La sensibilidad intercultural en el alumnado de educación primaria y secundaria de la provincia de Alicante

  1. Susan Sanhueza Henríquez 1
  2. Cristina Cardona Moltó 2
  3. Miguel Friz Carrillo 3
  1. 1 Universidad Católica del Maule Centro de Apoyo para el Desarrollo de la Docencia y el Aprendizaje
  2. 2 Universidad de Alicante Facultad de Educación Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica
  3. 3 Universidad del Bío-Bío Facultad de Educación
Journal:
Perfiles educativos

ISSN: 0185-2698 2448-6167

Year of publication: 2012

Volume: 34

Issue: 136

Pages: 8-22

Type: Article

DOI: 10.22201/IISUE.24486167E.2012.136.31754 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Perfiles educativos

Sustainable development goals

Abstract

This study offers an evaluation of the intercultural sensitivity of primary and secondary education pupils (namely 389) who live in the Spanish province of Alicante and analyzes thoroughly ethnic, age, and gender differences. The authors adapted the original Chen and Starosta scale (2000) and analyzed their psychometric properties; thanks to this factorial analysis they could group the 22 resulting items into two factors, and this made possible to distinguish a positive emotional answer towards intercultural relations from a negative one. The results show that the participating pupils use to have a good intercultural sensitivity and that the main difficulties that show up when trying to achieve a true communicative encounter are to be associated with linguistic differences and attitudes of insecurity towards communication. The differences that can be observed amongst groups (gender, origin, and educational degree) seem to suggest thepromotion of intervention programs in order to achieve the development of specific abilities for intercultural communicative competence within the regular curriculum.

Bibliographic References

  • Aguaded, E.M.. (2006). Actas del V Congreso Internacional "Educación y Sociedad: retos del s. XXI". Facultad de Ciencias de la Educación-Universidad de Granada. Granada.
  • Alsina, R. (1999). Comunicación intercultural. Anthropos. Barcelona.
  • Anderson, P.H.,Lawton, L,Rexeisen, R.J.,Hubbard, A.C.. (2006). Short-Term Study Abroad and Intercultural Sensitivity: A pilot study. International Journal of Intercultural Relations. 30. 457-469
  • Bartolomé, M,Cabrera, F. (2000). Nuevas tendencias en la evaluación de programas de educación multicultural. Revista de Investigación Educativa. 18. 463-479
  • Beltrán, J. (2002). Multiculturalisme i educació. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.
  • Chen, G.M.,Starosta, W. (1996). Intercultural Communication Competence: A synthesis. Communication Yearbook. 19. 353-383
  • Chen, G.M.,Starosta, W. (1998). Foundations of Intercultural Communication. Allyn y Bacon. Boston.
  • Chen, G.M.,Starosta, W. (2000). Human Communication. 3. 2-14
  • Díaz Aguado, M.J.. (2006). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Pirámide. Madrid.
  • Downing, J.J.D.,Husband, C. (2005). Representing Race: Racisms, ethnicities and media. Sage Publications. Londres.
  • García, J. (2005). Educación intercultural. Análisis y propuestas. Revista de Educación. 336. 89-109
  • Gay, L.R.,Airasian, P. (2000). Educational Research: Competencies for analysis and application. Prentice-Hall. Upper Saddle River^eNJ NJ.
  • González, E.M.. (2008). Convivencia intercultural en centros educativos multiculturales: ¿hacia un reconocimiento de la diversidad cultural?. Educación Siglo XXI. 26. 225-240
  • (2008). Gobierno de España-Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales Extranjeros con certificado de registro o tarjeta de residencia en vigor a 31 de diciembre de 2007. Secretaría de Estado de Inmigración y Emigración. Madrid.
  • Julve, M,Palomo, B. (2005). La competencia comunicativa intercultural en la prestación de servicios. Revista Glosas Didácticas. 15. 26-38
  • Lawshe, C.H.. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology. 28. 563-575
  • Nunez, I,Nunez, R,Popma, L. (2007). Intercultural Sensitivity. From Denial to Intercultural Competente. Van Gorcum.
  • Olson, C.L.,Kroeger, K.R.. (2001). Global Competency and Intercultural Sensitivity. Journal of Studies in International Education. 5. 116-137
  • Pusch, M. (2005). Knowing and Doing: The theory and practice of service-learning. The International Partnership for Service-Learning and Leadership. Nueva York.
  • Rojas, G. (2003). Estrategias para fomentar actitudes interculturales positivas en el aula. Revista Aldaba. 29. 71-88
  • Soriano Ayala, E. (2004). La práctica educativa intercultural. La Muralla. Madrid.
  • Straffon, D.A.. (2003). Assessing the Intercultural Sensitivity of High School Students Attending An International School. International Journal of Intercultural Relations. 27. 487-501
  • Torres, J. (2003). Ciudadanía, poder y educación. Grao. Barcelona.
  • Vera, J,Tánori, A. (2002). Propiedades psicométricas de un instrumento para medir bienestar subjetivo en la población mexicana. Apuntes de Psicología. 20. 63-80
  • Vila, R. (2003). Perspectivas teórico-prácticas en educación intercultural. Servicio de Publicaciones-Universidad de Almería. Almería.
  • Vila, R. (2006). La dimensión afectiva de la competencia comunicativa intercultural en la Educación Secundaria Obligatoria: escala de sensibilidad intercultural. Revista de Investigación Educativa. 24. 353-372