El cómic como recurso didáctico interdisciplinar

  1. Gómez Trigueros, Isabel María 1
  2. Ruiz Bañuls, Mónica 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Tebeosfera: Cultura Gráfica

ISSN: 1579-2811

Año de publicación: 2019

Número: 10

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tebeosfera: Cultura Gráfica

Resumen

This paper presents an intervention that proposes an improvement of the literary and social knowledge within the integral formation of the students of secondary education from the inclusion of the comic as an interdisciplinary educational resource for a classroom of Compulsory Secondary Education. The intervention was carried out in a high school in the province of Alicante. Based on the comic and the available technological resources, a methodology of active, participative and cooperative work has been implemented. The results obtained confirm the formative value of interdisciplinary interventions based on graphic images. In the same way, it is confirmed that the combined use of comics and ICT increases student’s motivation towards the content to be developed. Likewise, the benefits contained in these new methodologies of easy access and execution that should be present in the future educational models are noted.

Referencias bibliográficas

  • ALARY, V. (2011): “La novela gráfica en la historieta contemporánea”, en Champeau G., Carcelén, J.; Tyras, G, Valls F., (eds.), Nuevos derroteros de la narrativa española actual: veinte años de creación , Zaragoza, Universidad de Zaragoza, pp. 217-236.
  • ARIZMENDI, M. (1975): El cómic, Barcelona, Planeta.
  • AUSTER, P. (2006): Ciudad de cristal, Barcelona, Anagrama.
  • BAILE LÓPEZ, E., ORTIZ HERNÁNDEZ, F. J., ROVIRA-COLLADO, J., POMARES PUIG, M. P., SOLER-QUÍLEZ, G., VILLAVERDE PÉREZ, A. y VIDAL MARTÍN-TOLEDANO, J. (2015): “Aplicaciones didácticas del cómic. Hacia la configuración de un temario universitario”, en Tortosa Ibáñez, M.; Álvarez Teruel, J., Pellín Buades A.; (eds.), XII Jornadas de Redes en docencia universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad, Alicante, Universidad de Alicante, pp. 237-249.
  • BAUR, E. K. (1978): La Historieta como experiencia didáctica, México, Nueva Imagen.
  • BLAY MARTÍ, J.M. (2015): “Dibujando la historia. El cómic como recurso didáctico en la clase de Historia”, en Revista Supervisión 21, 6, pp.1-14.
  • CANO DE LA IGLESIA, J. (2016): 1212 Las Navas de Tolosa, Tarragona, Ponent Mon.
  • COHN, N. (2013): The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images , Londres, Bloomsbury.
  • DELGADO ALGARRA, E.J. (2017); “El cómic como recurso educativo en la enseñanza de las ciencias sociales: compromiso socio-histórico y valores en el manga de Tezuka”, en Journal Cultura y Educación. Culture and Education, 29, pp.848-862.
  • FERNÁNDEZ, M. Y DÍAZ, O. (1990): El cómic en el aula, Madrid, Alhambra Longman.
  • FUNCKEN, L. (2015): Napoleón, Tarragona, Ponent Mon.
  • GARCÍA, I. (2013). El cómic como recurso didáctico en el aula de lenguas extranjeras. Trabajo Fin de Máster, Universidad de Cantabria.
  • GÓMEZ-TRIGUEROS, I. Mª y RUIZ BAÑULS, M. (2018): “Interdisciplinariedad y TIC: nuevas metodologías docentes aplicadas a la enseñanza superior”, en Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, pp. 67-80.
  • GUBERN, R. (1972): El lenguaje de los cómics, Barcelona, Ediciones Península.
  • GUZMÁN LÓPEZ, M. (2011): “El cómic como recurso didáctico” en Pedagogía Magna, 10, pp. 122-131.
  • EISNER, W. (2002): El cómic y el arte secuencial, Barcelona, Norma Editorial.
  • HERNÁDEZ PALACIOS, A. (2015): El Cid integral, Tarragona, Ponent Mon.
  • MIRAVELLES, L. M. (1999): “La utilización del cómic en la enseñanza”, en Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 13, pp. 171-174.
  • URIONDO, C. (2015): “Introducción al Cid integral” en Hernández Palacios, A.; El Cid integral, Tarragona, Ponent Mon, pp. 3-10.
  • PAIVIO, A. (1986): Mental representations: a dual coding approach, Oxford, Oxford University Press.
  • PARÉ, C., & SOTO-PALLARÉS, C. (2017): “El fomento de la lectura de cómics en la enseñanza de las lenguas en Educación Primaria”, en Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 16, pp. 134-143.
  • RODRÍGUEZ DIÉGUEZ, J. (1991): El cómic y su utilización didáctica, Barcelona, Gustavo Gili.
  • ROLLÁN, M. Y SASTRE, E. (1986): El cómic en la escuela. Aplicaciones didácticas, Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • SÁNCHEZ DÍAZ-ALDAGALÁN, C. (2015): El cómic como recurso para la enseñanza de la Lengua Castellana y Literatura en 3º de Educación Secundaria Obligatoria . TFM. Cortesía del autor.
  • Boletín Oficial del Estado [BOE ] (2015). Recuperado el 22 de noviembre de 2018, de htttp://www.boe.es/diario_be/txt.php?id=BOE-A-2015-37
  • Diari Oficial de la Comunidad Valenciana [DOCV] (2015). Recuperado el 22 de noviembre de 2018, de: http://www.gva.es/downloads/2015_5410.pdf
  • Diari Oficial de la Comunidad Valenciana [DOCV] (2016). Recuperado el 22 de noviembre de 2018, de: http://www.docv.gva.es/datos/2016/07/27/pdf/2016_6018.pdf