El maestro y la educación musical

  1. Rafael Prieto Alberola
Revista:
Tossal: Revista Interdepartamental de Investigación Educativa

ISSN: 1132-8134

Año de publicación: 1993

Volumen: 2-3

Número: 0

Páginas: 179-187

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tossal: Revista Interdepartamental de Investigación Educativa

Resumen

After a brief reference to the present context of the career of Maestro Especialista en Educación Musical at the University of Alicante, a definition of the Music Education concept is offered, justifying its need and relevance and trying to prove its influence in the education of a person as a whole. Finally the author details and analyses the characteristics that a Music Teacher must have in relation with the concept of Music Education previously established.

Referencias bibliográficas

  • AUSUBEL, D.P. (1976): «Psicología Evolutiva. Un punto de vista cognoscitivo». México: Trillas.
  • GLOVER, J. y WARD, S. (1993): «Teaching Music in the Primary school»._London: Cassell.
  • PORLÁN, R. (1993): «Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación». Sevilla: Díada Editora.
  • PRIETO, R. (1992): «Tendencias en la formación inicial del Maestro Especialista en Educación Musical» Tossal. Vol l. Diciembre 1992 (pp. 83-93) Universidad de Alicante.
  • SWANWICK, K. (1979): «A basis for Music Education». Windsor: NFER Publishing Company.
  • SWANWICK, K. (1988:) «Music, Mind and Education». London: Routledge. (Traducción al castellano de 1991: Música, Pensamiento y Educación. Madrid: MEC. Ediciones Morata).
  • VIGOTSKY, S. (1978): «Mind in society; the development of higher psychological processes». Cambridge: Harvard University press. (Traducción castellana: El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo, 1979).