Percepción y gestión de los conflictos en estudiantes universitarios españoles y portugueses
- Munuera Gómez, Pilar 1
- Martínez-López, José Ángel 2
- Molina-Cano, Jerónimo 2
- Costa e Silva, Ana Maria 3
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Murcia
info
-
3
Universidade do Minho
info
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Année de publication: 2024
Volumen: 42
Número: 2
Type: Article
D'autres publications dans: Revista de investigación educativa, RIE
Résumé
This research is the result of the Eramus +LIMEdiat research project, in which one of the lines of study has had the objective of finding out the perception that university students in both countries have of conflict management and the ways in which they handle such conflict. From a methodological point of view, a quantitative cross-sectional research study was carried out with a simple random sample of 247 university students. The main results obtained from this study conclude, on the one hand, that conflict is positively valued among university students; and on the other hand, that the origin of conflicts is usually derived from communication problems (16.8%), lack of respect (9.7%) and non-compliance with rules (8%). The results obtained on the perceptions of university students highlight the importance of making university managers aware of the need to train their students in positive conflict management and the promotion of education to achieve a culture of peace in universities in relation to the goals established in the Sustainable Development Goals of the United Nations Organization for 2030. In this sense, the use of mediation on university coexistence contemplated in Law 3/2022, 24 February, emerges as an opportunity to improve interpersonal relations and manage conflicts both inside and outside the classroom. Among the limitations of the study is the size and homogeneity of the sample.
Références bibliographiques
- Albornoz, M. (2007). Los problemas de la ciencia y el poder. Revista Iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 3(8), 47-65.
- Alcover, C. (2009). Ombudsing in Higher Education: A Contingent Model for Mediation in University Dispute Resolution Processes. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 275-287. https://doi:10.1017/S1138741600001682
- Aranda, M. A. (2023). La mediación en contextos universitarios como herramienta de innovación educativa: formar en la autocomposición. En, A. I. Blanco (coord.), Nuevas metodologías de enseñanza aprendizaje en mediación y gestión de conflictos (pp. 15-22). Tirant Lo Blanch.
- Avruch, K., y Nan, S.A. (2013). Practicing Conflict Resolution from the Academy. Negotiation Journal, 29, 205-212. https://doi.org/10.1111/nejo.12018
- Barba, A. M. (2023). Mediación, acoso y universidad. En, M. Acale, D. Boza y M. Alberto (2023), Prevención del acoso generado en y por la universidad: aspectos criminológicos y penales (pp. 259-276). Bomarzo.
- Barón, E. A. C., Gutiérrez, M. A. G., Sierra, M. S., y Calderón, E. R. Á. (2022). Análisis bibliométrico de la producción científica internacional sobre educación para la paz y ciudadanía: años 2000-2020. International Journal of Sociology of Education, 11(1), 72-95.
- Barsky, A. E. (2002). Structural sources of conflict in a university context. Conflict Resolution Quarterly, 20(2), 161-176. https://doi:10.1002/crq.18.
- Baruch, R. A., y Folger, J. P. (1996). La promesa de la mediación. Granica.
- Belando, B. (2023). Reflexiones al hilo de la nueva Ley de Convivencia Universitaria. En Avances para una Justicia Sostenible. Ponencias y comunicaciones de la Jornada sobre “métodos alternativos de resolución de controversias y cultura de la paz” (pp. 193-212). Aranzadi.
- Beraza, J. M., y Rodríguez, A. (2007). La evolución de la misión de la universidad. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 14, 25-56.
- Bianchi, D., Morelli, M., Baiocco, R., Cattelino, E., y Chirumbolo, A. (2021). Patterns of love and sexting in teen dating relationships: The moderating role of conflicts. New Directions for Child and Adolescent Development, 178, 133-155. https://doi.org/10.1002/cad.20427
- Bickmore, K. (2015). Student Conflict Resolution, Power “Sharing” in Schools, and Citizenship Education. Curriculum Inquiry, 31(2), 137-162. https://doi.org/10.1111/0362-6784.00189
- Comisión Europea (2021). Informe de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre la aplicación de la Estrategia de la UE para la Juventud (2019-2027). Registro de documentos de la Comisión Europea. https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=COM(2021)636&lang=es.
- Costa e Silva, A. M., Caetano, A. P., Freire, I., Moreira, M. A., Freire, T., y Ferreira, A. S. (2018). Novos actores no trabalho em educação: os mediadores socioeducativos. Revista Portuguesa De Educação, 23(2), 119-151. https://doi.org/10.21814/rpe.13989
- del Campo Soribas, J., Vilà Baños, R., Martí Barberan, J., y Vinuesa Casas, M. R. (2006). La mediación con jóvenes inmigrantes en el ámbito de la justicia penal juvenil: un enfoque educativo. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 35–49.
