Competencias Profesionales en estudiantes universitarios de Educación FísicaDesarrollo, Evaluación y Transferencia
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Año de publicación: 2024
Número: 55
Páginas: 603-612
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Resumen
Universities should offer students academic programmes focused on the demands of the workplace for the acquisition of professional competences. The aim of this study was to find out and compare the perception of the degree of development and importance given to professional competences in the field of Physical Education (PE) of 176 Spanish university students according to their degree and previous and current work experience. An ad hoc questionnaire was used, consisting of 15 questions on work experience, knowledge of competences, importance and degree of development. Descriptive statistics were used for data analysis and for the comparison of variables, one-way ANOVA, post hoc Sheffe, and Student's t-test were used for analysis of variance or factor analysis. The main results indicated that the competences of problem solving, social skills and teamwork were the most important for the students, with teamwork being the most developed. The professional competences were perceived as satisfactory by the prospective teachers and PE teachers, with a significant imbalance between perceived importance and development in all the competences analysed, with the exception of teamwork in which they agreed as the most important and the most developed, with work in international contexts being the least valued. These results could provide information that would make it possible to bring the academic world and the professional world closer together in the field of the degrees analysed, in order to improve the employability of future graduates in the PE sector.
Referencias bibliográficas
- Agencia nacional de evaluación de la calidad y acreditación (2005). Libro blanco título de grado en ciencias de la actividad física y del deporte.
- Álvarez-Arregui, E., Iglesias-García, M. T., & García-Rodríguez, M. S. (2008). Desarrollo de competencias en el Prácticum de Magisterio. Aula Abierta, 36(1-2), 65-78. http://hdl.handle.net/10651/26925
- Amor, M. I. & Serrano, R. (2018). Análisis y evaluación de las competencias genéricas en la formación inicial del profesorado. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 44(2), 9-19. http://dx.doi.org/10.4067/S071807052018000200009
- Anderson, L., Londoño, D., & Martínez, G. (2022). Desarrollo de competencias en el ámbito educativo: Definiciones conceptuales y operacionales. Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu, 9(1), 20-30. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2022v9n1.002
- Arellano, M. A., Soto, M. F, Bravo, P. & Yáñez, J. P. (2020). Repensar la formación profesional en la hospitalidad desde las habilidades blandas y la ética. I Simposio Latinoamericano en Gestión de Emprendimientos Turísticos (2020), Escuela de Administración Hotelera y Gastronómica, Universidad de Valparaíso, Chile.
- Bassachs, M., Cañabate, C., Serra, T., & Colomer, J. (2020). Interdisciplinary cooperative educational approaches to foster knowledge and competences for sustainable development. Sustainability, 12(20), 2-17. https://doi.org/10.3390/su12208624
- Bernate, J., Fonseca, I., Guataquira, A., & Perilla, A. (2021). Competencias digitales en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (41), 309-318. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.85852
- Bozu, Z., & Aránega, S. (2017) La formación inicial de maestros y maestras a debate: ¿Qué nos dicen sus protagonistas? Profesorado, Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 21(1), 143-163. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10356
- Cañabate, D., Gras, M. E., Serra, T., & Colomer, J. (2021). Cooperative approaches and academic motivation towards enhancing pre-service teachers’ achievement, Education Sciences, 11(11), 2-15. https://doi.org/10.3390/educsci11110705
- Cañabate, D., Serra, T., Bubn, S. R., & Colomer, J. (2019). Pre-service students’ reflections on cooperative learning: instructional approaches and identity construction. Sustainability, 11(21), 2-18. https://doi.org/10.3390/su11215970
- Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812
- Colomer, J., Cañabate, D., Stanikunien, B., & Bubnys, R. (2021) Formulating modes of cooperative leaning for education for sustainable development. Sustainability, 13(6), 1-10. https://doi.org/10.3390/su13063465
- Comisión Europea (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes
- Del Valle, S., De la Vega, R., & Rodríguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 507-526. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007
- DeSeCo (2000). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations, background paper, OCDE.
- Díaz-Carrera, C. (2010). El líder como generador de sentido. Revista Internacional de Pensamiento Político, 5, 239-248. https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.1854
- Franco-Sola, M., & Figueras, S. (2020). Aprendizaje-servicio en educación física: un modelo de implementación en educación superior. RICCAFD: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(1), 114-123. http://dx.doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8307
- González-Serrano, M. H., Crespo, J., & Pérez, C. (2017). Influencia de la experiencia laboral y del entorno social próximo en las intenciones de emprender de los estudiantes de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Journal of Sports Economics & Management, 1(7), 14-29. http://hdl.handle.net/20.500.12466/1602
- González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto. https://doi.org/10.15581/004.5.26536
- Griffin, D. K. (2010). A survey of Bahamian and Jamaican teachers' level of motivation and job satisfaction. Journal of Invitational Theory and Practice, 16, 57-77. https://doi.org/10.26522/jitp.v16i.3784
- Guillén, F., & Perrino, M. (2020). Análisis univariante de la competencia digital en educación física: Un estudio empírico. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 326-332. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72052
- Hernández, J. L., & Velázquez, R. (Coord.) (2010). La educación física a estudio. El profesorado, el alumnado y los procesos de enseñanza. Barcelona: Graó
- Higson, H., & Parkes, E. (2010). Preparing aston business school students for placement. En N. Becket y P. Kemp (eds.), Enhancing graduate employability in business and management, hospitality, leisure, sport, tourism (pp. 42-51). Newbury, UK: Threshold Press.
