Contabilidad popular. Sentidos y experiencias en organizaciones sociales y comunitarias de la vereda Granizal (Bello, Antioquia, Colombia)

  1. Yuliana Gómez-Zapata 1
  2. Natalia Gallón Vargas 1
  3. María Alejandra Rodríguez Triana 1
  4. Leidy Jhojana Usma Zuleta 1
  1. 1 Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria Medellín
Journal:
Innovar: revista de ciencias administrativas y sociales

ISSN: 0121-5051

Year of publication: 2021

Issue Title: Contabilidad crítica

Volume: 31

Issue: 82

Pages: 245-269

Type: Article

DOI: 10.15446/INNOVAR.V31N82.98426 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Innovar: revista de ciencias administrativas y sociales

Abstract

Popular accounting emerges from popular education as a possibility for the construction of accounting practices and processes in social, communitarian, and solidarity and alternative economy organizations, in contrast to the traditional banking conception of the accounting practice. This article seeks to characterize the systematization of a popular accounting experience with seven social and community organizations from Granizal village, municipality of Bello (Antioquia, Colombia), and to present the meanings and places of popular accounting as a pedagogical and political practice within these organizations. This study follows a qualitative approach from the perspective of the socio-critical paradigm, an action-research methodology, and social interaction frameworks that enable conversation and action. From the insights of popular accounting, the accounting practices of the studied organizations are thought and re-signified based on their context, experience, and collective and solidarity construction model. It is concluded that popular accounting meanings in these organizations are evidenced through recognizing and raising awareness towards their actions, their resources, the use of these resources, value assignment, and self-management as an action that includes solidarity, exchange, and collective and community support practices

