Ansiedad matemática y ansiedad ante la enseñanza de la Matemática en docentes de educación primaria en Costa Rica

  1. Delgado-Monge, Islande Cristina 1
  2. Espinoza-González, Johan 2
  3. Valverde-Soto, Gabriela 3
  4. Pérez-Tyteca, Patricia 4
  1. 1 Universidad Estatal a Distancia
    info

    Universidad Estatal a Distancia

    San Pedro, Costa Rica

    ROR https://ror.org/0529rbt18

  2. 2 Universidad Nacional
  3. 3 Universidad de Costa Rica
    info

    Universidad de Costa Rica

    San José, Costa Rica

    ROR https://ror.org/02yzgww51

  4. 4 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Uniciencia

ISSN: 2215-3470

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: Uniciencia. January-December, 2024

Volume: 38

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.15359/RU.38-1.21 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Uniciencia

Resumo

 [Objective] This research project analyze math anxiety and anxiety experienced when teaching math by primary school teachers working for the Ministry of Public Education in Costa Rica. For this purpose, math anxiety and its three dimensions and math teaching anxiety and its four dimensions were determined. In addition, the influence of some variables such as academic performance, sex, and work experience on anxiety were also analyzed. [Methodology] The study was quantitative and had a sample of 372 practicing teachers (336 women and 36 men) from six regions of Costa Rica: San Carlos, North-North Zone, Limón, Los Santos, Puriscal, and Alajuela with ages between 23 and 63 years. Their experience as primary school teachers range from one year to 35 years, while 55 of them are still studying and 317 are not pursuing university studies. [Results] Higher academic performance is associated with lower MA and MTA scores. Furthermore, teachers suffer MA (Math Anxiety) and MTA (Math Teaching Anxiety), years of experience do not improve this situation, and less self-confident subjects experience more MTA. In addition, a positive correlation was found between MA, MTA, and their dimensions, being the correlations between GA (General Anxiety)-EA (Exam Anxiety), MA-GA, SC (Self-Confidence)-AMT (Attitude towards Math Teaching), and MTA-CK (Content Knowledge) the strongest. [Conclusions] The study concludes that the sample shows a significant percentage of MA and MTA, as well as their dimensions, which negatively affects attitude towards mathematics and teachers’ perception and self-confidence when teaching this subject.

