Aplicació del model socioecològic per identificar variables associades a l’activitat física i predictores de l’expedient acadèmic en adolescents

  1. Bennàsser Torrandell, Martí Xavier
Supervised by:
  1. Josep Vidal Conti Director
  2. Pere Palou Sampol Director

Defence university: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 17 July 2023

Committee:
  1. José Antonio Pérez Turpin Chair
  2. Pere Antoni Borràs Rotger Secretary
  3. Dolors Cañabate Ortiz Committee member

Type: Thesis

Abstract

La pràctica habitual d'activitat física (AF) i un adequat rendiment acadèmic (RA) durant l'adolescència són factors que s'han associat favorablement amb diferents indicadors de salut física, psicològica/social i cognitiva. A més a més, l'expedient acadèmic (EA), com un dels principals indicadors del RA, és de gran rellevància per a la formació futura dels adolescents. Conèixer quins factors es poden associar amb la pràctica d’AF i puguin predir l'EA dels adolescents, és de gran interès per a poder dissenyar intervencions eficaces de promoció de l'AF i de millora del RA. Tant la pràctica d'AF com el RA dels adolescents estan influenciats per una complexa interacció de diferents factors. La tesi té com a objectiu aplicar un model multifactorial per identificar variables associades a l'AF i predictores de l'EA en adolescents. La mostra de l'estudi va incloure 2399 persones entre 10 i 16 anys, de les quals 1224 eren al·lotes (51%) i 1175 al·lots (49%). En coordinació amb diferents centres educatius, es va aplicar un qüestionari d’hàbits de pràctica esportiva en joves. Per tal d'estimar el Volum Màxim d’Oxigen (VO2màx.), es va administrar la prova de Course Navette, i l'EA va ser facilitat pels propis centres educatius. La comparació de variables categòriques es va realitzar a través de la prova de chi-quadrat, i la prova t-student. Per a la comparació de variables contínues es desenvoluparen correlacions bivariades. L'estudi de la relació entre les diferents variables es va fer mitjançant una anàlisi de regressió logística. Per analitzar l'associació entre les variables contínues, es van dur a terme anàlisis de correlació de Pearson. Per examinar els predictors de l'EA dels joves, es va realitzar una anàlisi de regressió lineal múltiple. Els principals resultats de l’estudi indiquen que els adolescents que viuen en entorns facilitadors d’AF, que tenen pares que els animen i ajuden a fer esport, i que són actius durant els esplais escolars, realitzen més hores d’AF durant la setmana, i obtenen millors EA. La major pràctica setmanal d'AF es correlaciona amb nivells més alts de VO2màx., i amb un menor Temps de Pantalla (TP) setmanal. Així mateix, la realització de més hores d'AF a la setmana, valors més saludables d'Aptitud Cardiovascular (AC) i d'Índex de Massa Corporal (IMC), i un TP menor durant la setmana, es correlacionen amb un millor EA en adolescents. Les edats més joves, ser una al·lota, un major VO2màx., un menor TP entre setmana, ser actius durant els esbarjos, viure en habitatges facilitadors d'AF, tenir pares que els animen i ajuden a fer esport, i una formació acadèmica més elevada dels pares, són variables predictores d'un millor EA en adolescents.