El arte de la fuga: "Suite Francesa"

  1. Rivera León, Lorena
Revista:
Thémata: Revista de filosofía
  1. Ronzón Fernández, Elena (coord.)
  2. Vicente Arregui, Gemma Inés (coord.)

ISSN: 0212-8365 2253-900X

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: Guerra y paz: perspectivas filosóficas

Número: 48

Páxinas: 153-164

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/THEMATA.2013.I48.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Thémata: Revista de filosofía

Resumo

The text presents an interpretation of Irène Némirovsky's French Suite from the perspective of the Philosophical Anthropology. In this sense, the armed conflict that the novel shows is the ideal framework for observing the human world ordered in mutually exclusive pairs of opposites like man/woman, friend/enemy, compatriot/foreigner, noble/plebeian etc. Additionally, the story offers reflection on the different types of love, particularly on eros and agápe.

Referencias bibliográficas

  • Lev Tolstói, Guerra y paz, trad. de Lydia Kúper, Barcelona, Taller de Mario Muchnik/Grup 62/El Aleph Editores, 2011
  • Mario Vargas Llosa, “Bajo el oprobio”, en El País, 22/08/2010. http://elpais.com/diario/2010/08/22/opinion/1282428012_850215.html.
  • Irène Némirovsky, Suite francesa, trad. de José Antonio Soriano Marco, Barcelona, Salamandra, 2005
  • Edward W. Said, Orientalismo, trad. de Maria Luisa Fuentes, Barcelona, Mondadori, 2003.
  • Edward W. Said, Cultura e imperialismo, trad. de Nora Catelli, Barcelona, Anagrama, 2004.
  • Julio Cortázar, “Casa tomada”, en Íd., La isla a mediodía y otros relatos, Barcelona, Salvat, 1982.
  • J. Glenn Gray, Guerreros. Reflexiones del hombre en la batalla, trad. de Mónica Garrido y prólogo de Hannah Arendt, Barcelona, Inèdita Editores, 2004.