La ideación de la forma en el espacioEstrategias de conformación espacial en escultura y arquitectura

  1. Carlos L. Marcos 1
  2. Jorge Domingo-Gresa 1
  3. Roberta Spallone 2
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Polytechnic University of Turin
    info

    Polytechnic University of Turin

    Turín, Italia

    ROR https://ror.org/00bgk9508

Zeitschrift:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Datum der Publikation: 2024

Ausgabe: 36

Nummer: 2

Seiten: 415-432

Art: Artikel

DOI: 10.5209/ARIS.91696 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Arte, individuo y sociedad

Zusammenfassung

Since the foundation of the Accademia del Disegno, drawing has been a sibling of the so-called fine arts. It was the instrument of intellectual control of the creative work shared by the three disciplines: painting, sculpture and architecture. Painting can only recreate the illusion of depth, but sculpture and architecture directly unfold in space. This research analyses the similarities and divergences in the strategies to shape geometry in space in both disciplines, within a historical perspective. The analysis is limited to non-figurative sculpture in order to pose an adequate comparative analysis with architecture, being as it is, a non-representational discipline. This study yields evidence to affirm that there are three primary strategies of spatial configuration considering the ideation of form: addition, subtraction and limitation or confinement. The aim is to contribute to establish a taxonomy common to architecture and sculpture in relation to the configuration of form in space and the conceptual actions that engender it, on the one hand, and the dialectic nature of the relation established between matter, limit and space, on the other, paying special attention to the topological relations of compactness and connectivity.

Bibliographische Referenzen

  • Aires Mateus, M. (2006). “Hablar de proyectos es hablar de dibujos”. Debates. XI Congreso Internacional EGA. Sevilla, pp. 141-153.
  • Alberti, L. B. (1966). L’Architettura. Il Polifilo.
  • Algarín Comino, M. (2006). Arquitecturas excavadas. El proyecto frente a la construcción de espacio. Fundación Caja de Arquitectos.
  • Aristóteles. (1995). Física, L IV, VII. Gredos.
  • Barañano Latamendia, K. (1983). El concepto de espacio en la filosofía y la plástica del siglo XX. Revista de Ciencias, 1, pp. 137-225.
  • Carazo Lefort, E. y Galván Desvaux, N. (2014). Aprendiendo con maquetas. Pequeñas maquetas para el análisis de arquitectura, Revista EGA, 19 (24), pp. 62-71; DOI: 10.4995/ega.2014.1828.
  • Castiglione, B. (1978). Lettera a leone X. En A. Bruschi, C. Maltese, M. Tafuri, R. Bonelli, Scritti rinascimentali di architettura, (pp. 459-484). Il Polifilo.
  • Castro, J.G. (2022). Turning Things Inside Out: A Conversation with Mel Kendrick. Sculpture Vol. 41, Issue 1, pp. 22-33.
  • Chillida, E. (1979). Cuaderno de notas En A.A.V.V., Chillida, (pp. 20-23). Maeght éditeur.
  • Ching. F. D. (1979). Architecture: Form, Space and order. Van Nostrand Reinhold.
  • Chueca Goitia, F. (1986). Historia de la arquitectura occidental. I. de Grecia al islam. Editorial Dossat.
  • Cortés, J.A. (2003). Modernidad y arquitectura: una idea alternativa de modernidad en el arte moderno. Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, Universidad de Valladolid
  • Demicheli, T.H. (11 de agosto de 1995). Eduardo Chillida: La materia es un espacio lento, ABC, 45.
  • Frampton, K. (1999). Estudios sobre cultura tectónica. Akal.
  • Franco Taboada, J. A. (2017). La búsqueda de la tridimensionalidad en la práctica profesional. Del patesi de Gudea a la Elbphilarmonic de Hamburg. En Territori e frontiere della Rappresentazione (pp. 1551-1558). Actas Congreso UID. Roma: Gangemi
  • Gentil, J. M. (2011). Sobre la supuesta perspectiva antigua (y algunas consecuencias modernas). Ed. Universidad de Sevilla.
  • Goldstein, C. (1975). Vasari and the Florentine Accademia del Disegno. Zeitschrift für Kunstgeschichte, 38, Bd. H-2, pp. 145-152.
  • Heidegger, M. (2009). El arte y el espacio. Herder Editorial.
  • Krieger, P. (2006). El herrero Eduardo Chillida (1924-2002). Red Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas.
  • Lao-Tse. (2006). El libro del Tao. RBA.
  • Llamazares-Blanco, P., Ramos-Jular, J. y Zaparaín-Hernández, F. (2020). La construcción del espacio existencial de Heidegger. Vacío activo en Oteiza y espacio receptivo en Judd. Estoa, 9(17), 17-29; DOI: 10.18537/est. v009.n017.a02
  • Laugier, M.A. (1994). Essai sur la architecture. En J.M. Montaner, J. Oliveras (ed). Textos de arquitectura de la modernidad (pp. 21-22). Nerea.
  • Lavoisier, A. (1789). Traité élémentaire de Chimie. Cuchet.
  • Le Corbusier. (1978). Hacia una arquitectura. Poseidón.
  • Marcos, C. L. (2009a). Espacio Material. La arquitectura como extensión topológica, [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid], Vol. I]. https://oa.upm.es/52320/.
  • Marcos, C. L. (2009b). Materia y espacio. Metafísica en la obra de Aires Mateus y de Chillida, Revista EGA, 14, 2009, pp. 192-201.
  • Milizia, F. (1992). El arte de ver en las bellas artes del diseño. C.O. A.T. M.
  • Norberg Shulz, Ch. (1998). Intenciones en arquitectura. Gustavo Gili.
  • Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel. Gustavo Gili.
  • Retch, R. (1995). Le dessin d’achitecture. Société Nouvelle.
  • Scolari, M. (1988). L’idea di modelo, Eidos The Canadian Graduate Journal of Philosophy 2, pp. 16-39.
  • Semper, G. (2014). Style in the Technical and Tectonic Art; or, Practical aesthetics. Getty Publications.
  • Serlio, S. (1544). Il Terzo libro di Sebastiano Serlio. F. Marcolino da Forli.
  • Tarabukin, N. (1972). Le Dernier tableau. Editions Champ Libre.
  • Vasari, G. (1878-85). Le vite de’più eccellenti pittori, scultori ed architetti (1568). Milanesi.
  • Vitruvio, M. (2006). Los diez libros de la arquitectura. Alianza editorial.
  • Von Hildebrand, A. (1988). El problema de la forma en la obra de arte. Visor.
  • Wick, R. (1986). Pedagogía de la Bauhaus. Alianza editorial.
  • Wittkower, R. (1983). La escultura: procesos y principios. Alianza editorial.
  • Zevi, B. (1991). Saber ver la arquitectura. Poseidón.