Diseño y desarrollo de un entorno virtual de apoyo a la investigación entre pares. La comunidad virtual de investigadores en formación MTE/DITE

  1. Moreno García, Juan
Dirigida per:
  1. Jesús María Salinas Ibáñez Director/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 29 de d’abril de 2022

Tribunal:
  1. Rosabel Roig Vila Presidenta
  2. Victoria Irene Marín Juarros Secretari/ària
  3. José Luis Serrano Sánchez Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 732254 DIALNET

Resum

En els estudis de doctorat, el període d'elaboració de la tesi es fa, en general, amb l'únic acompanyament del director i/o tutor. És una fase en solitari, en la qual es pot experimentar sentiment d'aïllament, que és una de les causes principals que s’abandoni el doctorat. La socialització acadèmica afavoreix la integració dels doctorands, tenen menys sentiment d'aïllament i l'abandonament apareix principalment en els estudis a distància. En aquest sentit, les comunitats virtuals de pràctiques ofereixen possibilitats per socialitzar i desenvolupar competències investigadores i professionals. El Màster i el Doctorat Interuniversitaris en Tecnologia Educativa s'ofereixen conjuntament des de quatre universitats espanyoles: Universitat de Lleida, Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Múrcia i la Universitat de les Illes Balears. Els seus estudiants i professors estan distribuïts per la geografia espanyola i iberoamericana, i és una comunitat dispersa, que no disposa d'un espai virtual comú. Hi ha estudis previs que han assenyalat la necessitat d'un entorn de suport per a la formació d'aquests investigadors. I, encara que s'han fet intents, per diversos motius, no han tingut continuïtat. Aquest projecte de tesis doctoral reprèn la darrera iniciativa i planteja com a objectiu crear un entorn virtual que contribueixi a la formació en recerca i serveixi com a mitjà de connexió i interacció a la comunitat d'investigadors del Màster i del Doctorat Interuniversitaris en Tecnologia Educativa. S'ha seguit el model genèric de recerca basada en disseny (McKenney i Reeves, 2012), que distingeix tres fases bàsiques en una estructura flexible i iterativa: recerca/anàlisi, disseny/construcció de prototips i avaluació/reflexió. En cada fase, i associats al desenvolupament de característiques de la plataforma, s'han dut a terme cicles iteratius de disseny, desenvolupament i avaluació, seguint el model de disseny instruccional SAM1 (Allen i Sites, 2012). Per avaluar-los i fer-ne el seguiment, s'han fet servir tècniques d'observació, qüestionari, entrevistes i grup focal. Com a resultat, s'ha creat un entorn col·laboratiu en el qual els usuaris poden compartir diferents tipus de recursos de suport a la recerca (notícies, esdeveniments, documents, tesis, treballs fi de màster, vídeos, revistes en les quals publicar, aplicacions per al procés de recerca, instruments…). També disposa de cercadors, sistemes de filtres interns, i permet valorar i comentar el contingut. La plataforma té un directori de membres i eines de comunicació, i permet crear espais interns de treball i tutorització. La implementació ha seguit una estratègia de dinamització que ha previst, entre altres accions: crear un equip de dinamitzadors; la incorporació gradual de continguts i usuaris; un sistema de notificacions i butlletins, i la realització d'activitats informals en línia (cafès-virtuals). Tot plegat ha promogut un clima de confiança i sentiment de comunitat. De manera paral·lela i iterativa, s'ha refinat el funcionament de la plataforma i implementat amb noves funcionalitats. En el moment de redactar aquest informe, la plataforma té 163 usuaris amb nivells de participació diferents. S'han generat 246 recursos, el 74 per cent dels quals ha estat aportat pels membres. Els usuaris han valorat positivament els diferents aspectes de la plataforma i n’han destacat les possibilitats de suport acadèmic i social. A partir dels resultats obtinguts, es considera que l'entorn desenvolupat reuneix les característiques necessàries per albergar a la comunitat d'investigadors en formació del DITE i MITE, la qual cosa permetrà desenvolupar processos col·laboratius i d'intercanvi, així com donar suport a processos de tutorització. Si bé els resultats han estat positius, s'ha de tenir present que, per fomentar la participació, el sentiment de comunitat i la sostenibilitat d'aquest espai, és necessari un treball continu de dinamització i és imprescindible el suport actiu dels professors i dels coordinadors del doctorat.