriers and Individual Coping Behaviors in Distance Education During COVID-19. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 18(1), 1-15. http://doi.org/10.4018/IJKM.290023
  • García, N., Rivero, M.L., & Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19 . Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85. Available at: https://tinyurl.com/8433kmc9
  • Gómez, D.A., & Martínez, M. (2022). Usos del internet por jóvenes estudiantes durante la pandemia de la covid-19 en México. Paakat. Revista De Tecnología y Sociedad, 12(22). https://doi.org/10.32870/pk.a12n22.724
  • Gómez-Trigueros, I.M. (2023). Desafíos de la inclusión digital. La brecha digital de género y las competencias digitales docentes en el contexto educativo. Octaedro.
  • González-Benito, A., Gutiérrez-de-Rozas, B., & Otero-Mayer, A. (2022). La brecha digital como factor de exclusión social: situación actual en España. Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, 2(31), 105-130. https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.066
  • González, M., Ojeda, M., & Pinos, P. (2020). Desafío del siglo XXI en la educación: dando saltos del TIC-TAC al TEP. Revista Scientific, 5(18), 323-344. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.17.323-344
  • Jiménez, V.G., Garay, J.R., & Santos, M.I. (2021). Vivencias y experiencias de estudiantes universitarios en ambientes virtuales de aprendizaje en tiempos de confinamiento educativo. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y valores, 9. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2951
  • Katz, V.S., Jordan, A.B., & Ognyanova, K. (2021). Digital inequality, faculty communication, and remote learning experiences during the COVID-19 pandemic: A survey of U.S. undergraduates. PLoS ONE, 16(2). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246641
  • Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. In Casanova, H. (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (115-121). UNAM. Available at: https://tinyurl.com/mryn7re2
  • Marín, V.I. (2022). La revisión sistemática en la investigación en Tecnología Educativa: observaciones y consejos. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 13, 62-79. https://doi.org/10.6018/riite.533231
  • Majola, M.X., & Mudau, P.K. (2022). Lecturers’ Experiences of Administering Online Examinations at a South African Open Distance E-Learning University during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Educational Methodology, 8(2), 275-283. https://doi.org/10.12973/ijem.8.2.275
  • Montiel, H., & Gómez-Zermeño, M.G. (2022). Rock the Boat! Shaken by the COVID-19 Crisis: A Review on Teachers’ Competencies in ICT. Frontiers in Education, 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.770442
  • Moya-Otero, J., & Hernández-Ortega, J. (2020). Una metamorfosis educativa para alcanzar el desarrollo humano sostenible. Propuesta curricular desde la experiencia de innovación Atlántida. Profesorado, 24(3), 149-173. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15971
  • Morgan, K., Melendez-Torres, G., Bond, A., Hawkins, J., Hewitt, G., Murphy, S. et al. (2019). Socio-Economic Inequalities in Adolescent Summer Holiday Experiences, and Mental Wellbeing on Return to School: Analysis of the School Health Research Network/Health Behaviour in School-Aged Children Survey in Wales. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 16(7), 1107. https://doi.org/10.3390/ijerph16071107
  • Muchabaiwa, W., & Gondo, R. (2022). Covid-19 and the virtual classroom conundrum in Zimbabwean universities. Journal of Education, 86, 107-125. https://doi.org/10.17159/2520-9868/i86a06
  • OECD (2022). OECD Education at a Glance. Available at: https://tinyurl.com/bdf3x6nm
  • Olarte, S. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusion social. Temas Laborales, 138, 285-313. Available at: https://tinyurl.com/3pz4n47a
  • Osmond-Johnson, P., Campbell, C., & Pollock, K. (2020) Moving forward in the Covid-19 Era: Reflections for Canadian Education. EdCan Network. Available at: https://tinyurl.com/yhn8f63n
  • Page, M.J., McKenzie, J.E., Bossuyt, P.M., Boutron, I., Hoffmann, T.C., Mulrow, C.D. et al. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
  • Prensky, M. (2011). Ensenar a nativos digitales. SM.
