Guerra de la Independencia e historia digitaldos proyectos de la Universidad de Alicante

  1. Zurita-Aldeguer, Rafael 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

ISSN: 1133-598X

Year of publication: 2022

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 57-78

Type: Article

DOI: 10.51349/VEG.2022.1.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

Sustainable development goals

Abstract

This article argues for the importance of digital history in the construction of historical narrative, dissemination and knowledge transfer. To this end, it describes the origin, development and results of two research projects based on the design and creation of semantic websites. The historical content of the websites relates to the war against Napoleon in Spain. The first project, War and Public History, focuses on the Valencian Community, while the second, Landscapes of War, focuses more broadly on Spain. This latter also proposes the revaluation of cultural landscapes related to battlefields.

Bibliographic References

  • Alía, F.; Pasamar, G.; Bocanegra, L.; Lucci, M.; Guarsch, Y.; Ceamanos, R. (2017): Ciencia historiográfica, transferencia del conocimiento y humanidades digitales: metodologías de investigación, documentación digital y revistas de historia, en D.A. González, M. Ortiz Heras y J.S. Pérez Garzón (coords.): La Historia lost in translation?, Universidad de Castilla-La Mancha, Albacete: 3133-3206.
  • Ashton, P.M; Trap eznik, A. (2019): What is Public History Globally? Working with the Past in the Present, Bloomsbury, London.
  • Bocan egra Barbecho, L. (2016): Las humanidades digitales y el aprendizaje en acceso abierto: el caso de la comunidad sobre Historia Digital, en M. Gea Megías (ed.): Experiencia MOOC: un enfoque hacia el aprendizaje digital, la creación de contenidos docentes y comunidades online, Universidad de Granada, Granada: 155-163.
  • Bocanegra Barbecho, L.; Toscano, M.; Delgado Anés, L. (2017): Co-creación, participación y redes sociales para hacer historia. Ciencia con y para la sociedad, Historia y comunicación social, 22 (2): 325-346. https://doi.org/10.5209/HICS.57847
  • Cauvin, Th. (2020): Campo nuevo, prácticas viejas: promesas y desafíos de la Historia Pública, Hispania Nova, 1 Extraordinario: 7-51.
  • Cohen, D.J.; Rosenzwig, R. (2006): Digital History. A guide to gathering, preserving and presenting the Past on the Web, University of Pennsylvania, Philadelphia.
  • Demange, Ch; Géal, P.; Hocquellet, R; Michonneau, S.; Salgues, M. (2007): Sombras de mayo. Mitos y memoria de la Guerra de la Independencia en España (1808-1908), Casa de Velázquez, Madrid.
  • Grajal de Blas, A.; Planas Campos, J.; Sacristán Donoso, J.M. (2020): Martinien revisitado. Un proyecto de historia digital, en R. Zurita y A. Abbou (coords.): Historia pública de la guerra de 1808-1814, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante: 125-169. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0989819
  • Lladó Morales, M.; Atenas, J. (2010): La interactividad y la Web 2.0, en J. Santacana i Mestre y C. Martín Piñol (coords.), Manual de museografía interactiva, Trea, Gijón: 337-368.
  • Llonch Molina , N. (2010): Turismo e interactividad. El paradigma del siglo XX, en J. Santacana i Mestre y C. Martín Piñol (coords.), Manual de museografía interactiva, Trea, Gijón: 463-484.
  • Mira Rico, J.A.; Zurita Aldeguer, R. (2020): La gestión de los campos de batalla: una asignatura pendiente en España, en monográfico Historia pública, patrimonio del conflicto y museos, HER&MUS, 21: 77-103. https://doi.org/10.34810/hermusn21id 378124
  • Mora, H. et al. (2015): La web semántica como apoyo a la docencia, en M.T. Tortosa Ybáñez, J.D. Álvarez Teruel y N. Pellín Buades (coords.): XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria, Universidad de Alicante, Alicante: 1.912-1.925. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/49521
  • Moreno Vera, J.R. (2020): Historia pública y pensamiento histórico. Nuevos enfoques metodológicos para aprender la guerra de la Independencia española, Hispania Nova, 1 Extraordinario: 161-185. https://doi.org/10.20318/hn.2020.5369
  • Moya, J.A. (2020): Comunicación audiovisual de los campos de batalla como recursos culturales: el caso del proyecto PAdGUE, en monográfico Historia pública, patrimonio del conflicto y museos, HER&MUS, 21: 104-115. https://doi.org/10.34810/hermusn2 1id378129
  • Noiret, S. (2013): Digital history 2.0, en F. Clavert y S. Noiret (dirs.), L’histoire contemporaine á l’ére numérique, Peter Lang, Bruxelles, Bern-Berlin-Oxford: 155-190.
  • Noiret, S. (2018a): Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales, Ayer, 110: 111-140.
  • Noiret, S. (2018b): Digital Public History, en D. Dean (ed.), A Companion to Public History, Wiley-Blackwell, Hoboken: 111-124.
  • Paci, D. (2019): La storia in digitale. Teorie e metodología, Unicopli, Milano.
  • Pons, A. (2013): El desorden digital. Guía para historiadores y humanistas, Siglo XXI, Madrid.
  • Pons, A.; Eiroa, M. (eds.) (2018): Historia digital: una apuesta del siglo XXI, Ayer, 110: 13-18.
  • Prades Vilar, M. (2016): Escritura, fuentes y demostración en la historia digital: problemas y retos actuales, Revista de Humanidades, 34: 225-259.
  • Salvatori, E. (2017a): Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina, Rivista dell’Istituto di Storia dell’Europa Mediterranea, 1: 57-94.
  • Salvatori, E. (2017b): Storia digitale e publica: lo storico tra i nuovi creatori di Storia, en P. Bertella, L. Bertucelli y A. Botti (a cura di): Public History. Discussioni e patriche, Mimesis, Milano: 189-197.
  • Such Climent, Mª P.; Riquelme Quiñonero, Mª T. (2020): Simbiosis entre Turismo e Historia. La Guerra de la Independencia en la ciudad de Alicante, en R. Zurita y A. Abbou (eds.): Historia pública de la guerra de 1808-1814, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante: 53-69.
  • Villagrá, C.; López Javaloyes, J.L. (2020): La web semántica “Guerra e historia pública” y la transferencia de conocimiento, Hispania Nova, 1 Extraordinario: 81-113. https://doi.org/10.20318/hn.2020.5367
  • Weller, T. (2013): History in the Digital Age, Routledge, London-New York.
  • Zurita Aldeguer, R. (2015): Suchet en España. Guerra y sociedad en las tierras del sur valenciano (1812-1814), Ministerio de Defensa, Madrid.
  • Zurita, R.; Hernan do, P.; Laspra, A.; López, J.L.; Such, P.; Moreno, J.R.; Villagrá, C. (2019): Web semántica y transferencia de conocimiento. Un proyecto sobre didáctica de la guerra y turismo cultural, en M. Moreno Seco (coord.): Del siglo XIX al XXI. Tendencias y debates. Actas del XIV Congreso de la AHC, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante: 297-313. http://hdl.handle.net/10045/95805