Análisis de las imágenes sobre riesgos naturales en los manuales escolares de Ciencias Sociales (España). Catastrofismo y realidad territorial

  1. Álvaro Francisco Morote Seguido 1
  2. Jorge Olcina Cantos 2
  1. 1 Universidad de Valencia, España
  2. 2 Universidad de Alicante, España
Revista:
Investigaciones Geográficas (España)

ISSN: 0213-4691 1989-9890

Año de publicación: 2024

Número: 81

Páginas: 93-108

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/INGEO.26584 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Investigaciones Geográficas (España)

Resumen

Currently, the content on natural hazards has been attracting significant interest from the educational field due to the awareness-raising and training efforts carried out among the younger cohorts. The objective of this research is to analyze the images that are inserted in the school textbooks of Social Sciences (3rd cycle of Primary Education) that refer to natural hazards, the type of risk, the degree of catastrophism, and the territorial context to which they are assigned to explain these phenomena in Spain. Based on a review of the main publishers used in Spain (Anaya, Bromera, Santillana, SM, Vicens Vives), the results obtained show that, out of 640 images identified, most of them refer to droughts (38.2%) and floods (29.4%). Regarding the degree of catastrophism, 67.6% are presented with this purpose, and as for the territorial context, in the majority (79.4%) the geographical location is not known. In summary, risk education in the initial training stages is essential in the current climate change context for the formation of more informed and safer societies. However, the messages to be communicated must be based on scientific rigor.

