La gamificación como posible herramienta para la mejora de la motivación

  1. Navalón Almedros, Alfonso 1
  2. Baena-Morales, Salvador 1
  3. García-Martínez, Salvador 1
  4. Rodríguez-Ramírez, Marta 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Transformar

ISSN: 2735-6302

Year of publication: 2022

Issue Title: Revista Transformar junio 2022

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 5-16

Type: Article

More publications in: Transformar

Abstract

There is great interest in knowing how students learn through Physical Education (PE), motivation, and observing their learning processes. It is interesting to compare traditional teaching styles with innovative ones and analyze the differences that may exist in terms of the students' predisposition to participate more actively in tasks oriented in different ways. This study analyzes which teaching style is most appropriate for the motivation of students at the time of promoting participation in physical education. In this study, two groups participate, one with an innovative and participatory teaching style and the other through a traditional teaching style. Six sessions will be held with a sample of 142 students from the third year of compulsory secondary education to the first year of high school, who will carry out the pre-post questionnaire (CETD) that will show the results of both groups. After analyzing the data, the results obtained do not show significant differences in terms of the groups and the three variables of the questionnaire, although they do show a slight positive trend. The difficulty of obtaining significant differences is due to the short extension of the research time.

Bibliographic References

  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J. A., & Martínez-Molina, M. (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 46-49. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34523
  • Black, A. E., & Deci, E. L. (2000). The effects of instructors' autonomy support and students' autonomous motivation on learning organic chemistry: A self‐determination theory perspective. Science education, 84(6), 740-756. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6<740::AID-SCE4>3.0.CO;2-3
  • Fernández-Río, J., & Flores, G. (2019). Fundamentación teórica de la Gamificación (pp. 9–18). En J. Fernández-Río (coord.) Gamificando la Educación Física. De la teoría a la práctica en Educación Primaria y Secundaria. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • González, L. E. Q., Jiménez, F. J., & Moreira, M. A. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 343-348. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.65514
  • Kapp, K. M. (2012). The Gamification of learning and Instruction. San Francisco, CA: John Wiley.
  • Moral Pérez, M. E. D., Pablos Pons, J. D., Villalustre Martínez, L., Neira Piñeiro, M. D. R., Valverde Berrocoso, J., Alonso Cano, C., ... & Peirats Chacón, J. (2015). Más allá de la escuela 2.0. Cuadernos de pedagogía.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., Martínez, C., Alonso, N., & López, M. (2008). Propiedades psicométricas de la Physical Activity Enjoyment Scale (PACES) en el contexto español. Estudios de Psicología, 29(2), 173-180.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., Martínez, C., Alonso, N., & López, M. (2008). Propiedades psicométricas de la Physical Activity Enjoyment Scale (PACES) en el contexto español. Estudios de Psicología, 29(2), 173-180. https://doi.org/10.1174/021093908784485093
  • Ntoumanis, N. (2001). A self‐determination approach to the understanding of motivation in physical education. British journal of educational psychology, 71(2), 225-242. https://doi.org/10.1348/000709901158497
  • Pérez-López, I., & Rivera-García, E. (2017). Formar docentes, formar personas: análisis de los aprendizajes logrados por estudiantes universitarios desde una experiencia de gamificación. Signo y Pensamiento, 36(70), 112-129. doi:10.11144/Javeriana.syp36-70.fdfp
  • Pintor, P. (2017). Gamificando con Kahoot en evaluación formativa. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 112-117. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.709
  • Travería, G. T. (2008). El nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria. Educación xx1, 11, 183-209. https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.314
  • Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self‐determination theory in school physical education. British journal of educational psychology, 75(3), 411-433. https://doi.org/10.1348/000709904X22359
  • Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the win: how game thinking can revolutionize your busi-ness. Wharton Digital Press.