  • Rangel-Pérez, C., Gato-Bermúdez, M.J., Musicco-Nombela, D., & Ruiz-Alberdi, C. (2021). The massive implementation of ict in universities and its implications for ensuring sdg 4: Challenges and difficulties for professors. Sustainability, 13(22). https://doi.org/10.3390/su132212871
  • Redondo-Corcobado, P., & Fuentes, J.L. (2020). La investigacion sobre el aprendizaje-servicio en la produccion cientifica espanola: una revision sistematica. Revista Complutense de Educacion, 31(1), 69-83. https://doi.org/10.5209/rced.61836
  • Robinson, L., Cotten, S., Ono, H., Quan-Haase, A., Mesch, G., Chen, W. et al. (2015). Digital inequalities and why they matter. Information. Communication & Society, 18(5), 569-582. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1012532
  • Rodicio-García, M.L., Ríos-de-Deus, M.P., Mosquera-González, M.J., & Penado-Abilleira, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
  • Rogers, E.M. (2001). The Digital Divide. Convergence, 7(4), 96-111. https://doi.org/10.1177/135485650100700406
  • Roig-Vila, R., Mengual-Andrés, S., & Quinto-Medrano, P. (2015). Primary teachers’ technological, pedagogical and content knowledge. [Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria]. Comunicar, 45, 151-159. https://doi.org/10.3916/C45-2015-16
  • Saha, A., Dutta, A., & Sifat, R.I. (2021). The mental impact of digital divide due to COVID-19 pandemic induced emergency online learning at undergraduate level: Evidence from undergraduate students from Dhaka City. Journal of Affective Disorders, 294, 170-179. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.07.045
  • Sanchez-Prieto, J.C. (2020). La revision sistematica de la literatura en investigacion educativa: posibilidades, riesgos y sostenibilidad. Aula Magna 2.0. Available at: https://cuedespyd.hypotheses.org/8753
  • Sánchez-Serrano, S., Pedraza-Navarro, I., & Beltrán-Velasco, A.I. (2022). ¿De qué hablo cuando hablo de innovación educativa? Una revisión sistemática. In Carrascal-Domínguez, S., & Camuñas-Sánchez-Paulete, N. (Coords.), Docencia y aprendizaje: Competencias, identidad y formación del profesorado (587-606). Tirant lo Blanch. Available at: https://tinyurl.com/2p9ba378
  • Sánchez-Serrano, S., Pedraza-Navarro, I., & Donoso-González, M. (2022). ¿Cómo hacer una revisión sistemática siguiendo el protocolo PRISMA?: Usos y estrategias fundamentales para su aplicación en el ámbito educativo a través de un caso práctico. Bordón: Revista de pedagogía, 74(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.95090
  • Sancho, J.M. (2008). De TIC a TAC, el difícil tránsito de una vocal. Revista de Investigación en la Escuela, 64, 19-30. https://doi.org/10.12795/IE.2008.i64.02
  • Sebbowa, D.K. (2022). History Education during COVID-19: Reflections from Makerere University, Uganda. Yesterday and Today, 27, 117-142. https://doi.org/10.17159/2223-0386/2022/n27a5
  • Somolinos, A. (2018). El reflejo del patriarcado en la administracion electronica. In Saiz, C. (Ed.). Investigacion joven con perspectiva de genero III (20-32). Instituto de Estudios de Genero Universidad Carlos III.
  • Suárez, B., García-Perales, N., & Elisondo, R.C. (2021). La vivencia del alumnado en tiempos de COVID-19: estudio comparado entre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina). Revista Española de Educación Comparada, 38, 44-68. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28936
  • Sumra, K.B., Mumtaz, M., Mohamed, N.D., Haseeb, A., & Ansari, S.H. (2022). Online Education amid COVID-19 Crisis: Issues and Challenges at Higher Education Level in Pakistan. IJERI. International Journal of Educational Research and Innovation, 18, 240-259. https://doi.org/10.46661/ijeri.6429
  • Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://doi.org/10.4185/RLCS2020-1466
  • Teräs, M., Suoranta, J., Teräs, H., & Curcher, M. (2020). Post-Covid-19 Education and Education Technology ‘Solutionism’: a Seller’s Market. Postdigit Sci Educ, 2, 863-878. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00164-x
  • Trujillo, F., Fernández, M., Montes, M., Segura, A., Alaminos, F.J., & Postigo, A.Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa.
  • Ukaogo, V.O., Orabueze, F.O., & Ojukwu, C.K. (2021). Tertiary Teachers Strike (TTS) and e-Learning Deficit amidst Covid-19 Crisis in Nigeria. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 13(3). https://doi.org/10.21659/rupkatha.v13n3.21
  • Van Dijk, J. (2017). Digital divide: Impact of access. In Rossler, P., Hoffner, C.A., & Van Zoonen, L. (Eds.), The International Encyclopedia of Media Effects (1-11). John Wiley y Sons. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0043
  • Varela, J. (2015). La brecha digital en Espana. Estudio sobre la desigualdad postergada. Comisión Ejecutiva Confederal de UGT.
  • Vivanco-Saraguro, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.307
  • Zhou, L., Wu, S., Zhou, M., & Li, F. (2020). ’School’s Out, But Class’ On’, The Largest Online Education in the World Today: Taking China’s Practical Exploration During The COVID-19 Epidemic Prevention and Control as an Example. SSRN Electronic Journal, 4(2), 501-519. https://doi.org/10.2139/ssrn.3555520
  • Zawacki-Richter, O., Marín, V.I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education-where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0