Dificultades del profesorado en el cumplimiento de adaptaciones curriculares para la inclusiónperspectivas de género, edad y experiencia docente

  1. Suriá Martínez, Raquel 1
  2. Villegas Castrillo, Esther 1
  1. 1 Universidad de Alicante, Dpto. Comunicación y Psicología Social
Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2024

Titel der Ausgabe: Viviendo la edad en positivo. El envejecimiento como riqueza del ser humano

Ausgabe: 2

Nummer: 1

Seiten: 211-218

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2024.N1.V2.2688 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

This article analyzes the difficulties faced by university faculty in meeting curriculum adaptations, considering variables such as gender, age, and years of experience. The research is based on a study that examined teachers’ perceptions and attitudes towards serving students with disabilities in the university setting. Significant differences were found in the mean scores of the factors of the scale used, according to the gender, age, and work experience of the faculty. Specifically, it was observed that women encounter more difficulties in fulfilling curriculum adaptations compared to men. Furthermore, teachers with less experience and younger faculty members show greater difficulties in this aspect. These results highlight the importance of considering these variables when designing support and training strategies for university faculty to improve the inclusion and support for students with disabilities in the academic environment.

Bibliographische Referenzen

  • Carballo, R., Molina, V. M., Cortes-Vega, M. D., & Cabeza-Ruiz, R. (2023). Students with disabilities at university: benefits and challenges from the best faculty members’ experiences. European Journal of Special Needs Education, 38(1), 110-125. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2033196
  • Cardozo, A. (2017). La presencia de estrés en el profesorado según sexo y contexto laboral. Revista de Investigación Psicológica, 118, 43-57.
  • Castillo Armijo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: tensiones y perspectivas de cambio. Revista de estudios y experiencias en educación, 2011, 359-375. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043castillo19
  • Chiner, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas en el aula [Tesis de doctorado]. Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/19467
  • Dengra, R., Duran, R., & Verdugo, M. A. (1991). Estudio de las variables que afectan a las actitudes de los maestros hacia la integracion escolar de ninos con necesidades especiales. Anuario Español e Iberoamericano de Investigación en Educación Especial, 4, 47-88. https://doi.org/10.5209/rev_ANIE.1991.v7.37050
  • Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., & Fernández-Cerero, J. (2022). Access and participation of students with disabilities: The challenge for higher education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 11918. https://doi.org/10.3390/ijerph191911918)
  • Fuentes, A. R. y Cara, M. J. C. (2020). Análisis actitudinal de las nuevas generaciones docentes hacia la inclusión educativa. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1). https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.16196
  • Galovi , D., Broj in, B., & Glumbi , N. (2015). The attitudes of teachers toward inclusive education in Vojvodina. International Journal of Inclusive Education, 18(12), 1262-1282. https://doi.org/10.1080/13603116.2014.886307.
  • García, P. S., & Castelao, S. R. (2023). Evaluación de la actitud del profesorado especialista hacia la inclusión educativa. Revista Española de Discapacidad, 11(1), 97-114. doi.org/10.5569/2340-5104.11.1.97
  • Gelmez-Burakgazi, S. (2020). Curriculum adaptation and fidelity: A qualitative study on elementary teachers’ classroom practices. Issues in Educational Research, 30(3), 920-942. doi.org/10.33902/JER.2020531935
  • Huaman-Romani, Y. L., Vasquez-Alburqueque, I. L., Carrasco-Choque, F., Carrillo-De la Cruz, L. K., & Gavilan, J. C. O. (2023). Factors of educational inclusion to improve learning: Teachers’ perspectives. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 6(2), 258-265. DOI: https://doi.org/10.24331/ijirss.2023.62023
  • León Rubio, J. M. y Avargues Navarro, M. L. (2007). Evaluación del estrés laboral del personal universitario. Revista MAPFRE Medicina, 18(4), 323-332.
  • Papadakaki, M., Maraki, A., Bitsakos, N., & Chliaoutakis, J. (2022). Perceived knowledge and attitudes of faculty members towards inclusive education for students with disabilities: Evidence from a Greek university. International journal of environmental research and public health, 19(4), 2151-2169. https://doi.org/10.3390/ijerph19042151
  • Pérez-Esteban, M. D., Carrión-Martínez, J. J., & Ortiz Jiménez, L. (2023). Systematic review on new challenges of university education today: Innovation in the educational response and teaching perspective on students with disabilities. Social Sciences, 12(4), 245-258. https://doi.org/10.3390/socsci12040245
  • Pérez-Gutiérrez, R., Casado-Muñoz, R., & Rodríguez-Conde, M. J. (2021). Evolución del profesorado de apoyo hacia la educación inclusiva: una perspectiva legislativa autonómica en España. Revista Complutense de Educación, 32(2), 285-294. https://doi.org/10.5209/rced.68357
  • Rodríguez Fuentes, A., Gallego Ortega, J. L., Navarro Rincón, A., & Caurcel Cara, M. J. (2021). Perspectivas actitudinales de docentes en ejercicio y en formación hacia la educación inclusiva. Psicoperspectivas, 20(1), 18-30. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-1892
  • Rubio, J. A., Sánchez, P. A., & García, S. A. (2021). El profesorado de apoyo y las barreras que interfieren en la creación de apoyos educativos inclusivos. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 24(3), 25-36. https://doi.org/10.6018/reifop.486901
  • Valle-Flórez, R. E., de Caso Fuertes, A. M., Baelo, R., & García-Martín, S. (2021). Faculty of education professors’ perception about the inclusion of university students with disabilities. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11667. https://doi.org/10.3390/ijerph182111667
  • Vega-Caro, L., & Vico-Bosch, A. (Eds.). (2022). Investigaciones teóricas y experiencias prácticas para la equidad en educación. Dykinson.
  • Verger, S., Negre, F., Rosselló, M. R., & Paz-Lourido, B. (2020). Inclusion and equity in educational services for children with rare diseases: Challenges and opportunities. Children and Youth Services Review, 119, 105518. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105518