- Dorado-Barbé, A., Hernández-Martín, G., y Lorente-Moreno, J. (2015). La gestión del conflicto en la intervención social. Prisma Social, 14, 443-469.
- Dorado, A., Hernández, G., y Lorente, J. C. (2015a). Estudio sobre la gestión constructiva del conflicto en el alumnado de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid. Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 245-256. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2015.v28.n2.49269
- Duckworth, C., Albano, T., Munroe, D., y Garver, M. (2019). “Students can change a school”: Understanding the role of youth leadership in building a school culture of peace. Conflict Resolution Quarterly, 36, 235-249. https://doi.org/10.1002/crq.21245
- Evans, D., Butterworth, R., y Urquhart-Law, G. (2019). Understanding associations between perceptions of student behaviour, conflict representations in the teacher-student relationship and teachers’ emotional experiences. Teaching and Teacher Education, 82, 55-68. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.03.008.
- Fitzgerald, H. E., Bruns, K., Sonka, S. T., Furco, A., y Swanson, L. (2016). The centrality of engagement in higher education. Journal of Higher Education outreach and engagement, 20(1), 223-244. https://doi.org/10.4324/9781003443353-12a
- García-Villaluenga, L. (2009). Mediation in university communities: the experience of the universidad complutense. Conflictology, 1, 63-69. http://hdl.handle.net/10609/3030
- Gavaldón, E., y Ambrosy, I. L. (2023). Educación para el bien común, o la educación como bien común. Revista latinoamericana de estudios educativos, 53(1), 7-13.
- Gibson, J. (1995). “Can’t We Settle This?” Student Conflicts in Higher Education and Options for Resolution. New Directions for Higher Education, 92(winter), 27-34. https://doi.org/10.1002/he.36919959206
- Grau, S., González, C., y Álvarez, J. D. (2016). La mediación universitaria: un recurso de orientación. Experiencia en la universidad de Alicante. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 365-374. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.197
- Gurr, T. R., Marshall, M. G., y Khosla, D. (2000). Peace and Conflict 2001. University of Maryland Press.
- Hernández, J., y Pérez, J. A. (eds.) (2018). La Universidad Española en Cifras. CRUE.
- Kern, M. A., y Smutko, L. S. (2021). Collaborative governance: The role of university centers, institutes, and programs. Conflict Resolution Quarterly, 39(1) 1-22. https://doi.org/10.1002/crq.21314
- Kriesberg, L., y Neu, J. (2018). Conflict Analysis and Resolution as a Field: Core Concepts and Issues. Oxford Research Encyclopedia of International Studies.
- LaBelle, B. (2023). Positive Outcomes of a Social-Emotional Learning Program to Promote Student Resiliency and Address Mental Health. Contemporary School Psychology, 27, 1-7. https://doi.org/10.1007/s40688-019-00263-y
- Lacuesta-Vizcaino, D., y Traver-Martí, J. A. (2018). Yo, Contigo. El Programa de Mediación entre Iguales, desde la Perspectiva de un Ejemplo de Vida. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 53-71. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.004
- Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario. BOE número 70, de 23 de marzo de 2023, pp. 1-73
- Ley 3/2022, de 24 de febrero de convivencia universitaria. BOE, núm. 48, de 25 de febrero 2022, pp. 22379 a 22396
- Manca, S., y Ranieri, M. (2017). Implications of social network sites for teaching and learning. Where we are and where we want to go. Education and Information Technologies, 22, 605-622. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9429-x
- Martínez-López, J. Á., Molina, J., Munuera, P., y Costa e Silva, A.M. (2022). Analysis of the Perception of Conflict and Its Positive Resolution in University Students. Social Sciences, 11(11), 529. https://doi.org/10.3390/socsci11110529
- Martínez-Martín, R., y Lozano-Martín, A. M. (2021). Sustainability and Conflict Management in the University Environment. Analysis of Students of the Degrees in Labour Relations and Human Resources, and Social Work at the University of Granada (Spain). Sustainability, 13(23), 13431. https://doi.org/10.3390/su132313431
- Miklas, E. J., y Kleiner, B. H. (2003). New developments concerning academic grievances. Management Research News, 26(2/3/4), 141–147. htttps://doi/10.1108/01409170310783862
- Munuera, P., y Armadans, I. (2023). La mediación sanitaria una vía alternativa en la solución de conflictos en el ejercicio de la medicina en unos tiempos convulsos: una puesta al día. Medicina Clínica, 161(1), 29-34. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2023.07.026
- Munuera, P., Molina, J., Martínez-López, J. A., y Costa e Silva, A.M. (2023). Intra-University Mediation on the Road to the Sustainable Development Goals: A Systematic Review. European Journal of Contemporary Education, 12(1), 92-14
- Munuera, P., Valdebenito, C., Alemán, C., y Molina, J. (2023). Neutrality in Spain and Chile from the perspective of mediators: A literature review. Conflict Resolution Quarterly, 1–15. https://doi.org/10.1002/crq.21398
- Navarro, I., Royo, J. M. Urgell, J., Urrutia, P., Villellas, A., y Villellas, M. (2021). Alerta 2023! Informe sobre conflictos, derechos humanos y construcción de paz. Barcelona: Icaria. https://escolapau.uab.cat/img/programas/alerta/alerta/23/alerta23.pdf
- ONU (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E.
