Biografías literarias gráficas como libros de no ficción. Poesía y memoria histórica dibujadas

  1. José Rovira-Collado 1
  2. Sebastián Miras 1
  3. Francisco Antonio Martínez-Carratalá 1
  4. Eduard Baile-López 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revue:
Revista colombiana de educación

ISSN: 0120-3916 2323-0134

Année de publication: 2023

Titre de la publication: La lectura multimodal a través de libros de no ficción

Número: 89

Pages: 359-388

Type: Article

DOI: 10.17227/RCE.NUM89-17425 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Revista colombiana de educación

Résumé

Graphic literary biographies are comics focused on the life and work of authors from diffe-rent literary stages. As a historical recovery, they are non-fiction texts that include referen-ces to the works of their protagonists. In this research, we focus on the didactic possibili-ties of these comics to work on literature at different educational levels. We present a list of 25 examples of graphic literary biographies in Spanish to later focus on two poets who were victims of the Spanish Civil War, Federico García Lorca and Miguel Hernández, stud-ying two biographies of each one. The veracity of the narrated facts is analyzed through the documentation collected by the authors or the historical sources used. We describe its educational possibilities for working with poetry by including multiple literary references. In addition, these four comics are classified by the fictionality or not of the text and the pic-ture of each as indissoluble parts of the story. These biographies are shown as non-fiction comics to work on historical memory in literature and language class.

