Towards an Insertion of TechnologiesThe Need to Train in Digital Teaching Competence
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 2014-3680
Année de publication: 2021
Volumen: 10
Número: 3
Pages: 64-87
Type: Article
D'autres publications dans: RIMCIS: Revista Internacional y Multidisciplinar en Ciencias Sociales
Résumé
The purpose of this study is to analyze the perception of the digital teaching competences of the students of the Degree in Pre-School Education, Degree in Primary Education and Master in Teacher Training for Secondary Education. Additionally, this paper includes the students’ perception of their teachers’ digital competence. A mixed non-experimental methodology has been used with 428 the University of Alicante students participating. The results show a positive perception of the students about their digital teaching competence with contrasts with a deficient evaluation in relation to the digital teaching training of their teaching staff. Based on these results, the need to apply an improvement in the manipulative and didactic technological training of university teachers is corroborated as well as an adaptation of the teaching skills to the needs of the ICS in order to be able to carry out the correct preparation of the teaching staff in training.
Références bibliographiques
- Argibay, J.C. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8, 15-33. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630247002.pdf
- Argibay, J.C. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13-29. http://www.scielo.org.ar/pdf/spc/v13n1/v13n1a01.pdf
- Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
- Boulton, A. (2015). From research to research synthesis in CALL. In F. Helm, L. Bradley, M. Guarda, & S. Thouësny (Eds), Critical CALL – Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference, Padova, Italy, 84-90.Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2015.000314
- Buchberger F, Campos, B.P, Kallos, D., & Stephenson, J. (2000). Green paper on teacher Education in Europe. Thematic Network on teacher education in Europe.
- Buendía, L., Colás, M.P., & Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. McGraw-Hill.
- Cabero, J. (2004). Formación del profesorado en TIC. El gran caballo de batalla. Comunicación y Pedagogía: Revista de Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos, 195, 27-37. http://www.centrocp.com/formacion-del-profesorado-en-tic-el-gran-caballo-de-batalla/
- Cabero, J., & Llorente, M. C. (2008). La alfabetización digital de los alumnos. Competencias Digitales Para El Siglo XXI. Revista portuguesa de Pedagogía, 42(2), 7-28. http://doi.org/10.14195/1647-8614_42-2_1
- Cabero, J., & Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado. Enlace. Revista venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11(2), 11-20. https://produccioncientificaluz.org/index.php/enlace/article/view/18866
- Cabezas, M., Casillas, S., & Pinto, A.M. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156
- De Benito, B., Darder, A., et al. (2013). Agregación, filtrado y curación para la actualización docente. Pixel-Bite, 42, 157-169. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61576/37589
- Díez Gutiérrez, E.J. (2012). Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las TIC en la formación inicial del profesorado. Revista de educación, 358, 175-196. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-358-074
- Domingo-Coscolla, M., Bosco, A., Carrasco Segovia, S.,& Sánchez Valero, J.A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa,38(1), 167-782. http://dx.doi.org/10.6018/rie.340551
- Emine, K., Emre, N., & Kamil, N. (2014). Creencias sobre alfabetización mediática en profesores y estudiantes de Educación Primaria. Comunicar, 21(42), 119-127. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-11
- Erdogan, A., & Sahin, I. (2010). Relationship between Math Teacher Candidates’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) and Achievement Levels. Procedia-Social Behavioral Sciences, 2,2707-2711. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.400
- European Union (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on Key Competences for Lifelong Learning. 2006/962/EC. Official Journal of the European Union. 30.12.2006.
- Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. IPTS. European Comission.http://digcomp.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/DIGCOMP-1.0-2013.pdf
- Gómez, I. Mª (2015). Proyecto a partir del modelo TPACK para desarrollar el aprendizaje de la Geografía en los estudios de Grado de Educación Primaria (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante.
- Gómez-Trigueros, I. M., & Ortega, D. (2014). Los MOOC en la Didáctica de la Geografía: Aplicaciones en la formación inicial del profesorado de Primaria. En R. Martínez & E. Tonda (Eds.), Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica (pp. 229-244). Universidad de Córdoba.
- Gómez-Trigueros, I.M., Ortega-Sánchez, D., & García Cobas, R. (2021). Brecha digital de género y coeducación: claves conceptuales y orientaciones metodológicas. Aula Magna. Proyecto clave McGraw Hill.
- Gutiérrez, A., Palacios, A. & Torrego, L. (2010). Tribus digitales en las aulas universitarias. Comunicar, 34(17), 173-181. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-17
- Hall, R., Atkins, L., & Fraser, J. (2014). Defining a Self-Evaluation Digital Literacy for Secondary Educators: the DigiLit Leicester Project. Research in Learning Technology, 22, 21440. https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440
- Hernández, R, Fernández, C., & Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. Editorial Mc. Graw Hill.
- ISTE (2008). National Educational Technology Standards for Teachers. International Society for Technology in Education.https://www.iste.org/iste-standards
- Marín, V., Vázquez, Llorente, M.C., & Cabero, J. (2012). La alfabetización digital del docente universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39.https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39
- Mateo, L. (2010). Origen y desarrollo de las competencias básicas en Educación Primaria. Temas para la educación. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, 7. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd6989.pdf
- Mir, A. (2008). Las competencias transversales en la Universidad Pompeu Fabra. La visión de los docentes y estudiantes de segundo ciclo. RedU. Revista de Docencia Universitaria, 6(1). https://doi.org/10.4995/redu.2008.6279
- Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://www.tcrecord.org/content.asp?contentid=12516
- Muñoz, P.C., González Sanmamed, M., & Fuentes Abeledo, E.J. (2011). Competencias tecnológicas del profesorado universitario: análisis de su formación en ofimática. Educación XXI, 14(2), 157-188. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.249
- OECD (2010). Working Paper 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. EDU Working paper No. 41. Instituto de Tecnologías Educativas. http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilida des_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf
- Official Journal of the European Union (2006). Recommendation of the European Union and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC).https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
- Ortega, D., & Gómez-Trigueros, I.M. (2017). Las WebQuests y los MOOCs en la enseñanza de las Ciencias Sociales y la formación del profesorado de Educación Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 205-220. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.258551
- Padilla, J.A. (23 de diciembre del 2018). t de student, U de Man Whitney, tamaño del efecto, potencia estadística, formato APA. [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=opiBEae7G_Q
- Padilla-Hernández, A., Gámiz-Sánchez, V.,& Romero-López, M. (2019) Competencia digital docente: apuntes sobre su conceptualización. Virtualis, 10(19), 195-216. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/286/323
- Pardo, A., Ruiz, M.A., & San-Martín, R. (2015). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I. Síntesis.
- Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó
- Prendes, M.P., Castañeda, L., & Gutiérrez, I. (2010). Competencias para el uso de TIC de los futuros maestros. Comunicar, 18 (35), 175-182. https://doi.org/10.3916/C35-2010-03-11
- Rychen, D.S., & Hersh, L. (2003). Definición y Selección de las Competencias (DeSeCo): Fundamentos teóricos y conceptuales de las competencias. OCDE.
- Rodríguez-García, M., Martínez, N., & Raso, F. (2017). La formación del profesorado en competencia digital: clave para la educación del siglo XXI. Revista Internacional de Didáctica y Organización Escolar, 3(2), 46-65. http://hdl.handle.net/10481/61748
- Roig-Vila, R., Mengual-Andrés, S., Sterrantino, C., & Quinto, P. (2015). Actitudes hacia los recursos tecnológicos en el aula de los futuros docentes. @tic. Revista d’innovació educativa, 15, 12-19. https://doi.org/10.7203/attic.15.7220
- Rué, J., & De Corral, I. (2007). Significados de la “Formación docente” en las universidades españolas en el marco del EEES. Red U. Revista de Docencia Universitaria, 5 (2). doi: https://doi.org/10.4995/redu.2007.6273
- Scheaffer R, Mendenhall W., & Ott L. (1986). Elementos de muestreo. Grupo Editorial Iberoamericano.
- Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2008). Quality of inferences in Mixed Methods Research: Calling for an integrative framework. In M. Bergman (Ed.), Advances in Mixed Methods Research: Theories and Applications (pp. 101-119). Sage Publication, Inc.
- Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(2). https://www.ugr.es/~recfpro/rev132COL2.pdf
- Tirado R., & Aguaded, J.I. (2014). Influencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en las aulas. Revista de Educación, 363, 230-255. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179
- Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02
- UNESCO (1972). Aprender a ser: la educación del futuro. UNESCO.
- UNESCO (1996). La educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. UNESCO.
- UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/EstandaresDocentesUnesco
- Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo Profesional. Narcea.