Espacios de sororidad en el campo artístico valenciano durante el franquismo

  1. Clara Solbes Borja 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Asparkia: Investigació feminista
  1. Luquin Calvo, Andrea (ed. lit.)
  2. Ferrer García, Alberto (ed. lit.)
  3. Raga Vives, Anna (ed. lit.)

ISSN: 1132-8231

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Deconstrucción y reapropiación feminista del espacio en el arte

Número: 43

Pàgines: 181-195

Tipus: Article

DOI: 10.6035/ASPARKIA.7095 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Asparkia: Investigació feminista

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The article deals with artistic cohesion practices among women through the study of the Valencian artistic field during the Franco dictatorship. It analyzes the various forms taken by women's associations, understanding them in different terms from those used by hegemonic historiography. On the one hand, the collective exhibitions carried out by women are studied as a space for recognition and visibility. They are studied by focusing on specific cases ranging from an exhibition in the galleries of Lo Rat Penat in 1945 to the exhibition 12 women painters organized in 1975 at the Ateneo Mercantil on the occasion of the International Year of Women. On the other hand, the creation of support networks among women is also studied, either from the creation of women's groups such as the Pintura (painting) group or the creation shared among friends in private studios or on trips to the countryside to paint landscapes together.

Referències bibliogràfiques

  • Agramunt, Francisco. (1999). Diccionario de Artistas Valencianos del Siglo xx. Albatros.
  • AguileraCerní, Vicente. (1975). 12 pintoras [arte plástico]. Subcomisión de Promoción Cultural y Social de la Mujer, València, España.
  • Balanzá, Adela. (s.f.). La mujer en la práctica de la pintura valenciana (1950-1980) [Tesis doctoral inédita].
  • Batlló, Tania. (2016). Las Sinsombrero. Sin ellas la historia no está completa. Espasa.
  • Batlló, Tania. (2018). Las Sinsombrero 2: ocultas e impecables. Espasa.
  • Benstock, Shari. (1992). Las mujeres de la «rive gauche». París 1900- 1940. Lumen.
  • Dasí Junior, Ricardo. (17 de enero de 1967). María Luisa Pérez, Ángela García y Carmen Herrero. Tres pintoras en busca del éxito. Las provincias.
  • Faxedas, Maria Llusa. (2020). Hacer mucho o no hacer nada. La relación epistolar entre Esther Boix y Emilia Xargay. En María Ramos, Eva (Dir.), Géneros y subjetividades en las prácticas artísticas contemporáneas (pp. 190-203). Arcibel Editores.
  • Garb, Tamar. (1994).Sisters of de Brush. Yale University Press.
  • IbizaiOsca, Vicent. (2017). Les dones al món de l’art. Pintores i escultores valencianes (1500-1950). Institució Alfons el Magnànim.
  • Kirkpatrick, Susan. (2003). Mujer, modernismo y vanguardia en España (1898-1931). Cátedra.
  • Llorens, Tomàs. (1965). Tres mujeres: Camelia, Aurora Valero, Ana Peters [arte plástico]. Sala Martínez Medina, València, España.
  • Lomba, Concha. (2023). Las exposiciones feministas en Europa, 1800-1939. En Lomba, Concha; Alba, Ester; Castán, Alberto e Illán, Magdalena (Coords.), Las mujeres en el sistema artístico, 1804-1939 (pp. 91-112). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Lorente, Jesús Pedro. (2013). Asociaciones de artistas y sus espacios expositivos en el siglo XIX. En Lacarra Ducay, María del Carmen Arte del siglo xix(pp. 279-312). Institución Fernando el Católico.
  • Mangini, Shirley. (2000). Las Modernas de Madrid: las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Península.
  • Mayayo, Patricia. (2003). Historias de mujeres. Historias del arte. Cátedra.
  • Müller-Westermann, Iris y Widoff, Jo (dirs.). (2013). Hilma af Klint. Pionera de la abstracción [arte plástico]. Museo Picasso, Málaga, España.
  • Murga Castro, Idoia. (2015). Muros para pintar. Las artistas y la Residencia de Señoritas. En Márquez Padorno, Margarita y De la Cueva Batanero, Almudena (Coords.), Mujeres en vanguardia: la Residencia de Señoritas en su centenario (1915-1936). Residencia de Estudiantes.
  • Ramírez Blanco, Julia. (2022). Amigos, disfraces y comunas: las hermandades de artistas del siglo XIX. Cátedra.
  • Reig, Carola. (1961). Pintura [arte plástico]. Ateneo Mercantil de València, València, España.
  • Rosón, María. (2016). Género, memoria y cultura visual en el primer franquismo (materiales cotidianos, más allá del arte). Cátedra.
  • Solbes Borja, Clara. (2019). Mujeres en prácticas de creación colectiva en Valencia (1939-1975). Atrio. Revista de Historia del Arte, (n.º Monogr. 1), pp.15-26.
  • Tejeda, Isabel. (2020). Exposiciones de mujeres y exposiciones feministas en España. Un recorrido por algunos proyectos realizados desde la II República hasta hoy, con acentos puestos en lo autobiográfico. Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte, (8), pp. 29-46.
  • Tejeda, Isabel. (2023). Una habitación propia... compartida. Primeras exposiciones de artistas mujeres en España. En Lomba, Concha; Alba, Ester; Castán, Alberto y e Illán Magdalena (Coords.), Las mujeres en el sistema artístico1804-1939 (pp. 113-129). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Vázquez Ramil, Raquel. (2015). La Residencia de Señoritas de Madrid durante la II República entre la alta cultura y el brillo social. Espacio, Tiempo y Educación, 2(1), pp. 323-346.
  • Bonet, Juan Manuel. (1973). Isabel Oliver. Rosa Torres [arte plástico]. Galería Atenas, Zaragoza, España.