La pandèmia de la Covid-19 des de l’àlbum il·lustrat infantilpatrons narratius, pedagogia literària i canonicitat sobrevinguda

  1. DARI ESCANDELL 1
  1. 1 Universidad del Alica
    info

    Universidad del Alica

    Tepic, México

    ROR https://ror.org/03qsw6f66

Revista:
Bulletin of Contemporary Hispanic Studies

ISSN: 2516-8037 2516-8029

Año de publicación: 2024

Volumen: 6

Número: 1

Páginas: 67-79

Tipo: Artículo

DOI: 10.3828/BCHS.2024.6 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Bulletin of Contemporary Hispanic Studies

Resumen

La pandèmia de resultes de la Covid-19 va significar un sotrac a escala global sense precedents. La declaració d’emergència sociosanitària, el confinament domiciliari o el contagi, l’hospitalització i l’adeu sobtat de familiars i coneguts que emmalaltiren provocà efectes colaterals devastadors de caire psicològic difícils d’entendre a ulls dels més petits. Davant d’aquesta tessitura complexa, la literatura catalana infantil va saber fer valdre la seua consuetudinària funció pedagògica creant un corpus diligent de lectures entenedores i entendridores. Aquest article analitza els nous patrons narratius esdevinguts inopinadament tendència en l’ingent sector de l’àlbum iŀlustrat: textos de no-ficció sobre virologia i microorganismes; obres introspectives que expliquen biaixos emocionals patits pels adults; llibres que aborden, des de la naturalitat més tendra i suggestiva, la circumstància de la malaltia o la pèrdua d’algú estimat; etc. Aquest escenari renovellat de títols i temàtiques fa indispensable una recerca exhaustiva d’indicis definidors de la traçabilitat d’un nou cànon summament mutable.