Caracterización del alumnado extranjero y la valoración del patrimonio cultural como contenido descolonizador para la educación intercultural

  1. Karla Rosalía Morales Mendoza
  2. Susan Sanhueza Henriquez
  3. Miguel Friz Carrillo
  4. Valería Sumonte Rojas
  5. María Jesús Berlanga
Revue:
Diálogo andino

ISSN: 0716-2278 0719-2681

Année de publication: 2022

Número: 67

Pages: 68-78

Type: Article

DOI: 10.4067/S0719-26812022000100068 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Diálogo andino

Résumé

The purpose of this article is to point out the distribution of foreign, Chilean and nationalized students who are being schooled in Chil ean classrooms, in order to analyze the importance of incorporating migrant cultural heritage as decolonizing content for intercultural education. The development of this article is configured from a quantitative approach, with numerical data that describe the students' characteristic, the data presented through figures that allow the enrollment information to be better organized; in addition, the graphic description is complemented with a hermeneutical approach, where studies on migration, cultural heritage and intercultural education are analyzed in the current socio-educational context. Resulting in that the multinational student body that is part of the school system must be made visible on a political level, both social and educational, in this context the school curriculum should refresh and promote new knowledge through the knowledge funds that are shared by children, teens and their families as migrant cultural heritage, with the purpose of valuing and generating new intercultural educational spaces, reflecting with the actors of the educational context, so that, gradually advance to the epistemologies of good living.

Références bibliographiques

  • Alonso, G.,Medici, M.,Nowacka, K.,Cohen, G.,Steinlage, M. (2014). Indicadores UNESCO de Cultura para el Desarrollo: Manual Metodológico. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París.
  • Barbieri, Nicolás Gissi,Ramírez Gallegos, Jacques,Ospina Grajales, María del Pilar,Cardoso Campos, Bárbara Pincowsca,Polo Alvis, Sebastián. (2020). Respuestas de los países del Pacífico suramericano ante la migración Venezolana: estudio comparado de políticas migratorias en Colombia, Ecuador y Perú. Diá logo Andino. 63. 219
  • Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desa fíos de la educación y la escuela hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 4. 1-15
  • Caba, S.,Rojas, M. (2014). Patrimonio migrante. Construcción social inclusiva e identitaria de la comunidad peruana en Santiago de Chile. Estudios Avanzados. 22. 86-115
  • Díaz Araya, Alberto,Martínez Sagredo, Paula,Choque Mariño, Carlos. (2016). Etnohistoria, Colonización, Descolonización e Imaginarios. Diálogo Andino. 49. 5-6
  • Esteban-Guitart, M.,Oller, J.,Vila, I. (2012). Vinculando escuela, familia y comunidad a través de los fondos de conocimiento e identidad: Un estudio de caso con una familia de origen marroquí. Revista de Investigación en Educación. 10. 21-34
  • Ferrada, D.,Flecha, R. (2008). El modelo dialógico de la pedagogía: un aporte desde las experiencias de comunidades de aprendi zaje. Estudios pedagógicos. 34. 41-61
  • Fornet-Betancourt, R. (2004). Crítica Intercultural de la Filosofía Latinoamericana Actual. Trotta. Madrid.
  • Gayoso, G.,Chang, L.,Ramírez, J. (2016). Proyecto de gestión para mejorar el conocimiento y valoración del patrimonio cultural. Pueblo Continente. 26. 589
  • Hormazábal Saavedra, Pablo,Checa y Olmos, Francisco,Sanhueza Henríquez, Susan. (2020). Trayectorias personales de los emprendimientos laborales de inmigrados chilenos en Almería (Es paña). Diálogo Andino. 77-90
  • Huerta, R,Domínguez, R. (2013). Patrimonios migrantes y educación artística. Los nuevos retos de la educación en patrimonio. Educación artística: Revista de Investigación (EARI). 4. 9-17
  • (2020). Instituto Nacional de Estadísticas. Informe Téc nico.
  • (2018). Organización Internacional para las Migraciones World Migration Report. International Organization for Migration. Geneva.
  • Marín, J. (2018). Educando en la frontera norte de Chile: El patri monio cultural desafiando la exclusión social. Estudios Fronterizos. 19. 1-18
  • Mínguez, M. (2007). Patrimonio Cultural y Turismo en los Reales sitios de la Comunidad de Madrid y sus Incidencias en el Te rritorio. Universidad Complutense de Madrid. España.
  • (2018). Ministerio de Educación. Política Nacional De Estudiantes Extranjeros 2018-2022.
  • (2019). Ministerio de Educación. Centro de estudios MINEDUC. Base de datos.
  • Mondaca Rojas, C.,Gajardo Carvajal, Y. (2015). Interculturalidad, migrantes y educación. Diálogo Andino. 47. 3-6
  • Mora, M. L. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: un si lencio elocuente. Polis. 17. 231
  • Morales, K.,Panes, R.,Aguilera, A.,Agurto, N.,Bahamondes, M.,Olave, M. (2019). Acciones y percepciones de la gestión educativa en escuelas con alumnado migrante. Revista Espacios. 40. 20-35
  • Prats, L. (1998). El concepto de patrimonio cultural. Política y Socie dad. 27. 63-76
  • Quintriqueo, S.,Torres, H.,Sanhueza, S.,Friz, M. (2017). Competencia comunicativa intercultural: formación de profesores en el contexto poscolonial chileno. Al pha. 45. 235
  • Soto, S.,Gil, F.,Pujadas, I. (2019). Heterogeneidad de la inmigración internacional reciente en Chile. Una aproximación a tres grupos na cionales a partir de datos de encuesta. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios so bre Migraciones. 46. 91-119
  • Stefoni, C.,Bonhomme, M. (2014). A lifetime living in Chile yet still a foreigner. Si So mos Americanos. 14. 81-101
  • Sumonte Rojas, V,Sanhueza-Henríquez, S,Friz-Carillo, M,Morales-Mendoza, K. R. (2018). Migración no hispanoparlante en chile: tendiendo puentes lingüísticos e interculturales. Diálogo Andino. 61-71
  • Sunkel, G. (2006). El consumo cultural en América Latina: construc ción teórica y líneas de investigación. Convenio Andrés Bello. Bogotá.
  • (2020). Superintendencia de Educación. Compendio estadístico Superintendencia de Educación.
  • Tijoux, E. (2016). Racismo en Chile: la piel como marca de la Inmigración. Editorial Universitaria de Chile. Santiago.
  • Viñao, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI. 28. 17-42