La enseñanza de lenguas en tiempos inciertos. Una invitación a reflexionar sobre la formación del profesorado desde una Lingüística Aplicada transdisciplinar

  1. Rodríguez-Lifante, Alberto 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Book:
La enseñanza del español como lengua extranjera en el siglo XXI: Desafíos y estrategias
  1. Magdalena Adamczyk (coord.)
  2. Ana Garrido González (coord.)
  3. Marta Piłat Zuzankiewicz (coord.)
  4. Martin Testa (coord.)

Publisher: Universidad de Varsovia. Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos ; Museo de Historia del Movimiento Campesino Polaco

ISBN: 978-83-66901-21-6 978-83-66901-24-7 978-83-7901-342-5

Year of publication: 2021

Pages: 163-181

Type: Book chapter

Abstract

The role of languages in the global context is closely related to their teaching. However, there are substantial differences between languages and contexts, as well as between the training that teaching professionals acquire according to different academic traditions. Some of the issues that affect teacher education have been addressed by the field of applied linguistics, but there are still discrepancies between the needs of the profession and the theoretical and methodological perspectives addressed by the discipline. This paper aims (i) to reflect on the challenges of language teacher training in the current global situation, on the one hand, and (ii) to address some theoretical, methodological and ethical implications involved in this formative process, on the other. For this purpose, from a transdisciplinary approach through a critical and reflexive lens we outline a response to the needs and concerns that at this time and the next few years will emerge in language teachers training.

Funding information

Este trabajo se ha realizado gracias al Proyecto FFI2017-83166-C2-1-R, financiado por FEDER/Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Agencia Estatal de Investigación. Asimismo, se ha llevado a cabo en el marco de los grupos de investigación AcqUA (Adquisición y enseñanza de segundas lenguas y lenguas extranjeras de la Universidad de Alicante) y del Grupo de Inve- stigación Reconocido “Lenguas europeas: Enseñanza/aprendizaje, pragmática intercultural e identidad lingüística” de la Universidad de Valladolid.