Referencias bibliográficas

  • Beck, U. (1986). Risikogesellschaft: Auf dem Weg in eine andere Moderne. Suhrkamp Verlag.
  • Bel, J.C., Colomer, J.C., & Valls, R. (2019). Alfabetización visual y desarrollo del pensamiento histórico: Actividades con imágenes en manuales escolares. Educación XX1, 22(1), 353-374. https://doi.org/10.5944/ educxx1.20008
  • Benítez, J.K., Cano, J.A., Fernández, E., & Marchena, C. (2014). Ciencias Sociales 5. Grupo Anaya
  • Benítez, K., Cano, J.A., Fernández, E., & Marchena, C. (2015). Ciencias Sociales, 6: Primaria. Grupo Anaya. Bosschaart, A., Van der Schee, J., & Kuiper, W. (2016). Designing a flood-risk education program in the Netherlands. Journal of Environmental Education, 47(4), 271-286. https://doi.org/10.1080/00958964.201 5.1130013
  • Caride, J.A. & Meira, P.A. (2019). Educación, ética y cambio climático. Innovación Educativa, 29, 61-76. https://doi.org/10.15304/ie.29.6336
  • Chang, C.H. & Pascua, L. (2016). Singapore students’ misconceptions of climate change. International Research in Geographical and Environmental Education, 25(1), 84-96. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106206
  • Cramer, W., Guiot, J., Fader, M., Garrabou, J., Gattuso, J.P., Iglesias, A., Lange, M.A., Lionello, P., Llasat, M.C., Paz, S., Peñuelas, J., Snoussi, M., Toreti, A., Tsimplis, M.N., & Xoplaki, E. (2018). Climate change and interconnected risks to sustainable development in the Mediterranean. Nature Climate Change, 8, 972- 980. https://doi.org/10.1038/s41558-018-0299-2
  • Díez-Herrero, A., García, E., Martín, C., & Fuencisla, V. (2021). A todo riesgo. Convivir con los desastres geológicos cotidianos en Segovia. Instituto Geológico y Minero de España.
  • Estrella, A. (2020). Educación para la ciudadanía global: Los huertos escolares y los ODS. Comillas Journal of International Relations, 19, 91-99. https://doi.org/10.14422/cir.i19.y2020.007
  • Ferreira, R.N. (2021). Cut-off low and extreme precipitation in eastern Spain: current and future climate. Atmosphere, 12(7), 835. http://dx.doi.org/10.3390/atmos12070835
  • García-Francisco, J., Pardo, P., & Rebollo, L.F. (2009). La desertificación y otros problemas ambientales en los libros de texto de geografía de educación secundaria en España. In F. Pillet, M.C. Cañizares, M.C., & Á. Ruiz (Eds.), Geografía, territorio y paisaje. El estado de la cuestión: actas del XXI Congreso de Geógrafos Españoles (pp. 1757-1772). Asociación de Geógrafos Españoles.
  • Gary, G., Allred, S., & Lo Giudice, E. (2014). An extension education program to help local governments with flood adaptation. Journal of Extension, 52, 4, 4IAW6. https://doi.org/10.34068/joe.52.04.19
  • Giddens, A. (1977). El capitalismo y la moderna teoría social. Labor, reed. Gregori, J. & Viu, M. (2014). Crónica 5. Ciencias Sociales. Ediciones Bromera. Gregori, J. & Viu, M. (2015). Ciencias sociales 6º. Ediciones Bromera.
  • Grence, T. (2015). Ciencias Sociales. 5º de Primaria. Santillana Voramar.
  • Grence, T. & Gregori, I. (2015). Ciencias Sociales 6º. Ediciones Voramar, Santillana Educación. Intergovernmental Panel of Climate Change (IPCC) (2014). Climate Change 2013 and Climate Change 2014 (3 vols.). http://www.ipcc.ch/Intergovernmental Panel of Climate Change (IPCC) (2022). Climate Change 2021. The Physical Science Basis. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf
  • Kurup, P., Levinson, R., & Li., L. (2021). Informed-Decision Regarding Global Warming and Climate Change Among High School Students in the United Kingdom. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 21, 166-185. https://doi.org/10.1007/s42330-020-00123-5
  • Martín-León, F. (2018). Analizando el concepto de “noche tropical”. Revista del Aficionado a la Meteorología, Tiempo.com. https://www.tiempo.com/ram/449791/analizando-el-concepto-de-noche-tropical/
  • Martínez-Medina, R. & López-Fernández, J.A. (2016). La enseñanza de la climatología en los manuales escolares de Ciencias Sociales en Educación Primaria. In R. Sebastiá & E. M. Tonda (Eds.), La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía (pp. 245-258). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante. https://doi.org/10.14198/GeoAlicante2015.17
  • Morote, A.F. (2021). La explicación del riesgo de sequía en la Geografía escolar: una exploración desde los manuales escolares de Ciencias Sociales (Educación Primaria). Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 88, 1-32. https://doi.org/10.21138/bage.3047
  • Morote, A.F. & Olcina, J. (2021). Cambio climático y sostenibilidad en la Educación Primaria. Problemática y soluciones que proponen los manuales escolares de Ciencias Sociales. Sostenibilidad: económica, social y ambiental, 3, 25-43. https://doi.org/10.14198/Sostenibilidad2021.3.02
  • Morote, Á.F. & Olcina, J. (2022). El tratamiento de los riesgos naturales en los libros de texto de Ciencias Sociales (Educación Primaria). Una aproximación a las definiciones y problematización de las actividades. Cuadernos Geográficos, 61(2), 223-246. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v61i2.24389
  • Morote, A.F. & Olcina, J. (2023). Cambio climático y educación. Una revisión de la documentación oficial. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 69(1), 107-134. https://doi.org/10.5565/rev/dag.749
  • Morote, Á.F., Olcina, J., & Hernández, M. (2023). How is flood risk explained in the subject of Geography in Spanish schools? An approach based on Social Science textbooks (Primary Education). International Research in Geographical and Environmental Education, 32, 1-17. https://doi.org/10.1080/10382046.20 22.2133955
  • Mudavanhu, C. (2015). The impact of flood disasters on child education in Muzarabani District, Zimbabwe. Jamba: Journal of Disaster Risk Studies, 6(1), 138. https://doi.org/10.4102/jamba.v6i1.138
