Los asuntos Louboutin contra Amazon (c-148/21 y c-184/21) y la responsabilidad directa de los intermediarios de internet por infracción del derecho de marcas en la Unión Europea
- 1 Universidad de Alicante.
ISSN: 1139-3289
Año de publicación: 2023
Tomo: 43
Páginas: 397-412
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Actas de derecho industrial y derecho de autor
Resumen
In the Louboutin v. Amazon case (C-148/21 and C-184/21), the Court of Justice of the European Union (‘CJEU’) has been asked to determine whether and, if so, under what conditions, the operator of a hybrid electronic marketplace can be held liable under article 9, paragraph 2, of Regulation 2017/1001, of the European Parliament and of the Council, of June 14, 2017, on the European Union trademark for the display of advertisements and delivery of infringing products offered for sale and placed on the market at the initiative and control of independent sellers using the services of that operator. The purpose of this work is to address the context in which these accumulated cases must be evaluated and analyzes the conditions in which the described electronic marketplace operator must be considered directly responsible for the trademark infringement
Referencias bibliográficas
- Bercovitz Rodríguez-Cano, Alberto (2021), Introducción a las marcas y otros signos distintivos en el tráfico económico, Aranzadi, Cizur Menor.
- Bently, L.; Sherman, B.; Ganjee, D., y Johnson, P. (2018), Intellectual Property Law, Oxford University Press, Oxford.
- Carbajo Cascón, Fernando (2022), «Las plataformas digitales ante la distribución de mercancías y el suministro de contenidos digitales ilícitos», Rcd, núm. 30, enero-junio, págs. 1-39.
- Davis, Richard; Quintin, Thomas St., y Tritton, Guy (2022), Tritton on Intellectual Property in Europe, Sweet & Maxwell, London.
- Fernández García de la Yedra, Ainhoa (2021), «Cambios normativos en torno a la responsabilidad de las plataformas electrónicas de intermediación», en Martínez Nadal, A. (dir.), Plataformas Digitales: aspectos jurídicos, Aranzadi, Cizur Menor, págs. 31-48.
- García Pérez, Rafael (2021), La expansión del derecho de marca. De la marca como indicación de la procedencia empresarial a la multifuncionalidad jurídica de la marca, Marcial Pons, Madrid.
- García Vidal, Ángel (2022), «El uso de la marca ajena con una finalidad diferente a la de distinguir productos o servicios», ADI 23, págs. 337-361.
- Kur, Annete, y Senftleben, Martin (2017), European Trade Mark Law, A Commentary, Oxford University Press, Oxford.
- Liugori, Jacopo (2022), «La responsabilita dell’Internet service provider», en Cassano, G., y Tassone, B., Diritto Industriale e Diritto D’autore nell’era digitales, Giuffré, Milano, págs. 275-316.
- OECD/EUIPO (2021), Illicit Trade. Global Trade in Fakes. A worrying threat, OECD Publishing, Paris, pág. 61.
- Padilla, Jorge (2022), «Trademark liability in hybrid marketplaces», disponible en https://ssrn.com/abstract=4074076 o http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4074076.
- Rosati, Eleonora (2022), «The Louboutin/Amazon cases (C-148/21 and C-184/21) and Primary Liability Under EU Trade Mark Law», 44 (7) European Intellectual Property Review, págs. 435-440, disponible en https://ssrn.com/abstract=4078987.
- Seville, Catherine (2018), EU Intellectual Property Law and Policy, Elgar European Law, Cheltenham.
- Torrubia Chalmeta, Blanca (2009), «La infracció del dret de marca a Internet», IDP, núm. 9, 1-18.