El arte de la fuga: "Suite Francesa"

  1. Rivera León, Lorena
Aldizkaria:
Thémata: Revista de filosofía
  1. Ronzón Fernández, Elena (coord.)
  2. Vicente Arregui, Gemma Inés (coord.)

ISSN: 0212-8365 2253-900X

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakien izenburua: Guerra y paz: perspectivas filosóficas

Zenbakia: 48

Orrialdeak: 153-164

Mota: Artikulua

DOI: 10.12795/THEMATA.2013.I48.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Thémata: Revista de filosofía

Laburpena

The text presents an interpretation of Irène Némirovsky's French Suite from the perspective of the Philosophical Anthropology. In this sense, the armed conflict that the novel shows is the ideal framework for observing the human world ordered in mutually exclusive pairs of opposites like man/woman, friend/enemy, compatriot/foreigner, noble/plebeian etc. Additionally, the story offers reflection on the different types of love, particularly on eros and agápe.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Lev Tolstói, Guerra y paz, trad. de Lydia Kúper, Barcelona, Taller de Mario Muchnik/Grup 62/El Aleph Editores, 2011
  • Mario Vargas Llosa, “Bajo el oprobio”, en El País, 22/08/2010. http://elpais.com/diario/2010/08/22/opinion/1282428012_850215.html.
  • Irène Némirovsky, Suite francesa, trad. de José Antonio Soriano Marco, Barcelona, Salamandra, 2005
  • Edward W. Said, Orientalismo, trad. de Maria Luisa Fuentes, Barcelona, Mondadori, 2003.
  • Edward W. Said, Cultura e imperialismo, trad. de Nora Catelli, Barcelona, Anagrama, 2004.
  • Julio Cortázar, “Casa tomada”, en Íd., La isla a mediodía y otros relatos, Barcelona, Salvat, 1982.
  • J. Glenn Gray, Guerreros. Reflexiones del hombre en la batalla, trad. de Mónica Garrido y prólogo de Hannah Arendt, Barcelona, Inèdita Editores, 2004.