  • Navarro, M., Moreno, O., & Rivero, A. (2020). El cambio climático en los libros de texto de educación secundaria obligatoria. Revista mexicana de investigación educativa, 25(87), 933-955.
  • Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2015). Sustainable Development Goals. UNDP, Sustainable Development Agenda. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development- goals/resources.html
  • Oria, P. (2021). Está aumentando la frecuencia o la intensidad de las precipitaciones extremas en el Mediterráneo. Calendario Meteorológico 2021. AEMET. https://aemetblog.es/2021/05/02/esta-aumentando-la- frecuencia-o-la-intensidad-de-las-precipitaciones-extremas-en-el-mediterraneo/
  • Parra, E., Martín, S., Navarro, A., & López, S. (2014). Ciencias Sociales. Comunitat Valenciana. 5º Primaria. SM.
  • Pastor, F., Valiente J.A., & Khodayar, S. (2020). Warming Mediterranean: 38 Years of Increasing Sea Surface Temperature. Remote Sens., 12(2687), 1-16. https://doi:10.3390/rs12172687
  • Pérez-Morales, A., Gil, S., & Quesada, A. (2021). Do we all stand equally towards the flood? Analysis of social vulnerability in the Spanish Mediterranean coast. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 88, 1-39. https://doi.org/10.21138/bage.2970
  • Prats, J. (2012). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Histodidáctica, 70, 7-13.
  • Ramos, J.M. & Calonge, G. (2014). Renovación de la didáctica de la Geografía física en segundo de bachillerato: La climatología como ejemplo. Didáctica Geográfica, 15, 129-151.
  • Real Academia de la Lengua (RAE) (2023a). Catastrofismo. https://dle.rae.es/catastrofismo?m=form Real Academia de la Lengua (RAE) (2023b). Catástrofe. https://dle.rae.es/cat%C3%A1strofe
  • Rodríguez, R., Simón, M.M., & Molina, S. (2017). La Región de Murcia en los manuales escolares de educación secundaria. Una narrativa a la sombra de España y Europa. Historia y Memoria de la Educación, 6, 241-277. https://doi.org/10.5944/hme.6.2017.17133
  • Sáiz, J. (2011). Actividades de libros de texto de Historia, competencias básicas y destrezas cognitivas, una difícil relación: análisis de manuales de 1º y 2º de ESO. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 37-64.
  • Santana, D., Morales, A.J., & Henarejos, I. (2021). Educación ambiental y proyectos educativos: Iniciativas escolares de transformación ecosocial. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 102, 20-26.
  • Seddighi, H., Sajjadi, H., Yousefzadeh, S., López, M., Vameghi, M., Rafiey, H., & Khankeh, H.R. (2021). Representation of disasters in school textbooks for children with intellectual disabilities in Iran: A qualitative content analysis. International Journal of Disaster Risk Reduction, 53. https://doi.org/10.1016/j. ijdrr.2020.101987
  • Serantes, A. (2015). Como abordan o Cambio Climático os libros de texto da Ensinanza Secundaria Obligatoria na España. AmbientalMENTEsustentable, 20, 249-262. https://doi 10.17979/ams.2015.2.20.1609.1603
  • Serrano-Notivoli, R., Beguería, S., Saz, M. A., & De Luis, M. (2018). Recent trends reveal decreasing intensity of daily precipitation in Spain. International Journal of Climatology, 38, 4211-4224. https://doi.org/10.1002/ joc.5562
  • Shah, A.A., Gong, Z., Muhammad, A., Sun, R., Naqvi, S.A.A., & Arif, M. (2020). Looking through the Lens of schools: Children perception, knowledge, and preparedness of flood disaster risk management in Pakistan. International Journal of Disaster Risk Reduction, 50, 101907. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101907
  • Shepardson, D.P. & Hirsch, A.S. (2020). Teaching climate change. What educators should know and can do. American Educator, 20, 4-13.
  • Tonini, I.M., Claudino, S., & Souto, X.M. (2016). Manuais escolares de Geografia de Brasil, Espanha e Portugal: Quais as inovações didáticas para o ensino de Geografia?. In R. Sebastiá & E. M. Tonda (Eds.), Investigar para Innovar (pp. 191-205). Limencop. https://doi.org/10.14198/GeoAlicante2015.64
  • Valls, R. (2007). Historiografía Escolar Española: Siglos XIX-XXI. UNED.
  • Valls, R. (2008). La Enseñanza de la Historia y textos escolares. Ediciones Zorzal.
  • Vargas, J., Olcina, J., & Paneque, P. (2022). Cartografía de riesgo de inundación en la planificación territorial para la gestión del riesgo de desastre. Escalas de trabajo y estudios de casos en España. Revista EURE, 48(144). https://doi.org/10.7764/EURE.48.144.10
  • Ward, P.J., Blauhut, V., Bloemendaal, N., Daniell, J. E., de Ruiter, M. C., Duncan, M. J., Emberson, R., Jenkins, S. F., Kirschbaum, D., Kunz, M., Mohr, S., Muis, S., Riddell, G. A., Schäfer, A., Stanley, T., Veldkamp, T. I. E., & Winsemius, H. C. (2020). Review article: Natural hazard risk assessments at the global scale. Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 20, 1069-1096. https://doi.org/10.5194/nhess-20-1069-2020
  • White, G.W. (1974). Natural hazards, local, national, global. Oxford University Press.
  • Williams, S., McEwen, L.J., & Quinn, N. (2017). As the climate changes: Intergenerational action-based learning in relation to flood education. The Journal of Environmental Education, 48(3), 154-171. https:// doi.org/10.1080/00958964.2016.1256261
  • Wisner, B., Blaikie, P., Cannon, T., & Davis, I. (2004). At risk. Natural hazards, people’s vulnerability, and disasters. Routledge.
  • Zhong, S., Cheng, Q., Zhang, S., Huang, C., & Wang, Z. (2021). An impact assessment of disaster education on children’s flood risk perceptions in China: Policy implications for adaptation to climate extremes. Sci. Total Environ., 757, 143761. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143761
  • Zittis, G., Bruggeman, A. & Lelieveld, J. (2021). Revisiting future extreme precipitation trends in the Mediterranean. Weather and Climate Extremes, 34, 100380. https://doi.org/10.1016/j.wace.2021.100380