El nuevo sistema de documentación digital de À Punt MèdiaEvolución y desafíos en la utilización y la gestión documental multimedia del patrimonio audiovisual valenciano

  1. Francisco J. Cerdà Bañón 1
  2. Yolanda Cabrera García-Ochoa 2
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Cuadernos de documentación multimedia

ISSN: 1575-9733

Année de publication: 2022

Número: 33

Pages: 1-14

Type: Article

DOI: 10.5209/CDMU.91739 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Cuadernos de documentación multimedia

Résumé

The new Valencian audio-visual platform, À Punt Media, belonging to the Corporació Valenciana de Mitjans de Co-municació, was built upon the foundations of the former Radiotelevisió Valenciana, RTVV, five years after its traumatic closure in 2013. This closure left in a very precarious situation the workers who were the guarantees, along with the Filmoteca, of the valencian audio-visual Heritage. The Documentation department, engaged at that time in a constant process of transformation and migration towards a new content management and storage digital system, was left in a legal and labour no-man’s land. Despite all this and facing very adverse circumstances, the Documentation department workers managed to keep and extend the audio-visual heritage, by laying the foundations and turning on an updated and efficient management and multimedia archive system. This was a challenge to start the production and digital broadcasting system integrated in the new audio-visual platform.

Références bibliographiques

  • Alfonso, L. (2009, mayo-junio). De la videoteca al robot pasando por Tarsys. Nuevos sistemas de gestión multimedia en Radiotelevisión valenciana. El profesional de la información, v.18, nº 3, 333-340.
  • Alfonso, L. y Buigues, M. (2014). El fondo documental audiovisual de Radiotelevisión Valenciana: evolución, trans-formación y Bien de Interés Cultural. Patrimonio Audiovisual de la Comunitat Valenciana. Métodos de Información(MEI); II Época, Vol. 5, nº 8, 59-74.
  • Duran, J. S. (2013) Los archivos televisivos españoles, ¿Patrimonio o tienda de recuerdos? Les Travaux du CREC en ligne, 12-57. https://hal.science/hal-01448683
  • García-Avilés, J. A. (2006). El periodismo audiovisual ante la convergencia digital. Universidad Miguel Hernández.
  • García-Avilés, J. A., Masip, P. y Micó, J. Ll. (2007). La redefinición del perfil y funciones del documentalista en las redacciones digitales de medios españoles. IX Jornadas de gestión de la información, 105-119.
  • Hidalgo, P. (2005). La documentación audiovisual en las tele-visiones. La problemática actual y el reto de la digitalización. Documentación de las ciencias de la información, v. 28, 159-171.
  • Hidalgo, P. (2013). El patrimonio audiovisual de televisión. En MARCOS RECIO, J.C. (coord), Gestión del patrimonio audiovisual en medios de comunicación. Síntesis, pp. 53-82.
  • Hidalgo, P. (2014). El Archivo Audiovisual de RTVV: Patrimonio Audiovisual de la Humanidad. Métodos de Información (MEI); II Época, Vol. 5, nº 8, pp. 17-30.
  • Hidalgo, P. (2017). Preservación del patrimonio audiovisual de televisión. El archivo de Televisión Española (TVE): de los orígenes a la digitalización. Tesis Doctoral inédita. Universidad Complutense de Madrid.
  • Magnien, A. (2018). El Instituto Nacional del Audiovisual de Francia (INA) y la gestión de los archivos de televisión en el entorno digital. Documentación de las Ciencias de la Información nº 41, pp. 7-18.
  • Micó, J. Ll., Masip P. y García-Avilés J. A. (2009, mayo-junio). Periodistas que ejercen de documentalistas (¿y vice-versa?). Nuevas relaciones entre la redacción y el archivo tras la digitalización de los medios. El profesional de la información, v.18, n. 3, pp. 284-290.
  • Larrondo, A. (2016). La convergencia multimedia y su impacto en las redacciones de las radiotelevisiones públicas de proximidad. Un análisis de caso. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 11, 23-42.
  • Trillo, M. y Moya F. (2008). El profesional de la información en la era digital: el perfil del periodista documentalista. En J. Flores, M. Cebrián y F. Esteve (eds.) Blogalaxia y periodismo en la Red. Estudios, análisis y reflexiones(pp. 347-358). Fragua.