Références bibliographiques

  • Ahmed, M. (2016). Openness of Comics: Generating Meaning Within Flexible Structures. University Press of Mississippi. DOI: https://doi.org/10.14325/mississippi/9781496805935.001.0001
  • Alary, V. y Matly, M. (Eds.) (2020). Narrativa gráfica de la Guerra Civil. Perspectivas globales y particulares. Servicio de Publicaciones de la Universidad de León (colección Grafikalismos).
  • Alary, V. (2016). La Guerra Civil Española vista desde la historieta. Diablotexto digital. Historieta y sociedad, 1, 6-28. DOI: https://doi.org/10.7203/diablotexto.1.8911
  • Aldama, F. L. (2019). Introduction to Focus: Graphic Nonfiction. American Book Review, 40(2), 3. https://doi.org/10.1353/abr.2019.0001 DOI: https://doi.org/10.1353/abr.2019.0001
  • Alemany Bay, C. (2022). Textos inéditos e inconclusos de Miguel Hernández (Estudio y edición). Universidad de Jaén.
  • Anaya-Reig, N. y Calvo Fernández, V. (2019). Algunas propuestas para rehabilitar el uso de la biografía en la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 26, 223-236. https://doi.org/10.30827/reugra.v26i0.133 DOI: https://doi.org/10.30827/reugra.v26i0.133
  • Baile López, E. (2019). From Literature to Panels: A List of Adaptations of Tirant lo Blanc into Comics Medium. En D. Escandell y J. Rovira Collado (Coords.), Current Perspectives on Literary Reading (pp. 161-172). John Benjamins Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/ivitra.22.11lop
  • Barranco Madrid, J. (2022). Los cómics apuestan por las biografías, desde Josephine Baker a Rosa Parks y Putin. La Vanguardia [en línea]. https://www.lavanguardia.com/cultura/20221103/8591702/comics-apuestan-biografias-josephine-baker-rosa-parks-putin.html
  • Bateman, J. (2014). Text and image: a critical introduction to the visual-verbal divide. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315773971
  • Bennet, T. (2014). Comics Poetry. Beyond ‘Sequential Art’. Image [&] Narrative, 15(2), 106-123. http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/544
  • Beronä, D. A. (2008). Wordless books: the original graphic novels. Abrams.
  • Bombini, G. y Martín, S. (2021). La historieta: recorridos didácticos entre la lectura y la producción. Textos. Didáctica de la lengua y la literatura, 93, 8-14.
  • Bush, E. (2022). Children’s information books: initiatives and trends. En K. Coats, D. Stevenson y V. Yenika-Agbaw (Eds.), A companion to children’s literature (pp. 157-167). Wiley Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119038276.ch13
  • Cañamares-Torrijos, C. (2021). Narrativas persuasivas: la función interpersonal en libros álbumes que retan estereotipos de género. En J. M. Trabado-Cabado (Ed.), Lenguajes gráfico-narrativos: especificidades, intermedialidades y teorías gráficas (pp. 49-78). Trea.
  • Cohn, N. (2013). The visual language of comics: introduction to the structure and cognition of sequential images. Bloomsbury.
  • Constenla, T. (2012). El cómic como espejo de vidas. El País [en línea]. http://cultura.elpais.com/cultura/2012/12/11/actualidad/1355251563_282448.html
  • Cruz Suárez, J. C. y González Martín, D. (Eds.) (2013). La memoria novelada II: ficcionalización, documentalismo y lugares de memoria en la narrativa memorialista española. Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-0351-0646-6
  • Davies, D. y Rifkin, C. (Eds.) (2009). Documenting Trauma in Comics. Traumatic Pasts, Embodied Histories, and Graphic Reportage. Palgrave Macmillan.
  • del Olmo Ibáñez, M. T. (2015). Teoría de la Biografía. Dykinson.
  • del Olmo Ibáñez, M. T. y López Vega, A. (2020). Biografías histórica y literaria y didáctica de la historia y la literatura. En Conference proceedings. Civinedu 2020: 4th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation (pp. 622-624). Redine. http://hdl.handle.net/10045/110530
  • del Rey-Cabero, E. (2021). (Des)montando el libro. Del cómic multilineal al cómic objeto. Servicio de Publicaciones de la Universidad de León.
  • Fernández de Arriba, D. (2015). La memoria del exilio a través del cómic: Un largo silencio, El arte de volar y Los surcos del azar. CuCo [Cuadernos de Cómic], 4, 7-33. http://cuadernosdecomic.com/revista4.php
  • Fernández de Arriba, D. (Ed.) (2018). Memòria i vinyetes. La memòria històrica a l’aula a través del còmic. Generalitat de Catalunya.
  • Freán Hernández, O. y Merlo-Morat, P. (Eds.) (2020). La memoria de la represión franquista en el cómic. Le Grimh.
  • García, S. (2010). La novela gráfica. Astiberri.
  • Gibson, I. (s.f). Miguel Hernández en guerra. Miguel Hernández, Centro Virtual Cervantes. Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/literatura/escritores/m_hernandez/gibson.htm
  • Groensteen, T. (1999). Système de la bande dessinée. Presses Universitaires de France.
  • Groensteen, T. (2006). Un objet culturel non identifié. Editions de l’An 2.
  • Guadamillas Gómez, M. V. (2018). Las antologías de micro-biografías ilustradas de mujeres relevantes. Consideraciones iniciales y propuesta de aplicación. Microtextualidades, 5, 116-127. https://doi.org/10.31921/microtextualidades.n5a8 DOI: https://doi.org/10.31921/microtextualidades.n5a8
  • Gual Boronat, O. (2013). Viñetas de posguerra. Los cómics como fuente para el estudio de la historia. Universitat de València.