Referencias bibliográficas

  • Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Current Directions in Psychological Science, 11(5), 181-185. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00196
  • Caballero, A. (2013). Diseño, aplicación y evaluación de un programa de intervención en control emocional y resolución de problemas matemáticos para maestros en formación inicial (tesis doctoral). Universidad de Extremadura, España.
  • Delgado, I. (2015). Ansiedad matemática en los estudiantes del curso MAT-001 Matemática General de la Universidad Nacional durante el I ciclo del 2015, su comportamiento y las variables relacionadas a esta (tesis de licenciatura). Universidad Nacional de Costa Rica.
  • Delgado, I. (2016). Estudio comparativo sobre ansiedad matemática entre estudiantes de Costa Rica y España (tesis de maestría). Universidad de Granada, España.
  • Delgado, I. (2022). Ansiedad ante la enseñanza de la Matemática en estudiantes universitarios para profesor de educación primaria (tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
  • Delgado, I., Castro, E., y Pérez-Tyteca, P. (2020). Estudio comparativo sobre ansiedad matemática entre estudiantes de Costa Rica y España. Revista Electrónica Educare, 24(2), 296-316. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.15
  • Ertekin, E. (2010). Correlations between the mathematics teaching anxieties of pre-service primary education mathematics teachers and their beliefs about mathematics. Educ. Res. Rev. 5(8):446-454.
  • Estrada, A., Bazán, E. y Aparicio, A. (2013). Evaluación de las propiedades psicométricas de una escala de actitudes hacia la estadística en profesores. Avances de Investigación en Educación Matemática, 3, 5-23. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i3.61
  • Fennema, E. y Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitudes scales: Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for research in Mathematics Education, 7(5), 324-326. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.7.5.0324
  • Gil, F., Rico, L. y Castro, E. (2003). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria andaluz sobre enseñanza-aprendizaje y evaluación de las matemáticas. Quadrante XII (1), 75-101.
  • Gil, N., Blanco, L. y Guerrero, E. (2006). El dominio afectivo en el aprendizaje de las Matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 8(4), 47-72.
  • Gómez-Chacón, I. M. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del bachillerato a la universidad. Educación Matemática, 21(3), 05-32.
  • Gómezescobar, A., León, C. M. y Fernández, R. (2019). Actitudes hacia las Matemáticas y prácticas docentes: un estudio exploratorio en maestros. Perspectivas, 4(1), 23-31. https://doi.org/10.22463/25909215.1752
  • Howard, B. C. (1982). Mathematics in Content Areas. MICA. A Teacher Training Approach.
  • Levine, G. (1996). Variability in Anxiety for Teaching Mathematics among Pre-service Elementary School Teachers Enrolled in a Mathematics Course.
  • López, P. y Alsina, A. (2013). ¿Cómo influyen las creencias sobre uno mismo en relación con las matemáticas? Una aproximación al papel de la identidad matemática en futuros maestros. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa y N. Climent (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII, (pp. 345-353). Bilbao: SEIEM.
  • Marshall, G. (2000). Explaining mathematics anxiety in college students: A research project. The Mathematics Educator, 5(1/2), 108-116.
  • Martínez-Artero, R. N., López, J. A., Núñez, R. M., & Checa, A. N. (2022). ¿Tienen ansiedad hacia las matemáticas los futuros maestros? PNA, 16(3), 191-213. https://doi.org/10.30827/pna.v16i3.20948
  • McLeod, D. (1989). Beliefs, attitudes, and emotions: New views of affect in mathematics education. En Affect and mathematical problem solving (pp. 245-258). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3614-6_17
  • OCDE (2004). Informe PISA 2003: Aprender para el mundo del mañana.
  • OCDE. (2012). Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA) PISA 2012 – Resultados.
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygi ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 5(9), 73-92.
  • Peker, M. (2009a). The use of expanded microteaching for reducing preservice teachers’ teaching anxiety about mathematics. Scientific Research and Essay 4(9), 872-880.
  • Peker, M. (2009b). The effects of an instruction using problem solving strategies in Mathematics on the teaching anxiety level of the pre- service primary school teachers. New Educ. Rev. 19(3-4), 95-114.
  • Peker, M. (2016). Mathematics teaching anxiety and self-efficacy beliefs toward mathematics teaching: A path analysis. Educational Research and Reviews, 11(3), 97-104. https://doi.org/10.5897/ERR2015.2552
  • Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo de elección de carreras (tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
  • Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Rico, L., y Castro, E. (2011). Ansiedad matemática, género y ramas de conocimiento en alumnos universitarios. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 29(2), 237-250. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v29n2.570
  • Pérez-Tyteca, P., Monje, J. y Castro, E. (2013). Afecto y matemáticas. Diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de Investigación en Educación Matemática, 4, 65-82. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i4.55
  • Piaget, J. (1977). Estudios sociológicos. Ariel. https://doi.org/10.3917/droz.piage.1977.01
  • Sánchez, J., Segovia, I., y Miñán, A. (2022). Ansiedad matemática, rendimiento y formación de acceso en futuros maestros. PNA. https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21703
  • Sloan, T. R. (2010). A quantitative and qualitative study of math anxiety among preservice teachers. The Educational Forum, 74(3), 242-256. https://doi.org/10.1080/00131725.2010.483909
  • Tapia, M. y Marsh, G. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quartely, 8(2). http://www.rapidintellect.com/AEQweb/cho25344l.htm
  • Wigfield, A. y Meece, J. L. (1988). Math anxiety in elementary and secondary school students. Journal of Educational Psychology, 80(2), 210-216. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.2.210