Los textos clásicos en la formación del lector literario. Opciones y posibilidades para un lector actual

  1. Antonio Díez Mediavilla
Aldizkaria:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Monográfico "Clásicos y educación literaria"

Zenbakia: 29

Orrialdeak: 105-130

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Laburpena

The formation of the literary reader has become in recent decades a backbone of the processes of reading formation in the mandatory and post-compulsory stages. Colomer (1998), Mendoza (2004), Ballester (2007, 2015), Cerrillo (2016), and others have insisted on the need to address, from renewed positions, the approach to the classics as a necessary tool in the literary reader's formation. We intend to establish some of the elements that could determine new options for reading the classics at the present time, attending, as a priority, to the requirements of the 21st century reader. In this way an adequate training of the literary reader will allow a pragmatic and effective reading of classical authors.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ballester. J. (2007). L´educació literaria. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Ballester. J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
  • Cerrillo, P. C. (2016). El lector Literario. México: FCE.
  • Colomer, T. (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Barcanova.
  • Díez, A. (2015). Creatividad y comprensión lectora. En Jiménez, E. (Coor.) La Comprensión y la Competencia lectoras (págs. 133-154). Madrid: Síntesis.
  • Gallego, L. (2004). Memorias de Idhum I La resistencia Madrid: SM.
  • Jakobson R. (1975). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.
  • Lomas, C. (Coord.) (2008). Textos Literarios y Contextos escolares. Barcelona: Graó.
  • Lluch, G. (1998). El lector model en la narrativa per a infants i joves. Barcelona. U. Autònoma de Barcelona, Universitat Jaume I y Universitat de València.
  • Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha.
  • Mendoza, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Aljibe.
  • Quiroga, E. (2013). Leer Literatura: El Libro Álbum. Temas de Educación Infantil, 19, 42-49. Obtenido 29 de marzo 2017, desde http://iesecclestoncaba.infd.edu.ar/sitio/upload/Revista_19.pdf#page=4.
  • Sánchez, S. y Yubero, S. (2004). “La transmisión y recepción de valores desde la lectura. Un estudio con niños de Educación Primaria”. Yubero, S., Larrañaga, E. y Cerrillo, P. (Ed.), Valores y lectura. Estudios multidisciplinares (págs. 89-129). Cuenca, España: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Salinas, P. (2007). Poema de Mío Cid. Madrid: Ministerio de Educación y Fundación editorial El perro y la rana. Obtenido 26 de marzo 2017, desde https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/Poema%20de%20 M%C3%ADo%20Cid.pdf.
  • Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Grao. ICE de la U. de Barcelona.
  • Yubero, S. (2007). Los valores en las lecturas. La lectura como valor. Aula de infantil, 39, 43-46. Obtenido 4 de marzo de 2017, desde https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/1897/fi_133000 0194-valor%20lectura.%20aula%20infantil.pdf?sequence=1.