El sentido del humor en los menores con trastorno del espectro autista de gradoAproximación a los estilos de humor utilizados en cuentos humorísticos
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 2695-5695
Datum der Publikation: 2024
Titel der Ausgabe: Dimensiones de la Lingüística Aplicada
Ausgabe: 5
Nummer: 1
Seiten: 135-160
Art: Artikel
Andere Publikationen in: SABIR: International Bulletin Of Applied Linguistics
Zusammenfassung
In this research, we aim to analyze the creation of humor in children with autism spectrum disorder (ASD) grade 1. Specifically, we will investigate the use of humor styles (Martin, Puhlik-Doris, Larsen, Gray and Wir, 2003) in 12-year-old informants with ASD. To this end, we propose a production activity for participants with typical and atypical development: writing a humorous tale. Thus, the stories would allow us to appreciate whether the tendencies of neurodivergents are similar or not to those of their neurotypical peers.
Bibliographische Referenzen
- AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Madrid: Médica Panamericana.
- BARON-COHEN, S., LESLIE E. Y FRITH, U (1985): “Does the autistic child have a “theory of mind”?”. Cognition, 21, 37-46.
- BARON-COHEN, S. “Theory of mind and autism: A fifteen year review” en Baron-Cohen, S., Tager-Flusberg, H. y D. J. Cohen (eds.). Understanding other minds: Perspectives from developmental cognitive neuroscience, 3-20. Oxford, UK: Oxford University Press.
- BARON-COHEN, S. Autismo y síndrome de Asperger. Madrid: Alianza, 2008,
- S. Chaparro. Gibson, J. M. An introduction to the psychology of humor, London and NewYork: Routledge.
- MARTIN, ROD A., PUHLIK-DORIS, P., LARSEN, G., GRAY, J. Y K. WIR (2003). “Individual differences in uses of humor and their relation to psychological well-being: Development of the Humor Styles Questionnaire”. Journal of Research in Personality, 37,48-75.
- MARTIN, ROD A. The psychology of humor. An integrative approach, Burlington, MA: Elsevier Academic Press.
- MURILLO SANZ, E. “Actualización conceptual del espectro del autismo” en Martínez Martín, M.A. y J.L. Cuesta Gómez (coord.). Todo sobre el autismo: los trastornos del espectro autista (TEA). Guía completa basada en la ciencia y en la experiencia, 23-64. Tarragona: Altamira.
- OJEA RÚA, M. Y DIÉGUEZ GARCÍA, N. (2015). “Análisis de las variables cognoscitivas sobre la competencia de integración semántica de los contenidos en estudiantes con trastorno del espectro autista de nivel 1”. Revista Maremagnum, 19, 147-162.
- OZONOFF, S., PENNINGTON, B. F. Y ROGERS, S. J. (1991). “Executive function deficits in High-functioning autistic individuals: relationship to theory of mind”. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 32, (7), 1081-1105.
- PALOMO SELDAS, R. Autismo: teorías explicativas actuales, Madrid: Alianza Editorial.
- PIAGET, J. Y INHELDER, B. Psicología del niño. Madrid: Alianza, 2008
- RUIZ GURILLO, L. La lingüística del humor en español, Madrid: Arco Libros.
- RUIZ GURILLO, L. (2015). “¡Marte es divertido! Sobre humor, apreciación y emociones en niños”. Pragmalingüística, 23, 171-190.
- TAGER-FLUSBERG, H. “What Neurodevelopmental Disorders Can Reveal about Cognitive Architecture. The Example of Theory of Mind” en Carruthers, P., Laurence, S. y S. P. Stich (eds.). The Innate Mind: Structure and Contents, 272-288: Estados Unidos: Oxford University Press.
- TIMOFEEVA-TIMOFEEV, L. Y L. RUIZ-GURILLO. (2021). “Marcas e indicadores humorísticos en las narraciones escritas de niños y niñas de 8, 10 y 12 años en español. Propuesta tipológica. Spanish in Context, 18:1, 83-112.
- ZAPATA-TÉLLEZ, J., ORTEGA-ORTIZ, H., BECERRA-PALARS, C. Y M. FLORES-RAMOS. (2021). “Teoría de la mente: una aproximación teórica”. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 15, (1), 171-185.