Retrato, autorretrato e identidad en educación infantil

  1. Moreno Vera, Juan Ramón 1
  2. Vera Muñoz, María Isabel 1
  1. 1 Universidad de Alicante (España)
Revista:
Revista Estudios

ISSN: 1659-3316 1659-1925

Ano de publicación: 2016

Número: 32

Páxinas: 287-304

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Estudios

Resumo

The research makes a didactic experience during Early-Childhood education where the students work around self and others identity trought the arts, specifically portraiture and self-portraiture. This genre permits to represent the human figure, its attributes, and the emotions or personal relationships that the students identify. The didactic experience was developed in five schools in Alicante province (Spain) in Early-childhood classrooms. The results shows the capacity of the students to recognize the parts of the body, to represent them on their own or on the others, and as well to show the emotions or personal relationship that are present in their lifes.

Referencias bibliográficas

  • Acaso, M., Fernández, M.I. y Ávila, N. (2002). La representación de lo bueno y lo malo en el dibujo infantil: un estudio iconográfico. Arte, individuo y sociedad, Anejo I, pp. 195-203
  • Bruner, J. (1991). La autobiografía del yo. Madrid: Alianza
  • Carrasquel, G. y Ugarte, S. (2012). Pequeñas (re)visiones: miradas, trazos y espejos. La plástica infantil como constructora de identidad. Revista Creatividad y Sociedad, 19. Pp. 1-29
  • Egan, K. (1994). Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. Madrid: Morata
  • Eisner, E. (2002): Educar la visión artística. Barcelona: Paidós
  • García Villegas, M. N. y Miralles Martínez, P. (2009). El arte de Dalí. Proyecto de
  • Innovación en la etapa de Educación Infantil. En II Jornadas de los Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. Murcia: Editum
  • Gardner, H. (1982). Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona: Paidós.
  • Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós
  • Gordon, W. J. J. (1961). Synectics: the development of creative capacity. Nueva York: Harper and Row
  • Joyce, B., Weil, M. y Calhoun, E. (2006). Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa
  • Mockros, C. (1989). Aesthetic judgement: an empirical comparison of two stages developmental theories. Tesis de Máster. Medford (Massachusetts): University Eliot-Pearson, Child Study Center.
  • Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R. C. & Gibson, H. W. (1994). Técnicas de enseñanza. Modernización en el aprendizaje. México D.F.:.Limusa Wiley
  • Pérez Bermúdez Inglés, C., Rodríguez Guillén, L., Segurado Cortés, B. & Valero
  • Cuenca, A. (1997). El arte como argumento educativo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, nº 1, pp.18-21.
  • Pérez Egea, E., Baeza Verdú, M. C. y Miralles Martínez, P. (2009). El rincón de
  • los tiempos. Un palacio en el aula de Educación Infantil. Revista Iberoamericana de educación, 48.
  • Perkins, D. (1995). La escuela inteligente. Barcelona: Gedisa
  • Read, H. (1966). The redemption of the robot: my encounter with education through art. Nueva York: Trident Press