Cuarta ola feminista y representación de la ira de las mujeres en la ficción audiovisualEl caso de la serie The power

  1. Marín Ramos, Esther 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales

ISSN: 1549-2230

Year of publication: 2024

Issue Title: Right to rage: Subjectivity and activism

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 109-110

Type: Article

DOI: 10.5209/TEKN.90228 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales

Abstract

This video essay delves into the multifaceted representation of women’s anger, exploring both its subjective and activist dimensions within the science-fiction series The power (2023). The series narrates the emergence of a transformative new power among young women worldwide altering established power dynamics. The primary objective of this essay is to unveil the evolving portrayal of angry women in contemporary audiovisual fiction, challenging the villain stereotype, and the relationship that this change haswith the latest feminist movements. The analysis shows the intricate treatment of the ambivalence of rage as power, advocating for the cultural acceptance of women’s expression of rage. This acceptance can foster the vital social support and protection that they need. 

Bibliographic References

  • Bernárdez Rodal, Asunción (2017). Cultura mediática y feminismo: Identidad, política e ideología en el universo mainstream. Investigaciones Feministas, 8(2), 317-322. http://dx.doi.org/10.5209/INFE.55315
  • Chemaly, Soraya (2019). Enfurecidas: Reivindicar el poder de la ira femenina (1a ed.). Paidós.
  • Guarinos, Virginia (2008). Mujer y cine. En Trinidad Núñez Domínguez, Felicidad Loscertales Abril (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 103-120). Instituto Andaluz de la Mujer. http://bitly.ws/M459
  • Illouz, Eva (2017). Intimidades congeladas: Las emociones en el capitalismo. Katz.
  • Marín-Ramos, Esther (2018). La (re)evolución social a través del cine: Argumentos cinematográficos de la crisis de la modernidad. Alfons el Magnànim.
  • Marín-Ramos, Esther (2019). Abrazar nuestra conflictividad: La lección del feminismo mainstream. Paradigma: Revista Universitaria de Cultura, 22, 42-47. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/17691
  • Menéndez Menéndez, Mª Isabel (2008). Discursos de ficción y construcción de la identidad de género en televisión. Universitat de les Illes Baleares.
  • Negrón, Mara (2011, abril). El verbo descarnado o hacernos cargo de la violencia. http://www.80grados.net/el-verbo-descarnado-ohacernos-cargo-de-la-violencia/
  • Santandreu, Marta y Ferrer-Pérez, Victoria Aurora (2014). Análisis de la emotividad negativa en mujeres víctimas de violencia de pareja: La culpa y la ira. Revista de psicopatología y psicología clínica, 19(2), 29-140. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.19.num.2.2014.13063
  • Tucker, Raelle, Alderman, Naomi y Quintrell, Sarah (Showrunner) (2023). The power [serie]. Amazon Studios, Sister Pictures.
  • Varela, Nuria (2019). Feminismo 4.0. La cuarta ola. Ediciones B