Branded webserie como estrategia comunicativaEstudio de caso de #EncuentraTuLugar
- 1 Universidad Internacional de La Rioja (ESP)
- 2 Universidad de Alicante (ESP)
- 3 Universidad Carlos III de Madrid (ESP)
ISSN: 1138-5820
Year of publication: 2017
Issue: 72
Pages: 883-896
Type: Article
More publications in: Revista Latina de Comunicación Social
Abstract
Introduction: Hybridization and communicative convergence encourage new advertising formats derived from the growing consumption of the new audiovisual trend, online and serial. The base of the study is the Spanish webseries #EncuentraTuLugar created by the agency Neurads for international property consultant Jones Lang Salle. The aim is to know characteristics involved, perception of promotors as well as impact. Methods: It was required the Methodological triangulation to consider the three dimensions of the phenomenon: in-depth interviews with creators, producers and advertisers; content analysis of the stories contained and quantitative analysis of social interactions. Results: Reveal the positive perception of advertiser and agency performance and identify advantages in content creation to keep up to date corporate communication channels.
Bibliographic References
- Arjona, J. B. (2012). Producción de ficción para la webTV: las webseries. En M. Francés i Domènec & G. Llorca Abad (Coords.), La ficción audiovisual en España. Relatos, tendencias y sinergias productivas (pp. 309-322). Barcelona: Gedisa.
- Calder, B. J.; Malthouse, E. C.; Schaedel, U. (2009). An experimental study of the relationship between online engagement and advertising effectiveness. Journal of Interactive Marketing, 23(4), 321-331.
- Costa-Sánchez, C. (2014). El cambio que viene. Audiovisual branded content. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 99, 84-93. Disponible en https://goo.gl/HTKx38
- De Aguilera-Moyano, J.; Baños-González, M.; Javier-Ramírez, F. (2015). Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España. Revista Latina de comunicación social, 70(5), 519-538. Disponible en http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1057/27es.html http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1057
- Del-Pino-Romero, C. (2006). El brand placement en seis series españolas. De Farmacia de Guardia a Periodistas: un estudio empírico. Revista Latina de Comunicación Social, 61. Disponible en http://www.ull.es/publicaciones/latina/200617delPino.htm https://goo.gl/ASqDZS
- Del Pino, C.; Castelló, A.; Ramos-Soler, I. (2013). La comunicación en cambio constante. Branded content, Community Management, Comunicación 2.0 y estrategia en medios sociales. Madrid: Fragua.
- Ford, B.; Ford, J. (1995). Televisión y patrocinio. Madrid: Instituto Oficial de Radiotelevisión Española.
- García-Pujadas, A. (2010, 27 de agosto). Del vídeo viral a la web serie. Disponible en http://www.qtorb.com/2010/08/delvideoviralalawebserie.html
- Girone, P., & Zigoni, B. (1993). La lógica de la emoción y del esponsor. Ediciones Díaz de Santos: Madrid.
- Gómez-Diago, G. (2010). Triangulación metodológica: paradigma para investigar desde la ciencia de la comunicación. Razón y palabra, 15(72). Disponible en https://goo.gl/W7dYXI
- Hernández García, P. (2011). Las Webseries: Evolución y características de la ficción española producida para Internet. F@ro: revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, 13, 94-104. Disponible en https://goo.gl/E9cFeO
- Hernández García, P. (2013a). Las webseries como paradigma de las nuevas narrativas de ficción creadas por los alumnos de internet. En V. Guarinos & A. M. Sedeño Valdellós (Coords.), Narrativas audiovisuales digitales: convergencia de medios, multiculturalidad y transmedia (pp. 343-358). Madrid: Fragua.
- Hernández García, P. (2013b). Webseries para la convergencia. En L. Vilches (Coord.), Convergencia y transmedialidad. La ficción después de la TDT en Europa e Iberoamérica (pp. 93-112). Barcelona: Gedisa.
- Hersman, E.; McChesney, R. W. (1999). Los medios globales. Los nuevos misioneros del capitalismo corporativo. Madrid: Cátedra.
- JLL España [canal oficial de YouTube]. https://goo.gl/u5GwVu
- Medina Laberón, M. (1998). Valoración publicitaria de los programas de televisión. Navarra: Eunsa.
- Navarro Ardoy, L.; Pasadas del Amo, S.; Ruiz Ruiz, J. (2004). La triangulación metodológica en el ámbito de la investigación social: dos ejemplos de uso. Disponible en https://goo.gl/6pfVFZ
- Polo, J. (2012, 8 de diciembre). ¿Son las webseries una apuesta para el branded content? Disponible en https://goo.gl/PQc5Rw
- Ramos Serrano, M. (2006). Cuando la marca ofrece entretenimiento: aproximación al concepto de advertaintment. Questiones Publicitarias, 11(1), 33-49. Disponible en https://goo.gl/2TGgik
- Reinares Lara, P.; Calvo Fernández, S. (1999). Gestión de la comunicación comercial. Madrid: McGraw-Hill.
- Rodríguez Martínez, A. (2012). La publicidad en el universo diegético del cine: análisis de cómo las marcas y los productos se integran a las tramas de las películas. Iconofacto, 8(11), 24-44. Disponible en https://goo.gl/GJD6hg
- Segarra-Saavedra, J.; Del Pino, C. (2012). Brand placement y ficción audiovisual: estudio de casos de seis series de éxito. En Puebla, B.; Carrillo, E. & Íñigo, A.I. (Coords.), Ficcionando. Series de televisión a la española (pp. 217-240). Madrid: Fragua.
- Segarra-Saavedra, J.; Hidalgo-Marí, T. (2016). La ficción audiovisual y cibernética de los anunciantes. Estudio de caso de Cómo conocí a vuestra Amatxu. Miguel Hernández Communication Journal, 7(2), 31-51. Disponible en https://goo.gl/lkJvXg
- Segarra-Saavedra, J. (2016). Panorama español de las webseries publicitarias. Aproximación transmediática desde la perspectiva del branded content. Tesis doctoral pendiente de publicar, Universidad de Alicante, España.
- Simelio, N.; Ruiz, M. J. (2013). Redes sociales y fanfiction. En L. Vilches (Coord.), Convergencia y transmedialidad. La ficción después de la TDT en Europa e Iberoamérica (pp. 67-82). Barcelona: Gedisa.
- Sleight, S. (1992). Patrocinadores. Un nuevo y eficaz sistema de marketing. Barcelona: McGraw-Hill.
- Thorson, E.; Duffy, M. (2011). Advertising Age: The Principles of Advertising and Marketing Communication at work. Mason: Advertising Age.
- Tur-Viñes, V.; Segarra-Saavedra, J. (2014). Branded content y storytelling. El arte de crear contenidos y contar historias. En Ron, R., Álvarez, A. & Núñez, P. (Coord.), Bajo la influencia del branded content. Efectos de los contenidos de marca en niños y jóvenes (pp. 117-135). Madrid: ESIC.