- Leiva, J. C. (2004). Estudio exploratorio de la motivación emprendedora en el ITCR. En S. Roig, D. Ribeiro, R. Torcal, A. De la Torre y E. Cerver (Eds.), El emprendedor innovador y la creación de empresas de I+D+I (pp. 323-339). Valencia, España: Servei de Publicacións Universitat de Valencia.
- Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores. Madrid: Alianza Editorial.
- Martínez, M. (2016). La formación inicial de maestros: Una responsabilidad compartida. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 09-16. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68201
- Moghaddam, J. M. (2011). Perceived effectiveness of business internships: Student expectations, experiences, and personality traits. International Journal of Management, 28(4), 287-303. https://www.proquest.com/scholarly-journals/perceived-effectiveness-business-internships/docview/1008666421/se-2?accountid=17192
- Molina-García, N., González, M. H., & López, S. (2023). Competencias profesionales del alumnado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad de Castilla-La Mancha. Los eventos deportivos. Impacto, Turismo y Tecnología. Congreso Iberoamericano de Economía del Deporte. Libro de Actas. Universidad de Valencia. http://dx.doi.org/10.7203/PUV-OA-590-0
- Nadal, A., & Rodríguez-Olay, L. (2022). Autoevaluación de competencias básicas en alumnado de cinco grados universitarios. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 14(8), 1-18. https://doi.org/10.51896/atlante/IDKU1169
- Navarro, I., González, C., López, B., & Botella, P. (2015). Aprendizaje de contenidos académicos y desarrollo de competencias profesionales a través de prácticas pedagógicas multidisciplinares y trabajo cooperativo. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 99-117. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.183971
- OECD (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicators. OECD Publishing. Recuperado de http://dx.doi.org/10.187/eag-2016-en
- OECD (2018). The future of education and skills. Education 2030. http://go.uv.es/1fDpQnn
- Ojeda-Nahuelcura, R., Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., & Fuentes-Nieto, T. (2023). Impact of generic or transversal competences on the performance of specialists in physical education and sports sciences: A systematic review. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 32, 100418. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2023.100418
- Organización de las Naciones Unidas (2015). La agenda para el desarrollo sostenible. Nueva York: ONU.
- Pallares, J. J., Montoya, N. E., & González, E.V. (2022). Competencias profesionales de egresados de licenciatura en educación física y deportes. VIREF. Revista De Educación Física, 11(2), 55-67.
- Pazo, C. I., & Tejada, J. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (22), 5-8.
- Pugh, G., & Lozano, A. (2019). El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: Un estudio de caso. Calidad en la Educación, 50, 143-179. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.725
- Rendón, M. A. (2019). Competencias socioemocionales de maestros en formación y egresados de programas de educación. Praxis & Saber, 10(24), 243-270. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10004
- Romero, C., Zagalaz M. L., Romero, M., & Martínez, E. (2011). Importancia de las competencias profesionales de los Maestros en Educación Física expresadas por los estudiantes. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 19, 62-68. https://doi.org/10.47197/retos.v0i19.34641
- Rodríguez-Gómez, I., del Valle Díaz, M. S., & De la Vega Marcos, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (34), 383-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609
- Sánchez-Tarazaga, L. (2016). Los marcos de competencias docentes: contribución a su estudio desde la política educativa europea. Journal of supranational policies ofeducation, 5, 44 – 67. https://doi.org/10.15366/jospoe2016.5.003
- SBL (Association for the professional quality of teachers). (2003). Competence requirements.
- Skaniakos,T., Honkimäki, S., Kallio, E., Nissinen, K., & Tynjälä, P. (2019). Study guidance experiences, study progress, and perceived learning outcomes of Finnish university students. European Journal of Higher Education, 9(2), 203-218. https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1475247
- Tesouro-Cid, M., Puiggalí, J., Felip, N., & Cañabate, D. (2023). Evolución de la importancia y trabajo de competencias genéricas en la mención de Educación Física en la Universidad de Gerona. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 49, 786-796. https://doi.org/10.47197/retos.v49.98693
- UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior aprobados por la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior.
- UNESCO (2019). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 9(2), 97-113.
- Zurita, F., Viciana, V., Padial, R., & Cepero, M. (2017). Niveles de satisfacción hacia el grado de maestro en alumnos de último curso. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 349-367.