Els premis literaris en català a obra publicada (2000-2020)deliberacions i cànon
- 1 IIFV, Universitat d'Alacant
ISSN: 0214-8188
Ano de publicación: 2024
Número: 76
Páxinas: 39-66
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Caplletra: revista internacional de filología
Resumo
Aquest article analitza els premis literaris a obra publicada en llengua catalana, un terreny acadèmicament poc explorat encara ara, i pondera la incidència real d’aquests guardons en la conformació d’un presumpte cànon referit a la modalitat de prosa narrativa original en aquest idioma. L’estudi para atenció als set premis actuals que condecoren llibres ja comercialitzats: el Llibreter, el Crexells, el Serra d’Or, el de la Crítica Catalana, el d’Òmnium, el Ciutat de Barcelona i el Lletra d’Or. En concret, descriu les particularitats i peculiaritats de cada guardó i circumscriu el camp d’anàlisi als títols de narrativa adulta distingits al llarg de les dues primeres dècades del segle XXI. Els valors mostrals considerats s’examinen premi a premi i de forma conjunta. Entre els factors avaluats hi ha el model de jurat o el gènere i l’origen geogràfic dels escriptors condecorats, així com el grau de canonicitat conseqüència de l’acumulació de distincions pel que fa a obres, autors i editorials.
Referencias bibliográficas
- Abad, Héctor (2018) «Diatriba y panegírico de los premios literarios», Cuadernos Hispanoamericanos, 01.02.2018.
- Aliaga, Xavier (2020) «I per què no (més) premis valencians a obra publicada? Guardons a l’excel·lència des del País Valencià», El Temps, 1.907, 27.12.2020.
- Bourdieu, Pierre (1964) Les héritiers. Les étudiants et la culture, París, Les Éditions de Minuit.
- Cerrillo, Pedro (2018) «Canon literario, canon escolar y canon oculto», Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 18, p. 17-31.
- Cots, Josep (2018) «Premis, què en fem?», L’Avenç, 448 (Blog). Escolan, Esther (2016) «Els premis literaris no són per a les dones», Dones, 46, p. 28-30.
- Lluch, Gemma (2021) «El canon lector creado entre iguales. Estudio de caso: la recomendación virtual», dins. J. M. de Amo (ed.), La lectura y la escritura como prácticas sociales en la cultura digital, València, Tirant lo Blanch, p. 51-73.
- Lluch, Gemma & Mercè Cantó (2021) «Los premios literarios y el canon literario. El caso Protagonista Jove», dins M. Neira & A. Requeixo (ed.), Verbas Amigas, Santiago de Compostel·la, Centro Ramón Piñeiro, p. 473-490.
- Massot i Muntaner, Josep (2016) «Cinquanta anys de premis Serra d’Or», Serra d’Or, 677, p. 17-26.
- Montaner, Alberto (2011) «Factores empíricos en la conformación del canon literario», Studia Aurea, 5, p. 49-70.
- Muñoz, María, Araceli García & José Antonio Cordón (2020) «Hacia una teoría del bestseller canónico: la constitución de un modelo estructural», Revista General de Información y Documentación, 30, p. 149-165.
- Pablo-Núñez, Luis (2011) «Los grupos editoriales españoles y su influencia en la creación de los cánones literarios actuales», dins A. Cabello et alii (ed.), En los márgenes del canon: Aproximaciones a la literatura popular y de masas escrita en español (Siglos xx y xxi), Madrid, CSIC/Arbor, p. 31-50.
- Pagès, Vicenç (2020) «Els premis literaris, entre el ‘kitsch’ i el negoci», Ara, 05.11.2020 (Llegim).
- Rafart, Susanna (2004) «Premis Crítica Serra d’Or. Dels beneficis d’una literatura modesta», Serra d’Or, 534, p. 15-19.
- Rafel, Aniol (2018) «Premis, què en fem?», L’Avenç, 448 (Blog).
- Roig, Francesc (2002) «Joan Puig i Ferreter, primer premi Joan Crexells 1929», Butlletí del Centre d’Estudis Selvatans, 6, p. 46-77.
- Serra, Màrius (2018) «Premis, què en fem?», L’Avenç, 448 (Blog). Sullà, Enric (2007) «El cànon literari: cap a una definició operativa», Literatures, 5, p. 9-22.
- Sullà, Enric (2008) «Contar el canon: sobre el canon de la literatura catalana del siglo XX», Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 729, p. 3-4.
- Vergés, Joan (2016) Joan Crexells, obra i pensament, Girona, Publicacions Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani.