Los cristianismos lexicológicos y semánticos en la obra literaria de Lactancio.

  1. Ortuño Arregui, Manuel 12
  1. 1 National University of Equatorial Guinea
    info

    National University of Equatorial Guinea

    Ciudad de Malabo, Guinea Ecuatorial

    ROR https://ror.org/045m93336

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Chilena de Estudios Medievales

ISSN: 0719-2215 0719-689X

Year of publication: 2019

Issue: 16

Pages: 20-25

Type: Article

DOI: 10.4067/S0719-689X2019000200020 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Chilena de Estudios Medievales

Sustainable development goals

Abstract

In this paper we try to get into the words of sense Christian employing Lactantius through the analysis of the different loans and terms from a lexical and semantic point of view. For this purpose we have specified what are the Christian and we have compared its use with other authors of Christian Latin literature as S. Augustine. We have followed as a basis the Catholic School of Nijmegen, which differed between semantic and Lexicological christianities. After the analysis of various words that neologisms which express notions Christian are much less numerous than the terms from the common latin have been charged with a Christian sense. Surely, by way of conclusion, many of the elements of the Christian language, including those relating to the vulgar language, are acquired in the 4th century in the literary language of the works of Lactantius.

Bibliographic References

  • Bastardas, J. “El latín de los cristianos: estado actual de su problemática”, en BIEH, VII--2, (1973), 5-18.
  • Codoñer Merino, C. "Latín cristiano, ¿lengua de grupo?", en Nova Tellus 3, (1985), 111-126.
  • Díaz y Díaz, M.C. Liturgia y latín, Santiago de Compostela, 1969.
  • Díaz y Díaz, M.C. Antología del latín vulgar, Madrid, Gredos, 1974.
  • Díaz y Díaz, M.C. “El latín de la liturgia hispánica», en Estudios sobre la liturgia mozárabe, Toledo, (1965), y en Vie chrétienne et culture dans l’Espagne du VIIeau Xe siècle, Aldershot (Variorum, CS 377, 1992).
  • Díaz y Díaz, M.C. “Sobre denominaciones del pueblo fiel en la literatura hispánica”, en Voces, nº 4 (1993), 81-96.
  • García de la Fuente, O. Introducción al latín bíblico y cristiano, Madrid, CEES, 1994.
  • García de la Fuente, O: “El latín bíblico y el latín cristiano. Coincidencias y discrepancias”, en Helmantica, Revista de filología clásica y hebrea, , Tomo 40, nº 121-123, (1989), 45-67.
  • García de la Fuente, O. (1987): “El latín bíblico y el latín cristiano en el marco del latín tardío”, en Analecta Malacitana, 10, 1, 3-64, (1987), -34.
  • López Silva, J. A. “El Influjo del Latín de los cristianos en la Evolución General de la Lengua Latina”, en Ianua: Revista Philologica Romanica, Vol 4, Romania Minor, (2003), 115-126.
  • Mohrmann, C: “L’étude de la latinitéchrétienne, état de la question, méthodes, résultats” en Latin Vulgaire, latin de Chrétiennes, Latin médiéval, (1955), París: Klinckskiek,
  • Migne, J.P. (1844) Patrologiae cursus completus. VI: Lactantii Institutiones Divinae, París: Series latina, 1844.
  • Mohrmann, C. Etudes sur le latin des Chrétiens. T. I-IV. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura, 1961-1977.
  • Ortuño Arregui, M. “De civitate Dei contra paganos de San Agustín”, en Revista de Claseshistoria, nº 7, (2013), 2-14.
  • Ortuño Arregui, M: “San Agustín de Hipona”, en ArtyHum, Revista de Artes y Humanidades nº 9, (2015), 75-84.
  • Ortuño Arregui, M: “Latín de los cristianos”, en ArtyHum, Revista de Artes y Humanidades nº 20, (2016), 57-65.
  • Ortuño Arregui, M. “La Vetus Latina: primera versión latina de la Biblia”, en ArtyHum Revista Digital de Artes y Humanidades, nº 33, (2017), -67
  • Piñeiro, A. Orígenes del Cristianismo. Madrid: El Almendro; Universidad Complutense, 1991.
  • Wright, R. Latín tardío y romance temprano en España y la Francia Carolingia, Madrid, Gredos, 1982.
  • San Agustín. Obras completas de San Agustín. 41 volúmenes. Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, Editorial Gredos, 2009: La Ciudad de Dios.
  • Lactancio. Instituciones Divinas, Madrid: Gredos, 1990. [Edición de Eustaquio Sánchez Salor].