Entrenamiento de la inteligencia emocional en el contexto de la formación en ventas

  1. Estrada Guillén, Marta 1
  2. Monferrer Tirado, Diego 1
  3. Moliner Tena, Miguel Angel 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Univesidad Jaumen I
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: Revista Española de Orientacion y Psicopedagogía

Volumen: 27

Número: 2

Páginas: 62-79

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.27.NUM.2.2016.17114 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumen

The new teaching approach raised by the European Space of Higher Education puts the emphasis on the need to form the students not only in the assumption of those of specific competitions (proper of every subject) but also in the transverse competitions (which main target is the integral formation of the person and its personal growth). In this sense the integral formation of the individual supposes the development of competent subjects emotionally and not only cognitively. This work describes a teaching initiative carried out in the subject Skills of Sales.  The target, ultimately, is to form competent pupils skill and emotionally, capable of facing the challenges that the current sale supposes. Simultaneously with the development of theoretical and practical classes four phases for the training of emotional intelligence of students are developed. In order to assess the evolution experienced by students about their emotional intelligence it is provided to students TMMS-24 questionnaire at the beginning and end of the course. The analysis of data is performed through the Wilcoxon signed-rank test. The results are proof of the effectiveness of actions and measures around this educational experience. This work is in line with those educational streams that support the need to introduce methods to develop emotional skills in order to simultaneously train competent socially and emotionally healthy citizens professionals.

Referencias bibliográficas

  • Baena, V., Padilla, V., Refuerzo y desarrollo de competencias mediante la elaboración de una campaña real de marketing: La Fórmula UEM (2012) Revista de Docencia Universitaria, REDU, 10 (1), pp. 199-214
  • Bisquerra, R., Pérez, N., Las competencias emocionales (2007) Educación XXI, 10, pp. 61-82
  • Brackett, M.A., Alster, B., Wolfe, C., Katulak, K.N., Fale, E., Creating an emotionally intelligent school district: A skill-based approach (2007) Educating People to be Emotionally Intelligent, , En R. Bar-On, J.G. Maree, y M.J. Elias (Eds). Praeger Publishers: Wesport, C.T
  • Campos, A.L., Neuroeducación: Uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La Educación (2010) Revista Digital, 143, pp. 1-14
  • Cejudo, J., Latorre, S., Efectos del videojuego Spock sobre la mejora de la inteligencia emocional en adolescentes (2015) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13 (2), pp. 319-342
  • Dana, J., Jin, J., Newman, D.A., O'Boyle, E.H., Why does self-reported emotional intelligence predict job performance? A met-Analytic investigation of mixed EI (2015) Journal of Applied Psychology, 100 (2), pp. 298-342
  • Domingo, J., El aprendizaje cooperativo (2008) Cuadernos de Trabajo Social, 21, pp. 231-246
  • Doucet, L., Wang, B.S.L., Oldham, G.R., I know how you feel, but it does not always help: Integrating emotion recognition, agreeableness, and cognitive ability in a compensatory model of service performance (2016) Journal of Service Management, 27 (3), pp. 1-36
  • Fernández, P., Extremera, N., Ramos, N., Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-mood Scale (2004) Psychological Reports, 94, pp. 751-755
  • Filella, G., Pérez, N., Morera, M.J.A., Granado, X.O., Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria (2014) Estudios Sobre Educación, 26, pp. 125-147
  • Fornell, C., Larcker, D.F., Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error (1981) Journal of Marketing Research, 18, pp. 39-50
  • Gallego, D.J., Gallego, M.J., (2004) Educar la Inteligencia Emocional en el Aula, , Madrid: PPC
  • Garaigordobil, M., Oñederra, J.A., Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores (2010) European Journal of Education and Psychology, 3 (2), pp. 243-256
  • Geoffroy, E., Origen y característica del Sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior chileno (2014) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (3), pp. 49-64
  • Germilla, E., Un modelo axiológico de educación integral (2000) Revista Española de Pedagogía, 215, pp. 39-58
  • Goleman, D., (1995) Emotional Intelligence, , New York: Batam Books
  • Goleman, D., (1998) Working with Emotional Intelligence, , New York: Batam Books
  • González, M.I., Alucema, L.B., Formación universitaria en carreras de ingeniería y pedagogía. Revisitando un antiguo debate (2015) Formación Universitaria, 8 (6), pp. 13-22
  • Herrmann, S.L.M., (1989) The Creative Brain Evolution, , Búfalo: Brain Books
  • Iriarte, C., Alonso, N., Sobrino, A., Relaciones entre el desarrollo emocional y moral a tener en cuenta en el ámbito educativo: Propuesta de un programa de intervención (2006) Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4 (1), pp. 177-212
  • Jiménez, C.A., (2006) Diagnóstico Teoría del Cerebro Total, , Perieda: Magisterio
  • Jöreskog, K., Söbom, D., (1993) LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language, , Chicago, Illinois: Scientific Software International
  • Klare, D., Behney, M., Ferrer, B., Emotional intelligence in a stupid world (2014) Library Hi Tech News, 31 (6), pp. 21-24
  • Kuster, I., Román, S., (2006) Venta Personal y Dirección de Ventas. La Fidelización del Cliente, , Madrid: Thomson
  • Lazarus, R., (1991) Emotions and Adaptation, , New York: Oxford University Express
  • Li, Z., Gupta, B., Loon, M., Casimir, G., Combinative aspects of leadership style and emotional intelligence (2016) Leadership & Organization Development Journal, 37 (1), pp. 107-125
  • Mayer, J.D., Salovey, P., What is emotional intelligence? (1997) Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators, , En P. Salovey y D. Sluyter. New York: Basic Books
  • Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D., (2002) Emotional Intelligence Test (MSCEIT) Users Manual, , Toronto, Canada: MHS
  • Mayer, J.D., Roberts, R.D., Bardade, S.G., Human abilities: Emotional intelligence (2008) Annual Review of Psychology, 59, pp. 507-536
  • Mestre, J.M., Comunian, A.L., Comunian, M.L., Inteligencia emocional: Una Revisión a sus Primeros Quince años y un Acercamiento Conceptual Desde los procesos psicológicos (2007) Manual de Inteligencia Emocional, , En: J.M. Mestre Navas y P. Fernández. Madrid: Pirámide
  • Momm, T., Blickle, G., Liu, Y., Wihler, A., Kholin, M., Menges, J.I., It pays to have an eye for emotions: Emotion recognition ability indirectly predicts annual income (2015) Journal of Organizational Behavior, 36 (1), pp. 147-163
  • Monferrer, D., Estrada, M., Fandos, J.C., Callarisa, L., Tena, S., (2014) Dirección de Ventas. Una Versión Integral, , Barcelona: Pirámide
  • Murphy, K.R., (2014) A Critique of Emotional Intelligence: What are the Problems and how can they be Fixed?, , New York: Routledge
  • Nunnally, J., (1979) Psychometric Theory, , New York: McGraw-Hill
  • Pegalajar, M.C., Colmenero, M.J., Inteligencia emocional en el alumnado de educación secundaria en contextos multiculturales (2014) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12 (2), pp. 325-342
  • Perea, R., Impacto de las infotecnologías, la neurociencia y la neuroética en la educación (2011) Revista Española de Pedagogía, 249, pp. 289-303
  • Pérez, N., Castejón, J.L., La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios (2007) Ansiedad y Estrés, 13 (1), pp. 119-129
  • Petrides, K.V., Frederickson, N., Furnham, A., The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school (2004) Personality and Individual Differences, 36 (2), pp. 277-293
  • Prieto, Ma.D., Ferrándiz, C., Ferrando, M., Sánchez, C., Vermejo, R., Inteligencia emocional y alta habilidad (2008) Revista Española de Pedagogía, 240, pp. 241-266
  • Riesco, M., El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza aprendizaje (2015) Tendencias Pedagógicas, 13, pp. 79-105
  • Rosa, G., Riberas, G., Navarro, L., Vilar, J., El coaching como herramienta de trabajo de la competencia emocional en la formación de estudiantes de educación social y trabajo social de la Universidad Ramón Llull, España (2015) Formación Universitaria, 8 (5), pp. 77-90
  • Ruiz, D., Fernández, P., Cabello, R., Salguero, N., Educando la inteligencia emocional en el aula: Proyecto interno 2 (2008) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14
  • Salovey, P., Mayer, J.D., Emotional intelligence (1990) Imagination, Cognition, and Personality, 9, pp. 185-211
  • Salovey, P., Mayer, J.D., Goldman, S.L., Turvey, C., Palfai, T.P., Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale (1995) Emotion, disclousure and health, , En J.W. Pennebaker (Ed.). Washington: American Psychological Association
  • Sánchez, M.T., Fernández, P., Montañés, J., Latorre, J.M., Does emotional intelligence dependo on gender? The sociation of emocional competencias in men and women and its implications (2008) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14
  • Segarra, M., Estrada, M., Monferrer, D., Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios: Laterización vs. interconexión de los hemisferios cerebrales (2015) Revista Española de Pedagogía, 262, pp. 583-600
  • Steenkamp, J.B.E.M., Van Trijp, H.C.M., The use of lisrel in validating marketing constructs (1991) International Journal of Research in Marketing, 8 (4), pp. 283-299
  • Vallés, A., (2008) La Inteligencia Emocional de los Padres y de los Hijos, , Madrid: Pirámide
  • Veloso, C., Cuadra, A., Antezana, I., Avendaño, R., Fuentes, L., Relación entre la inteligencia emocional, satisfacción vital, felicidad subjetiva y resilencia en funciones de educación especial (2014) Estudios Pedagógicos, 39 (2), pp. 355-366
  • Warwick, J., Nettlbeck, T., Emotional intelligence is⋯? (2004) Personality and Individual Differences, 37 (5), pp. 1091-1100
  • Weissberg, R.P., O'Brien, M.U., What Works in school-based social and emotional learning programs for positive youth development (2004) The Annals of American Academy of Political and Social Science, 591, pp. 86-97
  • Zeidner, M., Roberts, R.D., Mattews, G., The science of emotional intelligence: Current consensus and controversies (2008) European Psychologist, 13 (1), pp. 64-78
  • Espinosa, J., Jiménez, J., Olabe, M. y Basogain, Y. (2006). Innovación docente para el desarrollo de competencias en el EEES. Universidad del País Vasco. Recuperado el 20 de enero, de http://campus.usual.es/ofees/ARTICULOS/p216.pdf.