La literatura a Twitter. Estudi del cas #Diadelllibre
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 0932-2221, 2199-7276
Argitalpen urtea: 2019
Alea: 32
Orrialdeak: 11-31
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Zeitschrift für Katalanistik / Revista d'Estudis Catalans
Laburpena
In recent years, Twitter has gone from being a social network with rather banal content to a powerful channel for the dissemination of information and content promotion. For this reason, in this paper we present the study of some of the data that Séntisis extracted from Twitter about the Sant Jordi Festival (World Book Day & Rose) 2017, which shows a sort of map of place of our book industry. We also offer some ideas about its potential as a space for experimentation with literature and reading, in accordance with the new models of cultural practice proposed by Jenkins (2003 and 2008, with the concept of transmedia and that of participatory culture, respectively) and Scolari (2016, with the idea of the translector), among others.
Finantzaketari buruzko informazioa
Finantzatzaile
-
Ministerio de Economía
Spain
- FFI2015-69977-R
Erreferentzia bibliografikoak
- Anber, H. / Salah, A. / Abd El-Aziz, A. A. (2016): «A Literature Review on Twitter Data Analysis», International Journal of Computer and Electrical Engineering 8:3, 241–249.
- Carretero, N. (2017): «280 caracteres: ¿por qué nos hace esto Twitter?», El País, 11-11-2017, <https://elpais.com/tecnologia/2017/11/10/actuali dad/1510305765_226811.html> [25-01-2018].
- Carrión, J. (2018): «#Dante2018 o la utopía de las redes sociales», New York Times, 21-01-2018. <www.nytimes.com/es/2018/01/21/dante2018-infierno-redes-sociales/?smid=tw-share-es> [31-01-2018].
- Greer, C. / Ferguson, D. A. (2011): «Using Twitter for Promotion and Branding: A Content Analysis of Local Television Twitter Sites», Journal of Broadcasting & Electronic Media 55:2), 198–214.
- Cruces, F. (ed.) (2017): ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores, Madrid: Ariel / Fundación Telefónica.
- Francés, M. A. (2018): «Twitter como herramienta de promoción de la lectura»,en: Lluch, G. (ed.): Claves para promocionar la lectura en la red, Madrid: Síntesis, 46–63.
- Jenkins, H. (2003): «Transmedia Storytelling». Technology Review 15, <www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/> [25-01-2018].
- Jenkins, H. (2008): Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Barcelona: Paidós (orig. anglés: Convergence Culture. Where Old and New Media Collide, New York: New York University Press, 2006).
- Kunze, P. C. (2013): «To Tweet or Not to Tweet: Using Twitter in the Literature Classroom», Teaching American Literature: A Journal of Theory and Practice 6:1, 53–60.
- Lluch, G. (2017): «Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura», in Cruces (ed.), 31–52.
- Lluch, G. / Esteve, A. / Calvo, V. / Monar, M. (2017): «El Quijote o Tirant lo Blanc entre blogs y Google Maps», in Cruces, (ed.), 55–77.
- Rogers, R. (2013): «Debanalizing Twitter: the transformation of an object of study», in: Davis, H. et al. (eds): WebSci 2013: Proceedings of the 5th Annual ACM Web Science Conference, New York: ACM, 356–365.
- Scolari, C. A. (2016): «El translector. Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación», in: Millán, J. A. (ed): La lectura en España. Informe 2017, Madrid: Federación de Gremios de Escritores de España, 175–188.