Funders

Bibliographic References

  • Almeida Filho, José C. P. (1993) Dimensões comunicativas no Ensino de línguas. 8ª ed. Campinas, Pontes.
  • Basarab, Nicolescu (1996) La Transdisciplinariedad: Manifiesto. Mónaco, Ediciones Du Rocher.
  • Bastardas Boada, Albert (2017) “Complexity in language contact: A socio-cognitive framework”. En: Mufwene, Salikoko; Coupé, Christophe; Pellegrino, François (eds.) Complexity in language: Developmental and evolutionary Perspectives. Cambridge, Cambridge University Press: 218-243.
  • Bauman, Zygmunt (2007) Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona, Gedisa.
  • Beckner, Clay, Blythe, Richard, Bybee, Joan, Christiansen, Morten H., Croft, William, Ellis, Nick C., Holland, John, Ke, Jinyun, Larsen‐Freeman, Diane y Schoenemann, Tom (2009) “Language Is a Complex Adaptive System: Position Paper”. Language Learning. 59: 1-26. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00533.x [10/09/2021].
  • Biesta, Gert (2015) “Freeing Teaching from Learning: Opening Up Existential Possibilities, Educational Relationships”. An International Journal. 34(3): 229–243.
  • Borges, Elaine F.V. y Magno e Silva, Walkyria (2019) “The emergence of the additional language teacher/adviser under the complexity paradigm”. DELTA, São Paulo. 35(3). https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350308[10/09/2021].
  • Bunge, Mario (2013 [1959]) La ciencia: Su método y su filosofía. Laetoli, Biblioteca Bunge.
  • Byram, Michael y Hu, Adelhei (2012) Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning, 2ª ed. New York, Routledge.
  • De Costa, Peter (2016) Ethics in Applied Linguistics Research: Language Researcher Narratives. New York, Routledge.
  • Heidegger, Martin (1986) Kant y el problema de la metafísica. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Henrich, Joseph, Heine, Steven J. y Norenzayan, Ara (2010) “The weirdest people in the world”. Behavioral and Brain Sciences. 33 (2–3): 61–83. https://doi.org/10.1017/S0140525X0999152X [10/09/2021].
  • Hiver, Phil y Al-Hoorie, Ali H. (2019) Research Methods for Complexity Theory in Applied Linguistics. Bristol, Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781788925754 [10/09/2021].
  • Innerarity, Daniel (2011) La democracia del conocimiento. Barcelona, Paidós.
  • Instituto Cervantes (2020) El español: una lengua viva. Informe 2020. https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2020.pdf [10/09/2021].
  • Jantsch, Ari Paulo y Bianchetti, Lucídio (org.) (2011) Interdisciplinariedad. Para além da filosofía do sujeito, 9ª edición. Petrópolis, RJ, Editora Vozes.
  • Kubanyiova, Magdalena (2008) “Rethinking Research Ethics in Contemporary Applied Linguistics: The Tension Between Macroethical and Microethical Perspectives in Situated Research”. The Modern Language Journal. 92(4): 503-518.
  • Kubanyiova, Magdalena y Crookes, Graham (2016) “Re-Envisioning the Roles, Tasks, and Contributions of Language Teachers in the Multilingual Era of Language Education Research and Practice”. The Modern Language Journal. 100 (S1): 117-132.
  • La Vanguardia (4 de abril, 2020) “Habermas: Nunca habíamos sabido tanto de nuestra ignorancia”. https://www.lavanguardia.com/cultura/20200404/48295927411/habermasnunca-habiamos-sabido-tanto-de-nuestra-ignorancia.html [15/02/2021].
  • Lahiri, Jhumpa (2019) En otras palabras. Barcelona, Salamandra.
  • Lakatos, Eva M. y Marconi, Marina A. (2003) Fundamentos de metodologia científica. 5ª . edición. São Paulo, Atlas.
  • Malmkjær, Kirsten (2013) The Routledge Linguistics Encyclopedia, 3ª ed. New York, Routledge.
  • Miccoli, Laura (2013) Aproximando Teoria e Prática Para Professores de Língua Estrangeira. Ciudad, Fino Traço Editora.
  • Morin, Edgar (1994) El método III: el conocimiento del conocimiento. Madrid, Cátedra.
  • Morin, Edgar (1999, 2001) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona. Paidós, Santillana. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa[10/09/2021].
  • Muñoz-Basols, Javier, Rodríguez-Lifante, Alberto y CruzMoya, Olga (2017) “Perfil laboral, formativo e investigador del profesional de español como lengua extranjera o segunda (ELE/EL2): datos cuantitativos y cualitativos”. Journal of Spanish Language Teaching. 4: 1-34. 10.1080/23247797.2017.1325115. Organización de Naciones Unidas (17 junio, 2019) Noticias ONU “La población mundial sigue en aumento, aunque sea cada vez más vieja”. https://www.un.org/development/desa/es/news/population/world-population-prospects-2019.html [10/09/2021].
  • Ortega, Lourdes (2005) “For What and for Whom Is Our Research? The Ethical as Transformative Lens in Instructed SLA”. The Modern Language Journal. 89: 427-443.
  • Ortega, Lourdes (2012) “Epistemological diversity and moral end of research in instructed SLA”. Language Teaching Research. 16 (2): 206-226.
  • Paran, Amos (2016) “Language teacher associations: key themes and future directions”. ELT Journal. 70 (2): 127–136. https://doi.org/10.1093/elt/ccw012 [10/09/2021].
  • Rajagopalan, Kanavillil (2012) Por uma lingüística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parabola.
  • Reis, Simone (org.) (2017) História, políticas e ética na área profissional da linguagem. Londrina, Eduel.
  • Rodríguez-Lifante, Alberto (2019) “De la práctica a la teoría en la enseñanza de segundas lenguas. Una mirada crítico-reflexiva de los profesionales de español”. Conferencia en el 4th UCY-LC International Forum of Early Researchers ‘Languages: Culture, Critical thinking and Communication’, University of Cyprus.
  • Sánchez Vázquez, Adolfo (1977) The Philosophy of Praxis. London, Merlin, NJ, Humanities press.
  • Sterling, Scott y Gass, Susan (2017) “Exploring the boundaries of research ethics: Perceptions of ethics and ethical behaviors in applied linguistics research”. System. 70: 52-62.
  • Takaki, Nara H. (2013) “Ética pelo diálogo em meio aos letramentos: perspectivas para pesquisas de formação de alunos e professores de línguas”. Calidoscópio. 11(1): 53-62, https://doi.org/10.4013/cld.2013.111.06.
  • Walsh, Paul (2019) “Precarity”. ELT Journal. 73(4): 459–462. https://doi.org/10.1093/elt/ccz029 [10/09/2021].