Bibliographic References

  • Baca, C., Belli, L., Huerta, E., & Velasco, K. (2018). Redes comunitarias en América Latina: desafíos, regulaciones y soluciones. Internet Society.
  • Barragán, D., & Torres, A. (2018). Estudios sobre procesos educativos en organizaciones y movimientos sociales. Folios, 48, 15-25. https://doi.org/10.17227/folios.48-8132
  • Castillo, E., & Caicedo, J. (2016). Interculturalidad y justicia cognitiva en la universidad colombiana. Nómadas, 44, 147-165. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105146818009.pdf
  • Castro-Gómez, S., & Grosfoguel, R. (Eds.). (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.
  • Chua, W. (2009). Desarrollos radicales en el pensamiento contable. En M. Gómez-Villegas & C. Ospina-Zapata (Eds.), Avances interdisciplinarios para una comprensión crítica de la Contabilidad (pp. 37-75). Universidad Nacional de Colombia y Universidad de Antioquia.
  • Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
  • Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
  • Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
  • Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación. Cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Siglo XXI.
  • Gallón, N., Gómez-Zapata, Y., & Rodríguez, M. (2020). Contabilidad popular. Una alternativa socio-práxica para resignificar las prácticas contables en las organizaciones de economía solidaria de Colombia. Contaduría Universidad de Antioquia, 77(2), 37-79. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n77a02
  • Ghiso, A. (1999). Acercamientos: el taller en procesos de investigación interactivos. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 5(9), 141-153. https://www.redalyc.org/pdf/316/31600907.pdf
  • Ghiso, A. (2009). Pedagogía social en América Latina: legados de Paulo Freire. Relaciones, Serie: R-Educación, 24, 1-11. http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/lectura/Alfredo_Gisho.pdf
  • Ghiso, A. (2017). Reflexividad dialógica, como experiencia de epistemes sentipensantes y solidarias. Ágora USB, 17(1), 255-264. https://doi.org/10.21500/16578031.2823
  • Ghiso, A. (2018). Conversaciones. Entre el legado de los que me preceden, y mi quehacer educativo. En A. Guelman, M. Salazar y F. Cabaluz (Coord.), Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo xxi (pp. 191-220). Clacso. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113022418/Educacion_popular.pdf
  • Ghiso, A. (s. f.). Investigación dialógica, resistencia al pensamiento único. https://docplayer.es/74138267-Investigacion-dialogica-resistencia-al-pensamiento-unico.html
  • Ghiso, A., & Tabares-Ochoa, C. M. (2011). Reflexividad dialógica en el estudio de jóvenes y prácticas políticas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(1), 129-140. https://www.redalyc.org/pdf/773/77320072006.pdf
  • Gil, J. (2018). Elogio de la contabilidad (crítica). Teuken Bidikay, 9(12), 23-54. https://doi.org/10.33571/teuken.v9n12a1
  • Gil, J. (2019). Aportes introductorios para un enfoque crítico sobre la auditoría de cuentas en la gobernabilidad neoliberal. Contabilidad y Auditoría, 49, 81-116. https://ojs.econ.uba.ar/index.php/Contyaudit/article/view/1338/2183
  • Gómez-Villegas, M. (2003). Contabilidad: comentarios sobre el discurso científico y los determinantes morales. Innovar, 22, 109-120. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/25018
  • Gómez-Villegas, M., & Ospina-Zapata, C. (2009). Avances interdisciplinarios para una comprensión crítica de la contabilidad. Textos paradigmáticos de las corrientes heterodoxas. Universidad Nacional de Colombia y Universidad de Antioquia.
  • Gómez-Zapata, Y., Palacios, J., & Restrepo, J. (2015). Círculos Solidarios: Experiencias de economía alternativa para combatir la pobreza. Asia Pacífico: Principal Foco de Negocios del siglo xxi, Una Mirada para la Educación de la Economía Global. Asamblea anual del Consejo Latinoamericano de Escuelas de Administración (Cladea), Viña del Mar, Chile.
  • Jara, O. (2018). Aportes de los procesos de educación popular a los procesos de cambio social. En A. Guelman, M. Salazar & F. Cabaluz (Coords.), Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del siglo xxi (pp. 221-255). Clacso. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113022418/Educacion_popular.pdf
  • Larrinaga, C. (1995). La relación entre las prácticas contables y el medio ambiente [Tesis de doctorado, Universidad de Sevilla]. https://core.ac.uk/download/pdf/61545821.pdf
  • Larrinaga, C. (1999). Perspectivas alternativas de investigación en contabilidad: una revisión. Revista de Contabilidad, 2(3), 103-131. https://revistas.um.es/rcsar/article/view/384451
  • León-Paime, E. F. (2020). La lucha global por la práctica contable: Organizaciones y poder. En, F. Manrique, M. I. Borda-Arias, E. F. León-Paime, J. G. Lizarazo, & N. A. Cante, La práctica contable desde el poder, la organización y el hacer: una experiencia desde los contadores públicos y microempresarios (pp. 15-37). Universidad Libre. https://hdl.handle.net/10901/18452
  • Naranjo, G., & Villa, M. (1997). Entre luces y sombras. Medellín: espacio y políticas urbanas. Corporación Región.
  • Oakes, L., Townley, B., & Cooper, D. (2009). La planeación de negocios como pedagogía: lenguaje y control en un campo institucional cambiante. En M. Gómez-Villegas & C. Ospina-Zapata (Eds.), Avances interdisciplinarios para una comprensión crítica de la Contabilidad (pp. 175-217). Universidad Nacional de Colombia y Universidad de Antioquia.
  • Ospina, J. (2010). La investigación cualitativa en contabilidad: un enfoque alternativo para comprender las prácticas contables en Colombia. En C. Barrios & W. Rojas (Ed.), Perspectivas Críticas de la Contabilidad Contemporánea. Conjunciones y disertaciones: pensando la contabilidad en el siglo xx (pp. 161-177). Pontificia Universidad Javeriana y Universidad del Valle.
  • Pérez, E. (2000). El reto fundamental. La Piragua, 18, 43-44. https://www.ceaal.org/v2/archivos/publicaciones/piragua/Docto16. pdf
  • Quijano-Valencia, O. (2016). La conversación o el ‘interaccionismo conversacional’. Pistas para comprender el lado oprimido del(os) mundo(s). Calle 14. Revista de Investigación en el Campo del Arte, 11(20), 34-53. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2016.3.a03
  • Rengifo, C., Cárdenas, O., Naranjo, G., & Granada, J. (2017). Memorias de poblamiento y resistencia vereda Granizal. Rutas de memoria colectiva, paz territorial y pedagogía crítica Comuna 3 de Medellín y Vereda Granizal de Bello. Universidad de Antioquia. http://hdl.handle.net/10495/12567
  • Restrepo, J., Insuasty, A., & Palacios, J. (2015). Círculos Solidarios: una metodología de economía alternativa en Medellín [Ponencia]. xx Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, Ciudad de México, México. http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xx/docs/9.01.pdf
  • Richardson, A. (2009). La contabilidad como una institución de legitimación. En M. Gómez-Villegas & C. Ospina-Zapata (Ed.), Avances interdisciplinarios para una comprensión crítica de la Contabilidad. (pp. 79-99). Universidad Nacional de Colombia y Universidad de Antioquia.
  • Rodríguez, M., Gallón, N., & Gómez-Zapata, Y. (2016). La contabilidad en propuestas de economía solidaria y alternativa. En-Contexto, 5(5), 185-206. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/article/view/368
  • Rodríguez, M., Gallón, N., & Gómez-Zapata, Y. (2018). Contabilidad popular. Una propuesta para resignificar las prácticas contables en las organizaciones. En Y. Gómez-Zapata (Ed.), Observatorio Público. Experiencias, tendencias y desafíos. Líneas de investigación para explorar los campos de las Ciencias Administrativas y de Gestión, Económicas y Contables (pp. 398-429). Publicar-T. https://issuu.com/boletin_marcat_tdea/docs/observatorio_publico
  • Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI, Clacso.
  • Tájer, D. (1998). El fútbol como organizador de la masculinidad. La Ventana, 8, 248-268. https://www.redalyc.org/pdf/884/88411133009.pdf
  • Torres, A. (2009a). Educación popular y paradigmas emancipadores. Pedagogía y Saberes, 30, 19-32. https://doi.org/10.17227/01212494.30pys19.32
  • Torres, A. (2009b). Panorama crítico. Investigar (desde) las fronteras: de lo popular y lo comunitario. Maguaré, 23, 207-222. https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/14979
  • Torres, A. (2014). Producción de conocimiento desde la investigación crítica. Nómadas, 40, 69-83. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/9-problemas-sociales-contemporaneos-no-madas-40/52-produccion-de-conocimiento-desde-la-investiga-cion-critica
  • Walsh, C. (Ed.). (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo i. Ediciones Abya-Yala.
  • Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer: el sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Anthropos.