  • Gutiérrez Gil, A. (2020). Tras los pasos de los grandes escritores áureos en la enseñanza universitaria: de las biografías canónicas a la visión del cine, la televisión y la publicidad. Tejuelo, 32, 171-196. https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.171 DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.171
  • Hirsch, M. (2012). The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. Columbia University Press.
  • Irwin, K. (2014). Graphic nonfiction: a survey of nonfiction comics. Collection Building, 33(4), 106-120. https://doi.org/10.1108/CB-07- DOI: https://doi.org/10.1108/CB-07-2014-0037
  • Jacobs, D. (2013). Graphic encounters: comics and the sponsorship of multimodal literacy. Bloomsbury.
  • Kersten-Parrish, S. y Dallacqua, A. K. (2018). Three graphic nonfiction series that excite and educate. The Reading Teacher, 71(5), 627-633. https://doi.org/10.1002/trtr.1683 DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.1683
  • Lauge Hansen, H. y Cruz Suárez, J. C. (Eds.) (2012). La memoria novelada I: hibridación de género y metaficción en la novela española sobre la Guerra Civil y el franquismo, 2000-2010. Peter Lang.
  • Levi, P. (1999). Si això és un home. Edicions 62.
  • López-Viñas, M., Miras, S. y Rovira-Collado, J. (2022). Biografías gráficas en Educación Secundaria: del cómic a la literatura. En E. Larrañaga y S. Yubero (comps.), Promoción lectora y perspectivas socioeducativas de la literatura (pp. 3-37). Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0j66t.4
  • López Viñas, M. y Rovira-Collado, J. (2021). Biografía gráfica de Federico García Lorca. Textos, Didáctica de la lengua y la literatura 93, 29-35.
  • Marimon Riutort, A. y Lladó Pol, F. (Eds.) (2021). El còmic i la història del segle xx [monogràfic]. Afers, 98. Afers.
  • Matly, M. (2018). El cómic sobre la Guerra Civil. Cátedra.
  • Matos, D. (2017). Periodismo cómic. Una historia del género desde los pioneros a Joe Sacco. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Miras, S. y Rovira-Collado, J. (2021). La biografía gráfica como herramienta didáctica: acercamiento al universo literario de cuatro autores hispanoamericanos. En R. Fernández-Cobo (Ed.), La enseñanza de la literatura Hispanoamericana. Nuevas líneas de investigación e innovación didáctica (pp. 189-205). Universidad de Almería.
  • Ortega, T. (2018). Las caras de la guerra. La Guerra Civil a través de los personajes de las viñetas. act Ediciones.
  • Ortiz Hernández, F. (2019). Rescatado de su cárcel mortal. Aproximaciones a Miguel Hernández en el cómic. En J. Ferrándiz Lozano, J. L. Ferris, A. Larrabide Achútegui y E. M. Valero Juan (Coords.), Miguel Hernández. Poeta en el mundo (pp. 401-414). Instituto de Cultura Juan Gil Albert.
  • Painter, C., Martin, J. y Unsworth, L. (2013). Reading visual narratives: image analysis of children’s picture books. Equinox.
  • Palomo Alepuz, L. (2019). Propuesta para la aplicación didáctica de Lorca, un poeta en Nueva York de Carles Esquembre. Tebeosfera, 10. https://www.tebeosfera.com/documentos/propuesta_para_la_aplicacion_didactica_de_lorca_un_poeta_en_nueva_york_de_carles_esquembre.html
  • Pons, Á. (2019). Poesía gráfica, cuando la expresión gráfica no necesita ser narrativa. Tebeosfera, 12. https://www.tebeosfera.com/documentos/poesia_grafica_cuando_la_expresion_grafica_no_necesita_ser_narrativa.html
  • Pons, Á. (2022). El baile entre el cómic y la pintura. Epílogo. En M. Gutiérrez (guion), M. Romero (Ilustr.), Goya. Saturnalia (pp. 130-131). Cascaborra.
  • Postema, B. (2017). Silent comics. En F. Bramlett, R. T. Cook. y A. Meskin (Eds.), The Routledge companion to comics (pp. 201-208). Routledge.
  • Rovira-Collado, J. (2013). Biografías literarias (y poesía) en viñetas [Taller]. En Cómic como elemento didáctico II. Literatura e Historia en viñetas. [Curso]. http://aplicacionesdidacticascomicua2013.blogspot.com.es
  • Rovira-Collado, J. (2017). Canon artístico y criterios de selección de historietas. Las propuestas de Unicómic. Umbral. Literatura para Infancia, Adolescencia y Juventud, 12(3), 3-19. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/104553
  • Rovira-Collado, J. (2022). Biografías gráficas para la educación literaria: literatura española en cómic. En B. A Roig Rechou, M. I. Soto López y M. Neira Rodríguez (coords.), Cómic e Literatura (pp.15-30). Xerais.
  • Rovira-Collado, J. y Baile López, E. (2022). Algún día se pondrá el tiempo amarillo sobre mi fotografía: Miguel Hernández en viñetas. En
  • V. Alary, E. Baile López y J. Rovira-Collado (Eds.), Renovación del cómic en español: Lecturas de España a Hispanoamérica (pp. 43-70). Le Grimh.
  • Rovira Soler, J. C. (2020). El taller literario de Miguel Hernández: (entre los clásicos y la vanguardia). Universidad de Jaén.
  • Solé, I. (2008). Estrategias de lectura. Graó.
  • Sousanis, N. (2015). Unflattening. Harvard University Press.
  • Suau Pujadas, P. (2021). El còmic i la memòria històrica. El cas de la Segona Guerra Mundial. Dolmen.
  • Tabernero-Sala, R. (Ed.). (2019). El objeto libro en el universo infantil. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Touton, I., Alonso Carballés, J., Sanz-Gavillon, A-C. y Jareño Gila, C. (Eds.) (2021). Trazos de memoria, trazos de historia. Cómic y franquismo. Marmotilla.
  • Traverso, E. (2011). El pasado, instrucciones de uso. Prometeo.
  • Yus Ramos, F. (1997). La interpretación y la imagen de masas. Institut de Cultura “Juan Gil-Albert”.