¿Hacia un currículum de la Herstory del Arte?
- Laura Triviño-Cabrera 1
- Elisa Isabel Chaves Guerrero 1
- Laura Lucas Palacios 1
-
1
Universidad de Málaga
info
ISSN: 1139-6237
Argitalpen urtea: 2019
Zenbakien izenburua: Enseñanza de las Ciencias Sociales con perspectiva de género.
Zenbakia: 45
Orrialdeak: 65-82
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Clío: History and History Teaching.
Laburpena
The aim of this article is to explore the possibility of a Herstory of Art Curriculum, understanding the visibility of biographies and art works of women. On the one hand, this study tries to deconstruct the hidden curriculum, using a postmodern curriculum proposal that incorporates the her / stories of Art. On the other hand, this article developpes a quantiative analysis of the presence or absence of women artists in the History of Art Curriculum subjects of different Spanish legislations until it results in a study based on the critical analysis of the feminist discourse of the curriculum of Fundamentals of Art I and II of High School.
Erreferentzia bibliografikoak
- Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Los libros de la catarata.
- Acaso, M. & Nuere, S. (2005). El curriculum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 207220. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5135/5135512 73010.pdf
- Azpiazu Carballo, J. (2000). Enfoques y herramientas para la investigación feminista. En I. M. Azkue, M. Luxán, M. Legarreta, G. Guzmán, I. Zirion & J. Azpiazu (Eds.), Otras formas de (re)conocer desde la investigación feminista. Bilbao: Universidad del País Vasco.
- Alario Trigueros, M. T. (2009). Arte y feminismo. San Sebastián: Nerea.
- Amorós, C. (2011). Prólogo. En L. Triviño Cabrera, Ellas también pintaban. Sevilla: Alfar.
- Bernabé Villodre, M. M. (2014). El trabajo de la identidad cultural a través del temario de Historia del Arte de 2º de Bachillerato. En J. Prats, I. Barca & R. López (Eds.), Historia e Identidades Culturales (pp. 969-981). Oporto: Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho.
- Blanco García, N. (2009). Los saberes de las mujeres y la transmisión cultural en los materiales curriculares. Investigación en la Escuela, 11-22. Recuperado de http://www.investigacionenlaescuela.es/artic ulos/65/R65_2.pdf
- Cassany, D. (2005). Literacidad Crítica: leer y escribir la ideología. En IX Simposio Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, pp. 89-93.
- Cruz Rodríguez, A. & Díez Bedmar, M. C. (2010). Las aportaciones de los feminismos a la construcción de una nueva ciudadanía a través de la evaluación colaborativa. Revista de Antropología Experimental, 10, pp. 103-117. Recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.p hp/rae/article/view/1971/1719
- Chadwick, W. & De Courtrivron, I. (1993). Los otros importantes: Creatividad y relaciones íntimas. Madrid: Cátedra.
- De Diego, E. (1996). Figuras de la diferencia. En V. Bozal (Ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas ontemporáneas, vol. II. Madrid: Machado libros.
- Díez Bedmar, M. C. (2017). Formar Ciudadanía: del singular al plural, del plural a las singularidades. Jornadas Europeas de Educación y Democracia (pp. 51-69). Seminarios Cives, vol. IV. Madrid: Universidad de Jaén.
- Efland, A., Freedman, K. & Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidós.
- Fernández, A. (2004). El género como categoría de análisis en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En M. I. Vera-Muñoz & D. Pérez i Pérez (Coords.). XV Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante: AUPDCS. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?co digo=1454197
- Freedman, K. (2006). Enseñar la Cultura Visual. Currículum, estética y la vida social del arte. Barcelona: Octaedro.
- García Luque, A. (2016). La LOMCE bajo una mirada de género/s: ¿Avances o retrocesos en el s. XXI? Revista Educación, Política y Sociedad, 1(2), julio-diciembre, 100-124.
- García Luque, A. & Peinado, M. (2015). LOMCE: ¿es posible construir una ciudadanía sin la perspectiva de género? Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 80, 65-72.
- Gómez-Ferrer Morant, G. (1995). Las relaciones de género. Madrid: Marcial Pons.
- Greer, G. (1979). The Obstacle Race. The fortunes of women painters and their work. Londres: Ed. Secker and Warburg.
- Hughes, V. (2014). Los artistas prehistóricos podrían haber sido mujeres. National Geographic. Recuperado de https://www.nationalgeographic.es/ciencia/l os-artistas-prehistoricos-podrian-haber-sidomujeres
- Humm, M. (1989). The Dictionay of Feminist Theory. Toronto: Harvester Wheatsheaf.
- Jackson, P. (1991). La vida en las aulas. Madrid: Morata.
- Lyotard, J. F. (1989). La condición postmoderna. Madrid: Cátedra.
- López Fernández Cao, M. (2002). La educación artística y la equidad de géneros. Un asunto pendiente. Arte, individuo y sociedad, 1, 145-172.
- Nochlin, L. (1988). Why Have There Been No Great Women Artists? Women, Art and Power, and Other Essays. Nueva York: Icon Editions.
- Pateman, C. (1995). El Contrato Sexual. Barcelona: Anthropos (ed. orig. 1988).
- Pollock, G. (1988). Vision and difference. Feminism, femminity and the histories of art. Nueva York: Routledge.
- Sánchez, A. & Iglesias, A. (2008). Currículum oculto en el aula: estereotipos en acción. En R. Cobo (Ed.), Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas (pp. 123-145). Madrid: Los Libros de la Catarata.
- Triviño Cabrera, L. (2015). Las mujeres también pintaban. Recursos para visibilizar otras historias del arte. En A. M. Hernández Carretero, C. R. García Ruiz, J. L. de la Montaña Conchiña (Coords.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas. Cáceres: AUPDCS y Universidad de Extremadura.
- Valcárcel, A. (1992). Sobre el genio de las mujeres. Isegoría. Revista de filosofía moral y política, 6, pp. 97-112.
- Zungu, M.; Manqele, N.; De Vries, C.; Molefe, Th. & Hadebe, M. (2014). HERstory: Writing women into South African history. Agenda, 28:1, 7-17. DOI: 10.1080/10130950.2014.871459
- Macedo, A. G. & Amaral, A. L. (Orgs.) (2005). Dicionário da Crítica Feminista. Oporto: Edições Afrontamento.
- Greer, G. (2005). La mujer eunuco. Barcelona: Kairós.