- Peris, M., Barrera, U., Schoeps, K., y Montoya, I. (2020). Psychological risk factors that predict social networking and internet addiction in adolescents. International Journal of Environmental. Research. Public Health, 17(4598), 1-20. https://doi:10.3390/ijerph17124598
- Pulido, C. F., Pineda, Á. G., Bedoya, G. E. E., y Tandioy, T. M. (2019). Sobrevivir al conflicto: entre el miedo y la comprensión. Estudiantes de Salud Pública y Enfermería. Revista de Paz y Conflictos, 12(2), 267-281. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v12i2.11350
- Redorta, J. (2021). Cómo abordar los conflictos estructurales: Herramientas útiles para problemas complejos. Editorial Almuzara.
- Rommel, A. y Bailey M. (2016). Conflict Resolution and Mediation Programs in Higher Education: Institutional Need, Benchmarking, Development, and Evaluation. Advance RIT Conflict Resolution and Mediation Benchmarking, 1209115, 1-16.
- Rondón-García, L. M., Martín-Cristauro, V., Martínez-Morán, J., Fito-Orube, N., Domínguez-Bueno, V., Estrada-Moreno, I., Troyano-Ramos, L., Trujillo-Fernández, T. Díaz-Zambrano, M., De la Torre-Delgado, A., Gil-Díaz. J., Fernández-Manga, C. y Enríquez-Merino, J. (2017). Conflictos sociales y mediación universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/12955/ARTÍCULOSWORKSHOP.pdf?sequence=3&isAllowed=y
- Rojas, G., y Alemany, I. (2016). La percepción del conflicto en alumnos universitarios. La importancia de la formación inicial. Culture and Education, Cultura y Educación, 28(2), 269-300. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1158449
- Rosales, M., y García, L. (2019). La mediación intrauniversitaria reflexiones y propuestas. En I. Lujan (Ed.). Conflictos y mediación en contextos plurales de convivencia (pp. 175-200). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
- Ruiz-Palomino, E., Ballester-Arnal, R., Giménez-García, C., y Gil-Llario, M.D. (2021). El amor adolescente: ¿Los adolescentes de los primeros en españoles creen en el amor romántico? Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 8, (2), 51-55. https://doi.org/10.21134/rpcna.2021.08.2.7
- Torrego, J. C. (2004). Resolución de conflictos desde la acción tutorial. Comunidad de Madrid.
- Turan, Z., Durdu, L., y Goktas, Y. (2020). Ser o no ser amigos de los profesores en redes sociales: Las perspectivas de los estudiantes universitarios. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 63, 87-96. https://doi.org/10.3916/C63-2020-08
- UNESCO (1980). Resolución A/35-35, la propuesta de establecimiento de una Universidad para la Paz en Costa Rica. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000041648_spa?posInSet=22&queryId=d3edbc8b-0595-4866-b2da-066e273900c5
- Viana, M.I. (2011). La mediación en el ámbito educativo en España. Estudio comparado entre Comunidades Autónomas. Universidad de Valencia.
- Watson, N. T., Rogers, K. S., Watson, K. L., y Liau-Hing Yep, C. (2019). Integrating social justice-based conflict resolution into higher education settings: Faculty, staff, and student professional development through mediation training. Conflict Resolution Quarterly, 36, 251– 262. https://doi.org/10.1002/crq.21233
- Yarn, D. (2014). Designing a Conflict Management System for Higher Education: A Case Study for Design in Integrative Organizations. Conflict Resolution Quarterly, 32, 83-105. https://doi.org/10.1002/crq.21102
- Zárate-Rueda, R., Murallas-Sánchez, D., y Ortega-Zambrano, C. (2021). Inclusive education and labour market insertion from a capabilities approach: a phenomenological and functional diversity perspective. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 265–282. https://doi.org/10.6018/rie.427881